Vilken tank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Vilken tank

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Har en pelletsbrännare Thermia Bequem 20D i en CTC 453B panna, som är en rejäl vedpanna med en vattenvolym på 250 liter. System som sådan funkar bra med vad det verkar en bra verkningsgrad.

Jag överväger att komplettera med en ack-tank, och har några funderingar kring detta.

1. Att bara komplettera med en ack-tank till befintligt system, finns det något mervärde i det i sig?

2. Om jag i framtiden vill komplettera med solfångare, vilken typ av tank bör jag skaffa idag?

3. Kan det löna sig för mig att ha mer än en tank (jag tänker mig 750 liter storlek), eller räcker det med en?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vilken tank

Inlägg av danei »

Nej du vinner inget på att införa en tank i ditt system.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Vilken tank

Inlägg av brattne »

En Bequem har alltför lång underhållsglöd ,för att stå standby så länge, som det blir med tank och vattenvolymen i pannan är för stor för en optimal dockning till tank. Solvärme däremot kräver tank. Ett tråkigt dilemma
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilken tank

Inlägg av thomasx »

Så pga volymen i pannan är det "obra" med ack-tank även i fallet med solceller, alltså?

Tiden för underhållsglöden i brännaren kan justeras och stängas av, vad jag förstår. Så på just den punkten borde det vara ok då.

Har nu investerat i en elkassett att komplettera pannan med för de tillfällen när/om brännaren stannar av någon anledning. En Nibe ELK 213 som jag hittade på blocket. Gick inte att sätta patron direkt i pannan tyvärr.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vilken tank

Inlägg av danei »

Till solceller har du ingen nytta av en tank. För solfångare måste du ha en tank för att få vettig nytta av dem. Men det är knappast någon nytta att ladda tanken med pannan. Jag har spånat på ett sådant system där tanken enbart laddas med sol och varmvattnet toppas med pannan om det behövs. Då kan pannan stänga av när det finns hetvatten i tanken, och under vintern när det är lite sämre med sol är soltanken kallare vilket drar upp verkningsraden på panelerna en del. Värmen kan ändå komma till nytta för att förvärma varmvattnet.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilken tank

Inlägg av thomasx »

Nackdelen med att ha en ack-tank till, är det enbart den ökade värmeförlusten i tanken, eller något mer?
Det här med att man får färre start/stopp på brännare, och att den går längre tider i sträck på hög effekt, ger det inte tillräckligt för att väga upp nackdelarna?

På sommaren är min tanke att enbart köra med ack-tank och solfångare, och pannan är helt avstängd. Under vinter, vår, höst får panelerna bidra så gott det går. Förvärmning av varmvatten är ju en idé, får vara en ack-tank med varmvattenberedare i då.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vilken tank

Inlägg av rod02 »

Går det att koppla i och ur ack-tank med några kranar?
En fördel med ack-tank, är att man har större reserv vid avbrott. Och får man tag i en tank till lågt pris, så kan jag betala för den bekvämligheten. Jag har 2 hydrofortankar som samlar damm....

Jag petar in en pinne (ved) då och då. Och då blir ack-tanken nästan obligatorisk.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Vilken tank

Inlägg av Wahligula »

Om du kör en ren solfångar installation; sol direkt in i tanken, som sen laddar pannan när tank är varmare än panna.
Soltanken ligger parallellt med din elpatron alltså.
Om varmt i ack.tank förreglar det bort pelletsbrännare och elpatron, tills temp i ack sjunkit under acceptabel nivå.

Alternativt kan du ha en växlare som laddar pannan direkt, men det blir ingen stor solfångarinstallation för den volymen:)
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vilken tank

Inlägg av danei »

Solceller har inget med tankar att göra.

inlägget du svarade på har tagits bort, pga "spammare". / Roli moderator
Skriv svar