Skruven matar ojämt, fyller röret och stannar

Skriv svar
Tovelainen
Prima virke

Skruven matar ojämt, fyller röret och stannar

Inlägg av Tovelainen »

Hej
Längesen jag var här!

Jag har ett jobbigt problem, just nu när det är som kallast i Skåne:

Skruven matar, i mitt tycke, väldigt ojämnt sedan några dagar.
Brännaren stannar ofta och då ligger mängder med obränd pellets i röret.
Jag gör rent och startar om.

Brännaren gör därefter sina rutiner, det verkar som att det ska funka men efter nån timme eller två så stannar brännaren igen - med nästan uppfyllt fall-rör (metallröret som går ner i brännaren.

I morse stannade skruven och gick inte att få igång. Jag kopplade ur den från pannan och lät den gå på "tomgång" men inget hände merän att motorn verkade knycka till nån sekund. Sen inget.

Jag tänkte att den kanske fastnat, så jag knackade o bankade på matar-röret och provade sen skruven på tomgång igen. Då startade den igen och har nu fungerat hela dagen - dock tycker jag alltså att den går ojämnt Udet gjorde den antagligen innan också).

Om det är skruven som går ojämnt - varför gör den det?
(Vi har haft den igång i 5 år och inte rensat upp spån i förrådet/skruven under den tiden, men ska det behövas?)

Jag har också funderat på om det är den där optiska vakten som har lagt av, att den inte säger till när det är fullt på rostret. Eller är det nån annan elektronik som är vajjsing?

Om jag måste rensa skruven/matar-röret - finns det någonstans en steg-för-steg-beskrvning på hur man gör det?

Vore otroligt tacksam för lite vägledning i den här jättejobbiga saken - har knappt sovit inatt...suck

Redigering en stund senare:
Startade om för en stund sedan. Pallets rasslade inte ner initialt så som det brukar så eftet ett tag lyste röd-lampan igen.
Då visade det sig att skruven åter fastnat.
Jag fick banka o knacka längs med röret och tillsist gick skruven igång igen.
Har nyss gjort åter en start. Nu rasslar pelletsen.

Så jag antar att det måste va nåt i skruven, och troligen inte i den optiska enheten... vad tror ni?
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Skruven matar ojämt, fyller röret och stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Du skriver inte vilken skruv du har, men är det Värmebaronens så blir matningen ojämnare med 2,5 m än 1,5 m skruven.

När jag körde med Mafa veckoförråd var jag tvungen att rensa den blå anslutningen från spån 2ggr per år.
Det gör man genom att köra förrådet så tomt det går och sedan demontera ändlocket och skrapa ur pellets och spån.
Det går också att lyfta ur skruven och gräva ur kvarvarande pellets genom metallröret. Sedan tar man spånet med dammsugaren.

Blir fallröret fyllt med pellets är matningen för hög och pelletsen hinner inte brinna upp i samma takt som det fylls på.
Beroende på om brännaren går på hög eller låg effekt justeras matningen eller fläkten.

Såg nu din redigering.
Lossa slangen från skruvutloppet och titta in i röret .
Har skruven fyllt fallslangen med pellets, kan pellets också ha fastnat mot lagret och att det medför att det går trögt. Kanske är läge att tömma skruven och lossa motorn och känna om lagret går trögt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Instämmer med Stegatorparn..

Har du inte rengjort skruven på fem år så är det dags.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tovelainen
Prima virke

Inlägg av Tovelainen »

Hallå
Och tack för svar!

Vi hann oturligt fylla på hela förrådet inför natten så nu är det fyllt till bredden tyvärr...
Har vi tur får vi hit en service-person idag.

Dock, lite tankar:
Även när det matats pellets så hela röret som sitter nedåtriktat i brännaren
är helt fulllt, så signalerar elektroniken att det ska fyllas på mer.
För skruven matar och matar.

Så skulle detta kunna vara en kombination? Dvs pelletsskruven går ojämnt och ryckigt (och stannar ibland och behöver troligen rensas) + att elektroniken flippat ur.
Är det i så fall den optiska enheten, eller vad är det som bestämmer hur ofta pellets ska beordras?
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns ingen givare som känner av hur mycket pellets som finns i brännaren.
Så länge flamvakten ser eld så fortsätter brännaren att mata fram pellets.
Därför gäller det att justera matning och fläkt så förbränningen blir bra. I ditt fall är det för mycket pellets som visar sig i mörk rök från skorstenen och eldstaden blir alldeles svart inuti.
Vid bra förbränning blir det ingen rök alls eller lite vit vattenånga och eldstaden är blygrå på väggarna.

Om brännaren startar och går in i normalt driftläge, är det inget fel på flamvakten utan problemet är felaktiga inställningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar