Köpråd iwabo villa S1x

Skriv svar
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Köpråd iwabo villa S1x

Inlägg av aeromagnus »

Hej! Som en del kanske har läst min mastodonttråd om min jävla px21 och dess startproblem funderar jag på en ny brännare. Jag har ju en gammal diompanna som skall bytas också. Kom en bra kille från Böta kvarn och hjälpte mig med min px21 men det är något galet med tändningen. Han tyckte inte att jag skulle kosta på denna ett nytt styrkort utan byta hela brännaren till annan. Sa att jag inte vill köpa en brännare och sedan inte kunna ha den i annan panna men han sa att den kunde monteras i annan lämplig panna.

Jag funderar ju på att byta all skit och ska få en offert på hela klabbet. Skulle landa på ca 60-65000kr med trådlös shuntautomatik elpatron mm. Låter ju som ett ok pris om man kollar runt. Tycker ni jag ska köpa brännaren nu och slippa "gula faran" så länge och bytta pannan till sommaren. Eller ska jag "våga" köra gula faran i min gamla diompanna så länge. Den saknar ju elpatron så stannar skiten så blir det kallt.

Är det en bra brännare? Många verkar ju nöjda med den och han tyckte att det var en bra brännare. Lite råd och tips tack
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpråd iwabo villa S1x

Inlägg av Stegatorparn »

Här har du en kanonbrännare!
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=18&t=16321
Driftsäker o billiga reservdelar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Köpråd iwabo villa S1x

Inlägg av aeromagnus »

Ingen som har lite input om brännaren jag funderar på att införskaffa?
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Köpråd iwabo villa S1x

Inlägg av FRS05 »

Den ända inputen jag har är att jag hade köpt en självrengörande brännare om jag skulle köpt en ny.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Köpråd iwabo villa S1x

Inlägg av Jakob »

Hej.

Jag håller med föregående talare. Stort askutrymme och självrensande brännare gör det väldigt bekvämt.

Det är fullt rimligt att sota/aska 2ggr per år för en normalvilla.

Det verkar ju finnas ett antal brännare som har fungerande rensning antingen via mekanik eller tryckluft. Noteras bör väl att inte alla av dessa brännartillverkare matchar med automatsotning på sina pannor.

Själv ska jag nu upp sota/aska ur efter 3 ton imorgon tänkte jag. Då jag har bulk så har jag inte gjort nåt alls åt min anläggning på drygt 4 månader (givetvis pga det milda vädret, men ändå).

Lycka till med din nya anläggning!
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Köpråd iwabo villa S1x

Inlägg av msh16 »

Köper du en ny panna senare så vill du väl köpa en modern brännare på en gång nu. Kostar ju inte mer.
I en gammal panna som ska uraskas varje vecka kan väl en gammal brännare sitta kvar men köpa en ny "gammal" brännare är inte så bra.

Här har du modern brännare för 4000.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=3
Kan ju vara lite småfix men långt kvar till 20000.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar