Jag har bara en tätning på pannan men den ser väldigt platt ut, lite sot som har läckt upp i toppen av luckan så jag antar att det inte är hundra tätt. På brännaren finns ingen tätning alls. Finns det något tätningsband på typ jula eller biltema som man skulle kunna använda?
Tycker packningen ser rätt ok ut.
Kanske räcker att spänna låsen lite.
Annars är det väl Biltemas 12 mm packning som gäller, som man får pressa ner i montageplåtens hållare.
Biltemas tätning är inte något att satsa på i det här fallet. Riktig fyrkantsvävd fläta (glasfiber) är att föredra till pannluckor luckor mm. om man vill att det ska hålla.
12mm passar till Bionordics fästplåt, Olle45 här på forumet säljer (Transtemper)
Edit: Tätningen på bilden ser inte hel kass ut, om den inte är stenhård. Ser ut att ha blivit ganska varmt om man tittar på fästplåten.
Med tanke på hur lågriktaren ser ut så har den mest troligt körts ganska hårt, ser ut som en gassvetslåga som har fläkt upp plåten.
Nu går den inte lika hårt, ca 11kW och lagom med fläkt. Har för mig att jag mätte upp till 15kW tidigare när jag förvärvade huset, med alldeles för mycket fläkt.
Hur påverkar det förresten förbränningen om lågriktaren har ett 4x2cm hål i sig?
Ja packningen den är styv, men det går ändå att komprimera den lite med en hård fingertryckning.
Förbränningen påverkas inte märkbart med kass lågriktare om inte lågan slår upp i någon vägg. Går att köra utan lågriktare om pannan tillåter det.
Fjädrar packningen lite så är den ok, originalflätan av den typ du har är med kärna och av bra kvalitet likt den jag beskrev. Du kan pilla ut den ur spåret och vända på den. Sätt "öppningen" i något av de nedre hörnen och försök få det så tajt det går. Ändarna brukar tejpas med värmetålig tejp för att flätan inte ska trassla upp sig, alutejp för rörisolering går bra.
Skaffa riktiga tätningsflätor, håller så mycket bättre än biltemas....packningen ska ju helst täta gång efter gång och det ska bli helt tätt varje gång, finns en uppsjö av olika flätor av bra kvalitte och former....fyrkant, runda, flata i olika storlekar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012