Inga problem

Skriv svar
Timope
Frö

Inga problem

Inlägg av Timope »

Helt plötsligt började pelletsanläggningen funka utan rök i pannrummet, stora askmängder, ständiga avbrott, låg effekt och kostsamma delar.
Vad hade hänt?
Jo, jag har bytt ut min 7 år gamla Biona brännare som bara har gett mig problem och kostat pengar hela tiden.
Fick tag i en 3 år gammal Effecta Supra AERO för 5500 kr, brännarröret fick bytas sedan var den som ny.
Helt otroligt att det kan fungera så bra som det gör nu, jag är inte direkt bortskämd med det.
Trodde hela tiden att jag hade dåligt drag i skorstenen, trots att jag inte borde ha det i en 7 m hög skorsten.
Kan köra på full effekt utan problem nu. Med Bionan fick jag max upp rökgaserna i 100 grader (när den gick bra) och det tog över 2 timmar att värma pannan. Nu är rökgaserna uppe i 150 grader och pannan blir varm på 45 minuter.
Hade jag vetat detta så hade jag slängt ut skiten år 2, kosta vad det ville.
mt4base
Stor entusiast!

Re: Inga problem

Inlägg av mt4base »

Märkligt, en del grejjer vill bara inte fungera ihop men det är ju skönt att det blev bra när du bytte. Det är ett gissel när pannan inte funkar som den ska. Ok att den strular om man försummar skötseln men den ska ju inte jäklas även om man gör allt man kan, då är det konstruktionfel. Läser man här på forumet känns det som pelletseldarna fått en rejäl dos men gråa hår pga produkter som är feltänkta från början eller inte färdigtänkta. Skönt med lite lugnt inför jul nudå. Bara att säga grattis. Hoppas det håller i sig. :D
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Timope
Frö

Inlägg av Timope »

Nu har min brännare gått klanderfritt i 2 månader. Har sotat ur efter 1,5 månader, detta brukade jag göra varannan vecka förut då asklådan och pannan var full i aska. Denna gången var det lite aska i botten på asklådan och turbolatorerna var i stort sett helt rena. Fantastiskt skönt, i fortsättningen kommer jag nog bara behöva sota ur 2ggr om året. :D
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Skrytmåns!
:twisted: :twisted:

FÖ: Grattis till mer fritid!
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar