[Löst] Iwabo Villa S stannar emellanåt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

Går inte att se på bilden hur kablarna är kopplade på reläet.
Det finns ett kopplingsschema i manualen.
Nolla och fas kopplas till 1 och 3 på reläet och utgående matning till skruven på 2 (nolla) och 4 (fas).
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Aha, där ser man.

Fasen sitter där den ska. Men nollan verkar inte sitta riktigt enligt schemat. Just nu sitter en koppling mellan 8:an på vänstra plinten och 1:an (N) på relät. På 2:an satt både inkommande nolla samt utgående till matarskruvens uttag.

Om jag tolkar det rätt så är det på andra sidan, d.v.s. i 1:an som jag ska sätta ihop inkommande nolla med kabeln till 8:an i vänstra plinten. Inte sant?

Vet inte hur ett relä fungerar. Det kanske aldrig bryter nollan? Och därför kanske det fungerar ändå? Självklart ska jag koppla om och rätt, men jag är nyfiken.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Som jag sa ,dom har bytt relä modell! Det du har nu är inte samma som från början .Därför stämmer det inte helt riktigt åt dig.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Jo, det förstår jag. Men jag la ihop vad Stegatorparn sa med schemat från manualen (http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf) samt schemat som var tryckt på relät som jag postade (https://drive.google.com/file/d/0B1AFvE ... sp=sharing) och kom då fram till att jag borde koppla som jag skrev. ;-)
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

De är som bara å skruva ihop då så får vi se hur de funkar nu då! :D
Skuggbogubben
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 jan, 2015 21:07

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Skuggbogubben »

Hej. Finns en sak som ofta glöms bort och som orsakar oväntade driftstopp och det är att matarskruven inte blir rengjord på lång tid. Man gör rent i förrådet men glömmer bort skruven. Ta ur skruven från externförrådet och töm den ordentligt,man får ta och knacka på ytterhöljet så att man verkligen får bort allt spån som sitter fast i höljet. Med tiden så täpps det igen och då får man en ojämn matning som i sin tur kan ställa till det med startdoser osv. Kan bli tex så att det matas fram för lite pellets till första dosen varvid brännaren kallar på dos 2 och och då blir det för mycket pellets i koppen och ev så får man en gasknall när det tänder. Så mitt tips är att börja med en riktig rengöring av matarskruven då det kan vara en möjlig orsak till stopp som bara händer då och då.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Idag lade den av för första gången sedan jag sett över kopplingarna.

Har efter det försökt öka luften litegrann eftersom jag senaste sotningen hade kolsvart sot på väggarna i pannan, och vad jag förstår tyder det på för lite luft och dålig förbränning. Tänkte att den kanske behövde mer luft för att tända också.

Men problemet med att den inte tänder på första försöket kvarstår dock. Ser det glöder en del, men det flammar aldrig upp. Dock så tänder den nästan omedelbart när den fått andra dosen.

Skuggsbogubben: Har faktiskt bara gjort rent förrådet och "skakat" och slagit lite med handen på skruven. Ska köra slut på förrådet och sedan följa ditt råd. Tack.

Off topic, men min pelletsreparatör hade borrat hål i höljet för skruven för att spånet skulle åka ur där. Han hade en full hink med spån under så det verkar ju ha effekt. Kan det vara något tror ni? För att motverka ansamlingar?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Jag anser att är det så mycke spån att man ska behöva borra hål i i rören så ska man se sig om efter ett annat fabrikat av pellets
Skuggbogubben
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 jan, 2015 21:07

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Skuggbogubben »

