Ja, röret som går från kallvattnets ventil droppar vatten. Alltså röret som går vidare till vänster, bakom dragbegränsaren. Röret slutar sedan en bit ovan golvet och därifrån droppar det vatten, antagligen vid eldning. Det är väl någon form av säkerhetsventil/överfyllnadsskydd. Jag(rörmockaren) har dragit om rören en del och då flyttades bland annat den ventilen som sitter precis vid utloppet till kallvattnet där den sitter nu. Innan satt den på ett annat ställe och jag antar att rörmockaren visste vad han gjorde när han flyttade den dit där den nu sitter:). Men frågan är varför det kommer ut vatten på golvet?
Bilden blev snedvriden av någon anledning, är inte det på datorn....
Det är säkerhetsventilen som skall förhindra för högt tryck i varmvattenberedare/värmeväxlare.
Dom brukar öppna vid 9 - 10 bar och det sker i regel efter större tappning av varmvatten när kallt vatten skall värmas upp.
Droppar det hela tiden, är ventilen otät och då kan det hjälpa att öppna den genom en vridning.
Fortsätter det droppa så byt den. Den kostar inte så mycket.
Utloppsröret brukar man låta mynna över en golvbrunn.
Tackar för informationen! Det droppar inte hela tiden utan jag ser bara en liten pöl på golvet ibland, när jag går in i pannrummet. Golvet lutar från pannan ner mot et golvbrunn som ligger två meter nedanför den. Nu är det visserligen inte några sådana mängder utan det självtorkar på golvet.
Men är det normalt att den öppnar relativt ofta? Förr öppnade den aldrig. Nu var den nog visserligen inte riktigt optimalt placerad då eftersom rörmockaren flyttade på den, men ändå.
Har du enspaksblandare så är risken att dom stängs lite häftigt och skapar ett tryckslag som kan slå upp ventilen.
Det kan också hänga ihop med trycket i inkommande vattenledning.
Normalt brukar vattentrycket ligga runt 3-5 bar, men jag har också sett tryck uppåt 7-8 bar och då är marginalerna mindre till ventilens öppningstryck och ventilen öppnar oftare.
Blir det bara några droppar ibland är det inget att bry sig om.
Vår ventil läcker konstant, och jag har fått besked av rörinstallatören att det ska vara så..
Den läcker så pass mycket att det ligger en slang till golvbrunnen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Inkommande vatten ligger på, vad jag kommer ihåg, 4bar.Kanske aningen högt men annars blir där för dåligt tryck i duschen på översta våningen.
Jag har en "dålig" kran på översta våningen som inte dämpar trycket så bra vid avstängning. Men då det slår mest i vattenledningarna är när jag drar igång tvättmaskinen och den står i rummet bredvid pannrummet. Jag får helt enkelt hålla lite koll på hur lite/mycket vatten det läcker. Så tar jag det därifrån. Har redan en rörkrökarräknig och en saftig elektrikernota som betalts precis. Så är gärna lite varsam med att ta dit hantverkare direkt☺.
Våran läckte direkt efter att den monterades i samband med pannbytet för dryga 10 år sedan.
Jag protesterade då till installatören och krävde byte, trots att installatören sade att det inte skulle göra någon skillnad. Men den byttes (jag var själv närvarande) men den nya läcker alltså likadant.
Som jag har fått det förklarat så har det med (tapp-)vattnets expansion att göra.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vid vattenexpansion kommer det alltid ut vatten via ventilen, därför som den sitter där.
Men sedan skall det inte läcka. Med tiden så bildas det beläggningar på "käglan" som skall täta, det är dessa beläggningar som skall bort vid ventilmotion. Vilket sker när man vrider på den blå "ratten" (i detta fallet), först öppnar ventilen när man vrider men man skall fortsätta vrida tills det "smäller till" i ventil då stängs den med fjäderkraft och skall då åter igen vara tät (förhoppningsvis om det inte finns mycket beläggningar). Denna ventilmotion brukar finnas beskriven i ventilens papper som följer med och skall göras 1-2 ggr per år. Men det är inte alltid som man får dessa papper eftersom VVS-gubben ibland är bra på att städa, dvs inte lämna kvar papper som talar om hur man skall göra för att inte få en ventil som läcker.....
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Den kunskapen tycks fattas hos flertalet rörinstallatörer också.
Föga förvånande...
Har det någon inverkan om man låter den läcka då?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag ska plocka bort slangen från golvbrunnen och se hur mycket det läcker nu efter 10 år..
Återkommer med rapport.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vattnets volymökning från +10° till +80° är c:a 5%.
Är volymökningen totalt 7 liter så har du förbrukat c:a 140 liter 80°-igt varmvatten per dygn eller 280 liter 40°-igt vatten efter blandningsventilen.
Motsvarar c:a 25 minuter i duschen.
Är väl inte helt orimligt.