Nibe combi vx + viking bio - brännaren på ved-delen?

Skriv svar
Jimmy
Frö

Nibe combi vx + viking bio - brännaren på ved-delen?

Inlägg av Jimmy »

Hejsan.

Hare n Nibe Combi VX med Viking Bio brännare monterad på oljebrännar sidan..
Då brännaren satt på oljesidan när jag köpte grejerna så har den fått sitta där, antog att "det är så man gör", men har märkt att askutrymmet inte är nåt vidare, kikade lite på vedsidan nu och började fundera på om man kanske skulle ha brännaren i den övre luckan på vedsidan istället, blir ju väldigt mkt lättare att få ut askan via nedre luckan, dessutom är det mkt mer askutrymme..

Varför sitter den inte där redan idag är då min fråga? Det är ju en framåtbrännande brännare vilket oljebrännarna var också, men med tanke på enkelheten med uraskning och askutrymmet i ved delen så villjag ju hellre ha den på vedsidan, om det inte är så att det inte går p.g.a framåtbränningen?

Nån som kan förklara detta för mig kanske? ;)

Denna pannan är det iaf:
http://www.nibe.se/nibedocuments/10948/011499-1.pdf
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Nibe combi vx + viking bio - brännaren på ved-delen?

Inlägg av Eldvin »

Om du kollar kanalernas storlek så är dom anpassade för olika ändamål.Sätter du brännaren på vedsidan ska rökgaserna ner genom keramiken i betydligt större tuber vilket inte blir lika effektivt. Sen kan det va praktiskt att kunna elda med ved om man vill det utan att skifta luckor och grejer.Ibland kan det bli krångel när rökgaserna vill uppåt och ska gå neråt vilket strider mot naturlagarna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Nibe combi vx + viking bio - brännaren på ved-delen?

Inlägg av Stegatorparn »

Min panna är mycket lik veddelen i Niben.
Det går alldeles utmärkt att ha brännaren som du tänkt.
Om det blir skillnad i verkningsgrad vågar jag inte yttra mig om, men det går att stoppa i turbulatorer i veddelens kanaler också. Passar inte oljedelens, kan man bocka till nya av vanliga hålband.
Kanske kan vara bra att ta ur baffelplåten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar