Pannrumsfråga branddörr

Skriv svar
annord
Fröträd

Pannrumsfråga branddörr

Inlägg av annord »

Hej

Mer frågor från mig i min jakt att en gång för alls ta kontroll över panna, pannrum och värmesystem.

Min lilla pelletspanna står inte i något direkt pannrum i källaren. Finns ej något direkt sådant. Brandskyddet har slagit ner på detta och tipsat om att avgränsa med dörr upp mot källartrappan / trapphuset.

Kan jag sätta in en vanlig Innedörr i trä med klass EL30 eller måste det vara mer? Såg att det fanns för ca 3000 kr

Om jag sätter gips på en vanlig dörr - en eller två skivor?

Andreas.
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Pannrumsfråga branddörr

Inlägg av Stegatorparn »

Denna fråga dyker upp då och då.
Pannans effekt är under 60 kW och då erfordras inte ett avskiljt pannrum. Man kan ha pannan i vilket rum man vill t.o.m. i köket.
Läs mer i den här tråden så slipper jag upprepa http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... um#p153932
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Varför skriver dom anmärkning "saknar pannrum"
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Besiktningsmannen har inte full koll på regelverket. :roll:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
annord
Fröträd

Inlägg av annord »

Ok så min 20kW ariterm bionet behöver inte vara inneslutet i eget pannrum med brandklassade dörrar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Nej.
Hela huset är en enda brandcell.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bioneten är ju dessutom bara en 12 kW panna, skulle man inte få ha en sådan som är rätt tät å riskfritt för brand jämfört med kamin som har glasruta är de helt sjukt..
Är samma sak med skorsten, enligt sotaren här verkar han hålla det säkrare med sektionsskorsten med massa skarvar än ett 3 mm rostfritt rör hela vägen med 50 mm stenull i 2 lager med skarvar om lott..
Här om året brann ett hus ner pga den "fina" sektionsskorsten åkt isär, tydligen hade huset rört sej å allt kan inte varit installerat rätt :? Måste varit fäst i yttertaket å golvet satt sej..
Farsan fick nerslag på att de fanns en regel 10 cm från spiroröret/skorsten till kamin, Har varit godkänt sen -73 men nu dög inte pipan som är gjort av 3 mm rostfritt rör (120 mm) med 2x60 mm stenullsisolering med skarvar omlott instoppat i ett 350 mm spirorör.. Oavsett hur mycket/hårt man eldat är spiroröret kallt å garderoben märker man inte heller att de blir direkt varmare, Den lilla tempökningen kan lika gärna bero på att värmen kommer genom bjälklaget då kamin står i en öppenspiskåpa.. Men nu ides man ju inte bråka då de bara va att plocka bort några hyllor å kapa regeln med tigersågen vilket tog typ 5 min
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar