Duscha kallt varje dag?

Skriv svar
aldener
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 09 feb, 2010 17:43
Ort: Märsta

Duscha kallt varje dag?

Inlägg av aldener »

Har en bråkig Starpanna med en kmp-brännare (pellets) på. Just nu vill den inte värma utvattnet till kranarna. Pelletsbrännaren funkar som den ska. Pannan visar 70 grader även om vattnet blir svinkallt. Utvattnet till elementen är varmt och gott och elementen är varma. Det är bara duschvattnet som trilskas..

Frågan är då: är det en elpatron som har lagt av? Har inte pillat på några inställningar (förräns nu), så det borde inte vara en inställningsfråga. Lite högt tryck är det. Nån som vet hur man tar ned det?

Tack på förhand!
Marald
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av danei »

Den http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12482]skiss jag hittade på en starpanna visade ingen varmvattenberedare. Men jag kan diret säga att trycket eller elpatronerna i pannan inte har med saken att göra. Har du 70°C i pannan så finns det ju värme där.

Vet du vad du har för varmvatten beredare? Sitter den i pannan eller bredvid? Du tycks ha väldigt dålig koll på hur din anläggning fungerar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla blandningsventilen. Den kanske kärvar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av Roli »

Precis som Stegatorparn skriver, det låter som om din blandningsventil har gett upp. Den finns för att man inte skall få "skållhett" vatten från kranen när panntemperaturen är som högst.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av nyman »

Eller då har plattvärmeväxlarens pump slutat fungera. Ta av pannans frontkåpa och kontrollera detta om blandningsventilen visar sig vara riktig.
Är vattnet "svinkallt" typ 5 grader är det lite konstigt om blandningsventilen fastnat i ett ändläge.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
aldener
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 09 feb, 2010 17:43
Ort: Märsta

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av aldener »

Ok! Blandningsventilen och plattvärmeväxlaren ska jag kolla upp, låter vettigt.

Självklart har jag inte helt koll på pannan Danei, om jag hade koll skulle jag ju inte behöva fråga.. :wink:

Tack alla!
Marald
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av rod02 »

Uppe på min panna har jag nått som liknar den här.

Bild

Jag skruvade bort skruven i mitten. Drog av svarta handtaget. Bakom där skruvade jag ur delen som skruven sitter i. Innanför sitter "patronen" (termo mekanisk sak). Fullvärme på vattnet. Varning skållningsrisk!! Särskilt för de små.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
aldener
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 09 feb, 2010 17:43
Ort: Märsta

Re: Duscha kallt varje dag?

Inlägg av aldener »

Tack för tipset rod02! Ja, vi har nåt liknande. Ska kolla... :-)
Marald
Skriv svar