Ny Brandkontroll??

Skriv svar
wepe
Pannrumsnisse!

Ny Brandkontroll??

Inlägg av wepe »

Fick ett brev idag att Länsförsäkringar skulle göra en typ av brandskyddskontroll dom med? Ringde upp dom och sa som det var att jag inte var kund där längre, så det gällde tydligen inte mig. Men jag var bara tvungen att kommentera det hela, har ju varit en från brandskyddskontrollen här för några månader sedan.
Som jag fattar det räcker inte detta :roll: Verkar som Länsförsäkringar inte litar på att det sköts som det ska eller? Frågade honom om det är meningen att alla ska köra med värmepumpar eller dylikt, för ska det hållas på att besiktas från alla håll och kanter undrar man ju vart det tar vägen? Jag har inte lust att ta ledigt för att det ska komma kontrollanter kors och tvärs. Bara min syn på det hela
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
rumpmasen
Fröträd

Re: Ny Brandkontroll??

Inlägg av rumpmasen »

Är du säker på att det var Länsförsäkringar? Kollade du telefonnummer och allt. Kan det ha varit en täckmantel för att de skulle återkomma senare när de inspekterat vad du har innanför dörrkarmarna.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Japp det var med ett brev både från sotare och Länsförsäkringar med telenr. Konstigt att det är samma företag som hade hand om brandskyddskontrollen innan i våran kommun :roll: :shock: : Numera är det väl kommunerna som sköter det? Hur som helst så kommer brandskyddskontrollen på en intervall på två år till mig, kör med kamera och hela kalaset. Fattar nog inte varför inte det skulle räcka, vilket jag även påpekade. Tycker nog personligen att det börjar väl bli lite för mycket kanske? I detta fallet drabbar det ju inte mig, men ändå. Blir väl snart en tredje part som ska avgöra hur det ska utföras rätt kanske eller hur de menar :roll: :roll: Personligen tycker jag det verkar underligt, bara inte andra försäkringsbolag tar över detta enl mig konstiga sätt.
Kan ju tillägga att detta skulle inte kosta kunden något, mer en tiden som man helst skulle vara med. I mitt
brev står det att de kommer mellan 12-14
Plus att det står att detta medför INTE att man är undantagen den återkommande lagstadgade brandskyddskontrollen
Sotar firman ifråga fick jag ingen kontakt med?
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

> Kan ju tillägga att detta skulle inte kosta kunden något, mer en tiden som man helst skulle vara med. I mitt brev står det att de kommer mellan 12-14

Nä för försäkringsbolag är ju kända för att bjuda på service som de inte tar betalt för... :roll:
Var så säker att den kostnaden hamnar på premien, synlig eller osynlig.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Oavsett om det är rätt eller fel så bör man vara vaksam.
Den sotare som var här hos mig i oktober detta år (2014) och utförde brandskyddskontroll, i samband med detta nämnde han, som jag uppfattade, att i fortsättningen sker brandskyddskontroll var 6:e år. Om det har att göra med murad skorsten med insatsrör låter jag vara osagt. Nya regler verkar det som.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Jo det stämmer att man alltid ska vara på sin vakt. Har också hört något om att det var tal om att ändras
på intervallerna för brandskyddskontroll. Men om det hänt något eller kommer hända vet jag inte än så länge. Men tycker det verkar underligt att Länsförsäkringar går in och gör sådana här grejer :roll: Kan ju
sluta med hur mycket kontroller från olika håll som helst? Vad jag fattar det som så är det lag på brandskyddskontroller och detta borde ju vara lätt att kolla upp om det är gjort. Personligen tycker jag inte detta känns rätt att försäkringsbolaget kräver ytterligare kontroll med ett annat företag. Hittar de några fel
uppmanas du att rätta till detta. Som jag ser det anser dom inte att de första som gjort detta är tillräckligt kunniga för att bedöma detta. Därför tar de in ett annat bolag som de anser kan det??
Som jag fattar det hela :roll:
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Hittade de nya bestämmelserna och tidsfristerna för sotning och brandskyddskontroll.
Läs och begrunda. :cyclopsani:
https://www.msb.se/externdata/rs/0056c4 ... b40bc3.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Tackar för det :wink: Men förstår nog fortfarande inte Länsförsäkringars agerande :roll: Verkar ju bli ytterligare besiktningar om man är försäkrad där?
Berör ju inte mig i nuläge har inte med dom att göra längre. Har missat de nya bestämmelserna du länkade till :oops:
Men det var ju inte länge sedan de kom, pratade med personen som gjorde brandskyddskontrollen senast
som nämnts innan för några månader sedan. Fattade det som att det eventuellt var förändringar på gång.
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stegtorparn, det var ju trevlig läsning. Verkar som om de har tänkt till och insett att brandskyddskontroll vart annat år var "lite väl" tätt intervall. Som texten nu ser ut så skulle jag får BK på pelletspannan med 6 års intervall (tidigare 2 år) medans mina andra "trivsel" eldstäder skulle få 6 års intervall (tidigare 8 år).

Nu har jag "bara" haft 2 kontroller sedan 2005 på pannan och inga på mina andra eldstäder så det kanske är så att "kontrollfolket" inte har hunnit med att utföra kontrolltätheten enligt de gamla intervallet och det är därför som detta ny börjar gälla 150101.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
andreas
Fröträd

Inlägg av andreas »

LF besiktade mina anläggningar i oktober.
De använde sig av Claes Abrahamson Skorsten Vent ab.
Trevlig lirare som dök upp. :D

I besiktningen fick man även en HC Guardian 100. Värmevakt.
http://www.heatcontrol.se/sv/produkt

Försäkringsbolagen har stort intresse i att kunder har driftsäkra objekt.
De hänvisar till ökade bränder med kaminer och dylikt.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Betvivlar inte att det var trevlig personal, det borde det ju vara? Är väl bra för den firman att få mera jobb :roll: Vad jag inte gillar är Länsförsäkringars sätt, blir flera kontroller. Det är inte att jag har något att dölja, det mesta av min anläggning är bytt och kontrollerat av personer som har utbildning för det. Det var heller inget fel på den gamla, detta finns ju rapporterat och borde vara enkelt att kolla upp?
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
andreas
Fröträd

Inlägg av andreas »

Jag vet inte om de har rätt och kräva tillgång till kommunens register där den lagstadgade besiktningen finns.
Iofs, de skulle kunna be kunden skicka in förgående/aktuellt protokoll.

Oavsett för min del, om det bidrar till en lägre premie i form av att villa försäkringen går ner så är det välkommet. Betvivlar dock att det sker :(
Uppvärmning:
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Enligt brev från företaget som utför besiktningen ska man visa upp tidigare besiktnings underlag från brandskyddskontrollen för att se Sotarens bedömning. Alltså som JAG tyder detta ska dom bedöma om tidigare utbildad personal som utfört ett arbete har gjort rätt på uppdrag av Länsförsäkringar?? Om det blir billigare försäkring vet jag inte men tror knappast att detta bolag reser blir väl ungefär 10-12 mil till Eksjö gratis? TROR heller inte att de arbetar gratis? Sedan som JAG fattar det måste ju detta bolag ha någon speciell utbildning eftersom dom tydligen ska göra efterkontroller på arbete som redan är gjort :roll:
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
andreas
Fröträd

Inlägg av andreas »

Ja, helt klart en fråga för Lennart Sundberg på LF :)
Uppvärmning:
Skriv svar