Pris på installation av vedanläggning?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
DJN
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 06:20

Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av DJN »

Hejsan vedpannegurus!

Nu är det snart dags för mig att hiva ut det gamla och in med det nya :)

Även om det är svårt att uppskatta genom dataskärmen så tänkte jag höra här, vad ett pannbyte skulle kunna kosta mellan tumme och pekfinger ;) kanske är det någon som har bytt nyligen som kan dela med sig av lite erfarenheter kring detta :)

Är detta ett vettigt paket??

men sen tillkommer det väl fler grejer antar jag?

FOCUS Eco Nature 40
1st Strömsnästank 750L med VVB (ISOLERAD)
1st Strömsnästank 750L utan VVB (ISOLERAD)
1st Laddomat 21-100
1st Shunt
1st Rökgastermometer
3st Ventil till Laddomat

För 41 990kr
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej.
Svårt att säga vad det kostar att installera en panna.
Det bästa är nog att ta en vvsare på löpande räkning.
Ang paket du plockat ihop.

Har du normal takhöjd så skulle jag satsat på en 1500L tank.
Den kan du få för 9200kr på rinkabyrör.
Då är den tom. Dvs ingen varmvatten beredare.

För att bereda varmvatten skulle jag råda dig till att göra det med en plattvärmeväxlare utanför tanken.
Du får mycket bättre skiktning i tanken. Och skiktning i en tank är mycket viktigt.
Man kan bygga en själv eller köpa en färdig.
http://www.eldkraft.se/produkt/VXB-33-v ... xlare-Baxi
Tanken kan du isolera själv. Lösull eller mattor.

Pannan vet jag inget om.Det finns lite skrivet om den på www.byggahus.se
Sök där.

Det kan ju vara bra att se den i drift. Provelda.

Tänk att du skall leva med anläggningen i kanske 20år. Då kan det vara surt om man upptäcker att den inte var bra :(
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av Eldvin »

En större tank är inte dumt! Och en riktig vedpanna.Har sett dom där fokusarna och jag tycker de verkar som lågbudget prylar.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av Kelvin »

Som Andreas skriver, bättre att lägga ut lite extra vid installationen och få riktigt bra funktion än att upptäcka att det funkar dåligt och behöva leva med det för att det kostar skjortan att ändra något i efterhand...

Antar att du har shuntstyrning redan, annars är det ett måste.
"3st Ventil till Laddomat", vad är det? Laddomaten kommer väl med avstängningsventiler?
Stor tankvolym och riktig tankisolering (minst 10 cm PUR eller motsvarande) är skönt att ha. Kan du isolera själv så är det det bästa då du kan slänga på så mycket isolering du vill ha.
Växlare utanför tanken har säkert sina fördelar, men har även nackdelar i form av extra pump och styrning samt tar extra utrymme. Ska du ha inbyggt i tanken så tror jag dubbelslinga är bättre att satsa på än VVB.
Stort vedutrymme i pannan är rätt gött också. Rätt skönt att kunna slänga in ett ilägg och det är klart istället för att behöva fylla på flera ggr under eldningen.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
DJN
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 06:20

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av DJN »

Tack så mycket för era synpunkter och tips, jag fick en offert av en rörmokare på ca 60 000kr på fokuspannan plus två 750l ack tankar och ett expansionskärl för ca 3000kr Då¨surfade jag runt lite o hittade detta för
41 000, känns som att det då är bättre att köpa hem grejerna själv? Det tillkommer ju grejer såklart men inte för 20 000kr??
DJN
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 06:20

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av DJN »

Tror att jag kommer satsa på calmarpannan istället faktiskt.

Vilket paket av dessa är mest prisvärt tror ni? det som skiljer är väl större beredare i ena tanken? 110l mot 200l om jag fattat rätt.

http://www.billigtvvs.se/produkter/1020 ... iter-110cu

http://www.vvstorget.se/calmar-pannan-k ... 10697.html

sen tänkte jag komplettera med en tank till på 500l, skälet till att jag kör på 500liters tankar o inte 750liters är platsbrist.

Räcker det med ett expansionskärl på 150l eller måste jag ha 200l?
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av KB-U »

Mitt tips när man ska välja ett vedsystem är att vända på hela frågeställningen och tänka följande:

Hur mycket energi kräver huset under ett normalt vinterdygn?
Hur ofta vill du behöva elda under dylika vinterdygn, en gång per dygn, varannat dygn, var tredje dygn...?
Hur hett kan vattnet i tankarna vara?
Hur svalt kan vattnet vara och ändå vara användbart för att producera värme och varmvatten en normal vinterdag?

Utifrån ovanstående kan du ta fram hur mycket acktanksvolym som du behöver.

När du har acktanksvolymen så titta efter en lämplig panna som kan värma upp denna volym på 1-2 inlägg.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pris på installation av vedanläggning?

Inlägg av Eldvin »

Calmar pannan är ett mycket bättre val!
Skriv svar