Vår panna är åt helsicke. Sedan vi startade upp den i höstas har den bakbrunnit tre, eller om det faktiskt tom är fyra, gånger. Senast var natten till igår. Det går knappt att vistas i huset för det luktar så fruktansvärt starkt. Vi har stängt in oss i vardagsrummet eftersom det är det enda rummet dit lukten inte verkar sprida sig. Jag är så less på detta, och faktiskt lite orolig för mina barns hälsa. Det sticker i ögonen och man blir tjock i halsen.
Det här är min amatörteori om vad som händer:
Av någon anledning smyger glöden bakåt, vilket utlöser sprinklersarna som börjar blötlägga pelletsen i röret. Ånga och värme bildas som går bakåt till förrådet vilket gör att det skapas värme och extremt mycket ånga även där. Så mycket att all färg på insidan av förrådet lossnade första gången det hände. När man lyfter luckan är det så blött att det droppar och lukten är vedervärdig.
Eftersom larmet inte har löst ut vid något av tillfällena har vi upptäckt det när ångan/gaserna/röken/lukten stigit i ventilationssystemet till resten av huset.
Baxis egna gubbar har varit här två gånger och enligt dem skall detta inte kunna hända. Även en rörmokare har varit här. Vi har bytt fläkten, kretskortet, shunten och säkert något mer. Vi hyr huset, och det är hyresvärden som grejat med pannan.
Insidan av pelletsförrådet har börjat rosta, antagligen pga all ånga.
Som en parentes kan jag säga att jag tycker att det bildas väldigt mycket aska, och vi har också fått felmeddelanden några gånger om för höga rökgaser (felmeddelande F-1). När vi flyttade hit sa hyresvärden att det går åt mellan 8-10 säckar pellets i veckan, men vi snittar 16 säckar i veckan. Hon sa också att hon brukade raka ur aska max en gång i veckan, men vi gör det varannan dag och då är det fullt.
Är det någon här som kan ha någon aning om vad som är fel på pannan?
Är det någon idé att greja mer med den eller är det lika bra att byta ut den?
Vi har tänkt att vi skall köpa huset, men vet inte hur vi skall tackla detta riktigt. Vi har aldrig bott i hus förut och således heller aldrig eldat med pellets (eller något annat).