Hål i tändelementet?!

Skriv svar
jaden
Frö

Hål i tändelementet?!

Inlägg av jaden »

Jag har min Eurofire placerad så att jag kan lyfta ur hela insatsen ur pannan och tömma ur den vid rengöring. Min släkting har inte möjlighet till detta utan måste skruva bort bakstycket på brännaren varje gång han ska göra rent, han upplyste mig om att jag kanske också måste göra det ibland och se till att rostret blir ordentligt rent emellanåt. Jag gjorde så och nu tänder inte brännaren! Jag plockade loss tändelementet för första gången på tre år och ser att det är två stora hål i änden på det, de delarna som syns vid rostret inifrån. Det ska väl inte vara stora hål i det? :D Med uteslutningsmetoden har jag nu kommit fram till att det måste vara det som är felet, märkligt bara att det skulle sluta fungera just efter en rengöring... Min fråga är hur/om man kan se att tändelementet är trasigt på annat sätt än att brännaren inte tänder?!
Senast redigerad av jaden den fre 04 dec, 2015 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
AndersAA
Lärjunge!

Re: Hål i tändelementet?!

Inlägg av AndersAA »

Hej Om du är säker på att det är hål i själv elspiralen så ska det absolut inte vara så. Byt mot ett nytt. Mvh Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jaden
Frö

Inlägg av jaden »

Ja, synd att man inte kan bifoga en bild, det var en syn! :D Ett nytt tändelement är beställt så jag hoppas att det räcker med att byta det, att inget annat hände vid rengöringen
AndersAA
Lärjunge!

Inlägg av AndersAA »

Med en ohm meter så kan du kolla om det är avbrott i det. Jämför med det nya du beställt. Lycka till.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar