Val vid uppgradering till ny pelletspanna

Skriv svar
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

Val vid uppgradering till ny pelletspanna

Inlägg av Peo Nyman »

hej!
Efter 10 år med bef pelletsanläggning är det nu dags att gradera upp panna o brännare o ev byta förråd. (ni ser vad vi har idag via i min sign nedan).Min fråga är vad jag ska vi välja? de österriskiska kostar ju skjortan och vi vill iaf ha halv eller helautomatisk sotning.

Har idag ett förråd på 3 ton i en del av garaget, men kan tänka oss att byta till ett nytt utomhusförråd, eftersom befintligt förråd krånglar idag pga av nivåskillnader+ dålig installation (samt att vi skulle behöva platsen).

Pannor? vilka är mest värda sitt pris? Vi klarar oss bra med 15 kW brännare idag men vet ej om framtiden för vi kommer att bygga ett extrahus på 70 kvm räcker det då?
Förråd? vad finns det för bra/billiga bulkförråd för ca 3 ton som kan stå utomhus?
och: kan en ny panna stå i ett kallgarage?

Hoppas på råd från forumet...! :D
Windhager/Weismann, 2007, 6 m3 bulkförråd stål, 800 liter acctank. Weismann reglersystem. energiförbrukning ca 3,2 ton/år. Boyta 190 m² i 2 plan, + 80 m² inredd källare = 270 Kvm totalyta.
nyman
Pannrumstomte!

Re: Val vid uppgradering till ny pelletspanna

Inlägg av nyman »

Låter för mig som ett solklart fall för bergvärme. Låter som om du behöver platsen i huset.
Ett fristående kallgarage innebär kulvertar med värmeförluster och värmen från pannan går förlorad till ingen nytta.
Bulkförråd utomhus innebär att fukthalten i pelletsen ökar så verkningsgraden vid eldningen minskar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Peo Nyman
Ungskog

Inlägg av Peo Nyman »

tack för svar, och ja, vi har övervägt bergvärme men det kostar....
o vad gäller pellets så har vi plats, både för ny panna i pannrummet samt att vi kan välja ha kvar bef förråd i garaget, så....
Windhager/Weismann, 2007, 6 m3 bulkförråd stål, 800 liter acctank. Weismann reglersystem. energiförbrukning ca 3,2 ton/år. Boyta 190 m² i 2 plan, + 80 m² inredd källare = 270 Kvm totalyta.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Mafa har bra förråd för att stå ute men kanske inte så billiga. Det billigaste är väl att köpa en gammal fodersilo av en bonde. Fast de är oftast lite större och kanske inte är så snygga.

Om du köper panna/brännare och silo nytt så är du väl nästan uppe i vad en bergvärmeanläggning kostar. Det går inte bara att köpa en modern men begagnad panna?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar