PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Tackar för länkarna, kan tyvärr inte programmera, hade gärna hjälpt till annars!

Testar först att enbart köra över NC anslutning, Pin 16 ligger mot GND hela tiden, tills relät drar. kanske blir störningar dock när relät drar och blir fina antenner av kablarna då.

Bra tips med utegivarna, min sitter i norr men har lätt att sätta en i söder med.
Skall nog flytta norrgivaren lite ändå så man får ett bättre värde på den.

När jag testade lite i helgen var det bland annat att köra olika hastigheter på cirkulationspumpen till laddomaten för att se förhållandet mellan rökgaserna och pannans temperatur. Dock fick styrningen spel och pumpen körde under minsta värdet. Blev lite panik då brännaren gick för fullt och ryckte ut tempgivaren till brännaren (förvisso bra för det var då jag kom på hur man kan styra brännaren när solen laddar).

Kontentan blev alla fall att maxfart verkar ladda bättre och sänka pannans temperatur något (när man kan se det digitalt och inte via analoga mätare). Samma temperatur på rökgaserna. Kört medelfart innan vid pellets och max för ved.

Någon som fått in strömgivare i PellMon?
Kanske fel ställe i forumet, men för att få till övervakningen på cirkulationspumparna, någon idé för 1-Wire givare för att mäta ström (t.ex. en klamma runt kabeln)?
Att bara få signal över ett relä kan i mitt fall ge fel värde för den drog 21W men gick inte på maxfart.

Sätta dessa till ett larm i PellMon så får man övervakning på pumparna med (i mitt fall ihop med de två relä som styr pumpen då den inte alltid går).
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Känner inte till någon onewirekomponent för växelströmsmätning. Inget är ju omöjligt och man kan bygga vadsomhelst men realtidssampling av 50Hz växelström ligger nog utanför pellmons användningsområde. Ett sätt skulle vara tex http://openenergymonitor.org/emon/build ... gy-monitor, som pellmon sedan kan kommunicera med över serieporten.

Vill du har total koll på pumparna så kan du montera en http://www.hedestoker.dk/3684_flowmaale ... _og_4.html Den har pulsutgång (1 puls/10 liter tror jag) så den kan enkelt kopplas till pellmon, och ihop med temperatur in och ut ur pannan så får du energi ut ur pannan och kan räkna ut ett medelvärde på momentaneffekten. Något direkt plug&play stöd för effektmätning via flödesmätare finns inte nu men via ett calculate script så kan man nog få till något tillräckligt bra.

Energi och effektmätning via flödesmätare skulle nog säkert vara intressant för de som har solpaneler. I framtiden kanske det kan byggas något generellt plugin för energimätning som kan anpassas för solpaneler och elkonsumption och annat liknande.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Att mäta flödet är ju en bättre idé och då även en på solslingan. Kul att logga om man kan och om det kommer stöd framöver i PellMon för effektmätning hade det varit perfekt!
Var ju inte allt för dyr modell heller. Får se vad tiden räcker till för framöver.

Såg i en annan tråd att du mäter varvtalet på fläkten i brännaren, hade det hjälpt att använda varvtalet ihop med pelletsmatningen för att styra mode på brännaren (antar att de flesta brännarna har olika hastigheter på fläkten vid start och full last) för att få en exaktare funktion?

Skall se om jag får tid at sätta mig in i rrd Tools (heter det så?) för det hade varit intressant att se förhållandet mellan förbrukning och utetemperaturen.
Dagens grafer över pelletsförbrukning, skulle man kunna rita in dygnstemperaturen som en linje över grafen och då bättre se husets effektbehov förhållandet till temperaturen ute (går säkert att räkna ut ett snitt lite snyggt och presentera då all data finns i databasen idag).
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Fläktvarvtalet skulle man ju kunna använda, men samtidigt blir det mer och mer komplicerat och varierande från brännare till brännare. Man kan ju tänka sig att 'pelletcalc' är enkelt simpelt och passar alla brännare och sedan kan man göra ett separat plugin specialanpassat till sin egen brännare (som scottecom för scottebrännaren) med allt man hittar på. Det är bara att dra en kopia av pelletcalc och ge kopian ett eget namn och börja lägga till. Idealet är förstås att man skulle kunna få data direkt från brännarstyrningen men de flesta tillverkare har inte insett värdet av öppen kommunikation (janfire tex har väl allt som behövs hårdvarumässigt och troligen sw också bara att det är hemligt... säkert många andra också)

Visst kunde man ha medelutetemperaturen med i stapeldiagrammen. Kolla tex http://oss.oetiker.ch/rrdtool/doc/rrdgraph_rpn.en.html och VDEF AVERAGE för hur man får ut medelvärden ur databasen. Eller varför inte skillnaden mellan inne och utetemperatur för att lyxa till det lite meddetsamma...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Gjort ett försök att få till en systembild, eller rättare sagt klipp och klistra. Blev inte direkt snyggt.
Ville kanske få med lite väl mycket på samma bild, men då får man en snabb överblick.

Dock har jag inte satt mig in i Inkscape så jag fick inte till formerna. Om någon som kan vill snygga till bilden är jag tacksam!

Bilden finns här: http://fcd.se/pellmon/fcd.svg

En skärmdump med data:
Bild

Etapp 1 & 2 är golvvärmen i huset och tillbyggnaden.
Lilla huset uppe till höger är garaget.
Svarta platten på taket är solfångare och tempen stämmer inte i skorstenen, riktiga termometern kommer i veckan.

Blev lite givare och fler blir det när experimenten att återvinna mera värme påbörjas:
Bild

Fråga, nu när man satt och skissade på vad som skulle ingå hade det varit kul med en On/Off visning på solpanelerna när de laddar med. Kan man skapa en slags "mode" till som inte skickar larm vid ändring utan bara skriver till loggen, likt funktionen som är till brännaren?

Kan det vara så att man kan ta in signalen via GPIO:
[plugin_RaspberryGPIO]
gpio27_function = input
gpio27_item = sp_mode
gpio27_pin = 13

Använda ett Custom Alarms
[plugin_CustomAlarms]
alarm3_item = sp_mode
alarm3_comparator = ==
alarm3_level = 0
alarm3_status = sp_mode_status
alarm3_enum = OFF|ON

För att och sedan ange vilka alarm som skall skickas nedan och då exkludera alarm3:
# Send email when any of these change (remove the unwanted conditions)
conditions=alarm,alarm1,alarm2,parameter

Eller är det som så att "alarm" skickar alla larm, även de som är custom?
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Oj, jag tror det är nytt pellmonrekord i antal givare!

'Mode' till solpaneler kommer i såfall om det blir ett separat plugin för solpaneler i framtiden. Bosse123 tidigare i tråden har kodat ihop en egen lösning för att logga energibidraget från panelerna, men för att ta med något liknande i pellmon så bör det vara valbart, alla har ju inte paneler. Helst allt från ett och samma plugin, inklusive ett webgränssnitt för pluginet. Funderar på olika lösningar för det.

Som det är nu så kan man inte påverka vad som skrivs till loggen eller inte, det borde väl också göras mer flexibelt. Till stor del så är alarm och loggning och email en rest av då pellmon enbart var för scottebrännare och inget pluginsystem fanns, så till en del borde det konstrueras om och generaliseras, men samtidigt utan att krångla till uppgraderingar för mycket. Scotten har ju en egen alarm och mode parameter som läses direkt från styrningen i 'scottecom' pluginet och eposten triggas av att någon av dem har ändrat värde om 'alarm' eller 'mode' finns med i [email] conditions. Jag återanvände samma inställningar för epost vid alarm då jag gjorde det första pluginet 'customalarms' som fick namnet just för att det fanns redan ett alarm från scotten. Så 'alarm' i email conditions gäller alla sorters alarm tillsvidare.

Egentligen skulle hela epostgrejen flyttas till ett eget plugin med egna inställninger, och loggningen skulle också kunna göras mer flexibel, vad som loggas och inte. Varför inte ett 'loggningsplugin' också där man kan skriva direkt till loggen. Mycket att göra... :)

Jag ska försöka 'renrita' din bild i något skede, det är kul att rita och inkscape är ett väldigt kompetent verktyg som man har stor nytta av att kunna använda effektivt så all övning är ju bra. En 'template' bild med olika delar att klippa och klistra från skulle kanske vara bra att lägga med i distributionen för att förenkla. Hur har du panelen och garaget inkopplat? Det kanske blir för mycket att lägga in allt i samma bild förstås.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av rod02 »

Och ändå saknas en uteljusgivare ;-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Provade rita lite, vet inte om jag fick med allt.
Blev nog lite trångt, men du kanske kan bygga vidare på den.

https://www.dropbox.com/s/81rg9avnfwyrp ... g.zip?dl=0
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Tackar för bilden, uppskattas!
Anledningen att jag ritade skorstenen liggandes första biten var för att dels så ansluter den bakåt idag och där har jag tänkt att lägga några varv med koppar rör runt för att se om det går att "höja" verkningsgraden på pannan. Tänkte få in det lite snygg på bilden.
Det andra såg mycket bättre ut nu!

Garaget är kopplat via en 55m kulvert och får matningen från shunten till elementen via en extra blandningsventil. Detta skall göras om med egen cirkulationspump för blir ingen bra cirkulation här men räcker.
Solpanelerna har egen slinga i botten av tekniktanken som är på bild.
Funderar att vända lite på bilden, får klura på hur man kan få till det.

Ljussensor, funderar på om man skulle ha det till förväntad laddning från solpanelerna.
All ytterbelysningen går via en Nexa trådlös ljussensor. Såg förslag på att bygga in stöd för trådlösa system, hade varit grymt bra med då hela vårt hus är trådlöst för styrning av alla lampor och kunna använda trådlösa givare för att slippa dra sladdar. Eller fanns stödet redan så jag missat något?

Annars har jag kommit på många nya roliga saker man kan styra med datorn med hjälp av PellMon. När tid finnes blir det fläktstyrning till mekaniska ventilationen och övertrycksfläkt till de olika vindsdelarna, så fler givare får till med.
Hade dock varit önskvärt att inte få larm då varje relä skall aktiveras för att styra saker.

Läste om Bosse123 och jobbet kring effekten, är ett annat ämne men jag har panelerna för att det är bekvämt på sommaren (då tanken var mest vedeldning från början) och vill få de så effektiva som möjligt genom att de har kall acktank att jobba mot.
Kan man framöver få med hur mycket energi man får är det givetvis ett plus.
Kan jag hjälpa till på något sätt när ett sådant plugin skall skapas, gör jag det gärna!

Kanske får helt enkelt ta upp gamla grund Pascal & C++ kunskaper man fick i skolan och hjälpa till med utvecklingen :)
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Ja förstås, borde ha fattat att det inte bara var pga platsbrist i bilden som du drog skorstensröret på det viset.

Jag kom på ett mycket enklare sätt att rita rören snyggt än i standardbilderna som följer med, i stället för fyllda objekt med kantlinjer så är de nu (i bilden jag länkade ovan) enkla 'stroke' med bredden satt till lagom bredd och rundade hörn. Knixet var att få inkscape att skala rördelarna då man drar ut dem på längd och bredd utan att samtidigt skala om linjebredden. Den här knappen ska inte vara intryckt, så kan man dra ut rören till lagom längd utan att tjockleken ändras:
Bild
Sedan med kreativt användande av align verktyget och group/ungroup då det behövs får man ganska enkelt bitarna att sitta ihop utan glapp.

Larm då styr något relä får du bara om du använder customalarms, vill du inte ha alarm så använder du ett 'calculate' skript för styrningen. Bristen är väl snarare att du kan inte få ett alarm från ett calculate skript, utan då måste gå omvägen vida 'customalarms' om du vill ha alarm.

Finns inget inbyggt stöd för något trådlöst, alltså inget färdigt plugin för något sånt system. Det finns tre möjligheter, antingen ett nytt plugin eller ett externt program som kommunicerar med pellmon via pellmoncli eller ett externt program som kommunicerar med pellmon via DBUS. Eller ett fjärde alternativ, det låter nästan som om du borde titta på något av de många hemautomationssystem som finns, tex: http://www.openhab.org/ eller http://domoticz.com/ Avsikten är inte att bygga ut PellMon till ett fullfjädrat hemautomationssystem, fast man vet ju aldrig. Orsaken till att det finns så många såna är väl att det är lätt att man lägger till funktion efter funktion och plötsligt har man byggt ut sin lilla logger till ett nytt hemautomationssystem :)

Pascal ja, där började jag för lääänge sen. Trevligt språk på många sätt. C++ har jag använt mycket lite, det är C i inbyggda realtidssystem som jag jobbar med 'på riktigt' men det är inget som jag skulle orka med på fritiden. PellMon startade för att jag ville lära mig något helt nytt och python är verkligen långt från C och assembler, och på många sätt mycket roligare. Kan varmt rekommendera om du vill putsa upp programmeringskunskaperna, material finns hur mycket som helst på nätet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Jag fick ordning på minnesläckaget genom att byta ut ett dbusbibliotek mot ett annat och skriva om lite ett och annat, vilket innebär att jag kan ta med en funktion som legat och väntat på en lösning på det problemet:

'Silo level' plugin ger nu en uppskattning av hur många dagar som finns kvar i förrådet, både som en parameter med antalet dagar kvar och i grafen:

Bild

Endast i 'develop' grenen tillsvidare, tills det är mera testat. Funktionen är i kort att då förrådet är nästan tomt (<3 veckor kvar) så utgår den från senaste veckans medelförbukning, om det är mera än så kvar så utgår den från senaste månadens förbrukning vägt mot en standard 'årskurva', om man inte har förbrukningsdata från ett helt år tillbaka då 'spelar den upp' loggad förbrukningen från exakt ett år tillbaka tills nivån är noll för att få antalet dagar kvar och samtidigt data för grafen. Verkar fungera bra men det är inte helt testat i alla lägen än. (Fyllde nyligen 6 ton så nu har jag 297 dagar kvar)

Nytt i 'develop' är också att uträkningen av pelletförbrukningen har flyttat till ett eget plugin som måste aktiveras för att man ska få förbrukningsgraferna. (Det är aktiverat i standardkonfigurationen, men då man uppgraderar så vill man ju använda sin gamla konfigurationsfil och då måste man själv se till att få med såna ändringar)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

intressanta uppgraderingar, får försöka packa ihop det med min nuvarande hemmsnickrande lösning för soleffekten, lösningen på soleffekten jag använder får inte anses vara exakt på något vis, men man får ändå en indikation på hur det ser ut över året.

Honda, ser du någon direkt fallgrop med att uppdatera ? Jag vet att det var en del jox med makefile bland annat sist för mig.

Börjar också bli rejält sugen på att rita om min systembild, ni har visat på många fina bilder!
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Tja, om du inte ser det som en fallgrop att väldigt mycket har ändrat sedan dess, så nej... Uppgraderingen i sig är inget problem men sen är det upp till dig att minnas vilka ändringar du har gjort och flytta över dem. Ifall du inte använder git förstås, då får du en hel del hjälp av det.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nytt i 'develop', framsidan är nu helt konfigurerbar. Den här konfen ger samma framsida som tidigare:

Kod: Markera allt

# Select which widgets are displayed on the frontpage
[frontpage_widgets]
row_1 = systemimage, events
row_2 = graph
row_3 = consumption24h, silolevel
Man kan alltså välja fritt vad man vill ha och inte ha på framsidan. Tex såhär:

Kod: Markera allt

row_1 = systemimage
row_2 = graph, silolevel
row_3 = consumption7d, consumption8w, consumption1y
Om man vill ha en jättestor systembild, en mindre graf, mera stapeldiagram och ingen händelselista.

En sk 'widget' kan vara inbyggd eller komma från ett plugin. Hittills är 'systemimage', 'events' och 'graph' inbyggda och 'silolevel', 'consumption24h', 'consumption7d', 'consumption8w', 'consumption1y' kommer från respektive plugin. Banan börjar så småningom vara öppen för separata plugin för solpaneler och elmätare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

Snyggt!
Nu är steget till ett eget CMS inte långt.

Dags att packa ihop det med någon freeware kanske?
http://www.joomla.org/ exempelvis, nackdelen är väl att det arbetar mot mysql ,
En "flat" CMS som till exempel http://statamic.com/ vore kanske mer rätt på.
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Skriv svar