någon som har bra info

Skriv svar
holmstrom
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 25 feb, 2014 23:25

någon som har bra info

Inlägg av holmstrom »

Är det någon som har bra allmän kunskap av värmebaronen star pellets panna från -06?
Hittat en begagnad som såg intressan ut för en bra peng.


Tack på förhand!
ctc regent -94
pellx px20 -02
mafa förråd
nya planer är på G då är det mycket Janfire i tankarna då man bor där de görs
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: någon som har bra info

Inlägg av FRS05 »

Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: någon som har bra info

Inlägg av rumpmasen »

Den Starpannan som står i mitt hus har värmeväxlare och det har fungerat bra under alla år.
Brännaren en Viking Bio gör jag ren var tredje dag då det är så enkelt att rengöra den.
En gammal avlagd stekpanna på golvet, tar ur brännaren och placerar den på en liten pall, rensar den kaka som bildas framför rostret, tar ur rostret och och vänder brännaren med röret nedåt så allt rasar ut och ner i stekpannan, in med rostret och brännaren på sin plats. Tar för mig ca 5 minuter. Stekpannan passar även som ett lock till askhinken. :lol:
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: någon som har bra info

Inlägg av GoForIt Pellets »

Star ingick tillsammans med Joker och Comet i en serie pannor från Värmebaronen som ursprungligen utvecklades för oljebrännare. Star har, som precis beskrivits, värmeväxlare medans Joker och Comet har inbyggd beredare. Skillnaden mellan Joker och Comet är att Comet har mer finesser som ex. shuntstyrning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: någon som har bra info

Inlägg av manin »

Har haft Star och Vikingbio, det fungerade ju bra, men max 10 säckar så ska man uraskas annars kom det aska hamn i rökkanal.
---
Nu har jag annat hus med CTC1100 -97 m oljebrännare, så jag hittade blocket begagnad Vikingbio å kör så jag upptäckte skillnad att CTC har större eldrum och skåla djupare botten än Star och CTC kan köra max 16 säckar innan dags uraskar.
( har råkat 19 säckar så det blev rätt full i rummet och aska hamn i rökkanal.
---
Men som sagt kan lite beror vilken kvalitet pellets har tillverkning gjort och har med oxå att justering bör någon kunnig att installera rätt båda luft och bränsle så det blir rätt och mindre aska.
---
Å att rensa i dom turbulator gör mycket lättare än Star. Så min personlig säger att CTC 1100 skuille jag föredrag bättre än Star.
---
Annars är så klart bättre köpa ny som är konstruktion för pellets och får du mycket nyttiga rymliga aska.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: någon som har bra info

Inlägg av nyman »

Vad ska du med en gammal oljepanna till när du enligt en tidigare tråd redan hade en CTC Regent.
Begagnade pelletspannor har aldrig varit billigare än nu.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: någon som har bra info

Inlägg av johannaj »

Håller med föregående talare. Köp absolut en begagnad pelletspanna istället! Själv betalade jag 5000kr för min begagnade Effecta 220C INKLUSIVE Janfire NH brännaren OCH Janfires fina bulkförråd, med luftkuddar.....

Som sagt, de vimlar av bra pannor, nästan gratis, då människor hela tiden blir latare och latare.

Hur det nu kan vara jobbigt att sköta en riktig pelletspanna förstår inte jag. Om du köper en UNO, Ariterm/Thermia, Janfire/Vedsol, Effecta etc, brukar det klara sig med 2-3 uraskningar per år! :D

Dessutom är pellets alltid billigare att elda med, än en värmepump. Värmepumpar brinner ju inte så bra heller.... :shock:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: någon som har bra info

Inlägg av AndersAA »

Of topic är jag lite intresserad av uttalandet att pellets alltid är billigare att värma med än.värmepump. Är det verkligen så? Har du några siffror?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: någon som har bra info

Inlägg av Joones »

Det låter väl rimligt att det är "billigare att elda med pellets än med värmepump. Värmepumpar brinner ju inte så bra heller."
Värmepumpar är ju svindyra och inte gjorda av brännbart material. Pellets är ju billiga och gjorda av trä så de brinner betydligt bättre än värmepumpar. :roll:

Så resonemanget stämmer ju om man tolkar "ordagrant" vad Johannaj säger.

Huruvida det är billigare att värma sitt hus med pelletspanna än med värmepump är en annan fråga men det är ju egentligen inte det som sägs i uttalandet.

Det är min tolkning av påståendet.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: någon som har bra info

Inlägg av Icecap »

Det är ju räknat igenom ett antal gångar och slutsatsen blir ju jämt att det som förstör räkenskapen är investeringen. Att investera 150kkr+ för att spara 3000:-/år vid att byta till prylar som håller 25 år är ju direkt en förlust.

Det är kalla kontanter som gäller, uträkningar som håller och viktigast av allt: välj rätt sätt att spara, det sätt som ger mest bang-for-the-buck.

Vill man verkligen spara pengar på ett sätt som löser sig snabbt är det isolering som gäller - så länge man gör det rätt. En fel utförd extraisolering kan kosta hus och hem...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: någon som har bra info

Inlägg av FRS05 »

Det brukar göras uträkningar av energimarknadsinspektionen. Den här har 2 år på nacken men det är inte jätte skillnader när allt räknas med. Räknar man sedan in att man själv gör lite service på pelletspannan och anläggningen köps in billigare än i exemplet så kan pellets nog rent av vara billigare.

http://ei.se/Documents/Publikationer/ra ... 012_09.pdf
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: någon som har bra info

Inlägg av Icecap »

Vad som inte saknar med är bekvämlighet. För vissa är det värd att betala för bekvämligheten som värmepump/fjärrvärme har. Och det kan ju inte räknas rent ekonomisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: någon som har bra info

Inlägg av Erik_73 »

vad har värmebaronens star pelletspanna från -06 som TS frågar om information om, med värmepumpar att göra?....inget fel att diskutera för och nackdelar mellan pelletspannor och värmepumpar så kan man kanske ta det i en egen tråd då TS enbart frågar om info om just den pannan
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar