Hallå. Fick en Baxi eurofire installerad i Oktober i min gamla Gustavsberg VP911 från -70. Gick klockrent, tills kylan kom och jag skulle sota ur pannan och göra ren brännaren i samma veva. Den startade på min läge, går upp i max läge och går ca 15 min sen larmar pga att värdet som fotocellen läser av blir för lågt. Det värdet är ställt på 15. Har provat att ställa upp matningen, hade 1.9 och ställde ner fläkten till 228 då gick den ett par dagar med dörren in till pannrummet stängd. Sen larmade den och fortsätter göra det. Misstänker det blir för högt drag. Har ingen rökgastermometer, och inga spjäll man kan ställa.
Installatören föreslog jag skulle köpa en dragbegränsare och montera. Vilket jag nu köpt, men sotluckan är för liten för att kunna montera den där. Bultarna som luckan skruvas fast i med vingmuttrar, sitter för tätt så kan ej montera den på sotluckan. Prövade att öppna en glipa på sotluckan och klämde imellan en mutter, utan bättre resultat..
Hur ska jag göra nu? Kapa upp ett hål i skorstenen och montera den? Hela skorstenen är gjord av stål/gjutjärn av nått slag.
Brännaren går bara en stund, sen larmar
Re: Brännaren går bara en stund, sen larmar
Beroende på vilken dragbegränsare som du har köpt, så finns det adaptrar till ett flertal typer som gör att de går att montera på ett antal olika rör och lucköppningar.
Ta kontakt med olle45 här på forumet, han jobbar på Transtemper.se som tillverkar och säljer dragbegränsare och tillbehör, så får du säkert något som passar till din lucka.
Ta kontakt med olle45 här på forumet, han jobbar på Transtemper.se som tillverkar och säljer dragbegränsare och tillbehör, så får du säkert något som passar till din lucka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Är fotocellen ren?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
På min eurofire M3 så måste jag ställa fotocellen så lågt som 3, kör iofs på ganska låg effekt...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg