Rekomenderad panntemperatur?

Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!

Rekomenderad panntemperatur?

Inlägg av AndersAA »

Jag såg att det finns panntillverkare som rekomenderar 80 - 90C som drifttemperatur för pellets. Själv kör jag mellan 69 och 81C. Finns det någon fördel med den högre temperaturen och i så fall vsd skulle det vara?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Rekomenderad panntemperatur?

Inlägg av danei »

Möjlighet att tappa mycket varmvatten.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det har ju inte så mycket att göra vad du eldar med.

Om du har stor, hysteres säg 65-85 grader så blir det ju inte så många starter, sparar på tändelementet lite, men om du har en panna med liten vattenvolym så kanske det inte får rasa för långt ner eftersom det tar några minuter att få igång pelletsbrännaren.

Så det beror nog mest på vad du har för panna och vad du själv tycker verkar vettigt.

Eftersom pannan går upp till 80 grader eller så varje gång den går igång så är det ingen fara att låta den gå rätt långt ner innan den startar, jag brukar köra på 62-82 grader för det mesta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
AndersAA
Lärjunge!

Inlägg av AndersAA »

Jag tolkade deras rekomendation så att det har med pannans livslängd att göra. Men det kanske inte behövs att elda med så hög temp?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Så länge man inte kör den väldigt kallt så att man får kondens som inte torkar ur innan brännaren stannar så är det ingen fara på den punkten.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kör mellan 60°C och 86°C och har gott med volym i pannan så den klarar en dusch utan problem när den är som kallast.

Men precis som danei skriver är det viktigaste att evt. kondens hinner torka bort och bäst är om det inte blir kondens alls. Jag har för mig att ha sett en gräns runt 50°C - och då menas det kallaste pannan blir, typ man hoppar i duschen just när den är som kallast.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!

Inlägg av AndersAA »

Den pannan som rekomendationen avsåg var en laddpanna som alltså inte har någon varmvatten produktion. Jag antar att tillverkaren vill gardera sig mot rostproblem och därför överspecar?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

En laddpanna släpper man normalt ner helt i temperatur, dvs finns det väldigt lite värmebehov så hinner den ner i rumstemperatur mellan laddningarna. Men då ska man ha en laddomat så att man inte tar ut värme från den innan den är varm. Alla vedpannor driftas så.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Eller rättare sagt borde vara så Danei. Finns allt för många rörmockare som kopplar hellre än bra.Om du kollar tex hur Albin kopplade sina system.Ett grovt rör i topp och ett i botten med ett bypas rör i mellan.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag hoppades att det var det normala. Jag har mer erfarenhet av ved laddpannor och där kopplar man i alla fall så.
Skriv svar