Hej! Det blir statisk elektricitet i plasthöljet som skruven sitter i och med tiden så bygger det på med finfraktioner och till slut har det blivit så mycket spån eller rättare sagt "spånmjöl" inuti skruven och till slut så får man en ojämn matning till brännaren pga detta. Råkade själv ut för detta för något år sedan då min iwabobrännare tjyvstannade och fick ena riktiga gasknallar vid uppstart. Höll på och mixtrade med alla möjliga inställningar utan något bättre resultat. Det enda jag inte gjorde var att knacka ur skruven ordentligt. Till slut var det bara det som jag inte gjort så jag gjorde det och gick tillbaka till grundinställngar på brännaren och problemet löste sig för mig iallafall fall. Kan vara värt att prova det i alla fall. Lycka till och hoppas att det löser sig för dig som det gjorde för mig.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Låter ju som mina problem faktiskt. Förutom att jag bara i några få fall lyckats få den att starta på första försöket. Hade du problem med det också?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Skuggbogubben
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 06 jan, 2015 21:07

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Skuggbogubben »

Hej! Ja jag hade problem med att den sällan startade på första försöket. Brännaren skickade i den andra startdosen med gasknall i pannan som följd men efter en riktig rengöring av matarskruven var mitt problem löst. Så numer gör jag rent både i förrådet och skruven när vintersäsongen är över och har inte haft några problem med brännaren efter det. Hoppas det löser sig för dig också.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Plockade isär igår och bankade. Men det såg riktigt bra ut röret.. bara pyttelite damm. Så tyvärr verkar inte det vara mitt problem. Tack i alla fall för ett bra tips.

Jag har mätt rökgastempen i röret mellan pannan och skorstenen, med denna mätare i brist på annat (http://www.clasohlson.com/se/Termometer/36-1833). Innan jag började justera spjället låg jag på 120-140 grader.

Nu har jag försökt öka spjället till max luftinsläpp. Nu ser jag att det brinner med en ytterst liten låga på första starten. Dock räcker det inte för att sensorn ska känna av. Jag vet därför inte heller om den lågan skulle räcka till att få snurr på maskineriet. Tempen ligger mellan 150-190 grader, men nu är det ju inte alldeles nysotat längre heller. Vad jag förstår bör man ligga mellan 175-220 grader, enligt manualen. Men det kanske inte gäller när man mäter som jag gör?

Har ca 11 meter murad skorsten. Dimensionerna på pipan har jag ingen uppfattning om.

Någon frågade tidigt i tråden om jag hade några lysdioder på kortet. Och jag har faktiskt en röd diod, som jag inte märkt tidigare eftersom jag inte har något hål i luckan där jag ser den. Men när jag kopplade om trådarna fick jag se den.. lyser för drift. Någon annan funktion har jag inte märkt.

Har vi några andra ideér och tips? Eller är det dags att ringa min reparatör?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Har ringt min reparatör nu.

Han rådde mig att kolla huruvida fotocellen gick in 2,5 cm i brännaren samt att den satt rakt i bajonetten. Det gjorde jag och den satt riktigt.

Han sa även att jag kunde mäta upp glödspiralen vilken borde ligga mellan 47-52 ohm. Min låg på 48,5.

Medans jag hade glödspiralen lös så passade jag även på att justera in den lite bättre i hålen. Så nu täcker den 100% av de nedre hålen och lite mer av de övre än den gjorde tidigare i tråden.

Häromdagen när jag gjorde rent förråd och höljet till skruven passade jag också på att vinkla till matarröret till ~41 grader. Testade därför idag startdosen och skruvade tills den täckte hålen. Då blev starttiden 100 sek, har inte mätt och vägt dosen ännu.

När jag sedan skruvat ihop och gjorde en provstart så hoppade den igång ganska snabbt på första försöket. Vi får väl se hur det går framöver. Håller tummarna.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Tyckte tiden för startdosen hade skenat iväg. Det visade sig att jag mätt graderna som en kråka. Har använt någon app utan att tänka på hur den fungerar utan bara tittat på talet som stod. När jag använder gradskiva ser det mer ut som att jag vinklat upp den till närmare 50 grader. Visst bör ökat vinkel minska mängden pellets som kommer igenom eller är jag ute och cyklar?
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

40° är mer optimalt. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar