Hjälp med pannrums frågor

Skriv svar
LeviNoelle
Frö

Hjälp med pannrums frågor

Inlägg av LeviNoelle »

Hej!

Vet inte om jag postade i rätt forumsdel men,

Vi hyr ett hus som nyss fått pelletspanna installerad i vår källare, källaren har ingen värme direkt, man kommer in till källaren från en dörr på baksidan av huset. Det är ca 6-10grader varmt där nere nu och huset vi har är ca 140 kvadrat meter. 2 våningar förutom källaren då.

Nu är det så här att det har börjat dragit mycket pellets, på ca 24h så drog den ca 2.5 - 3 säckar, det känns lite mycket kanske ? speciellt när vi inte drar på värmen för fullt samt att vi är sparsamma med varmvattnet. Vatten tanken är också nere bredvid pannan..

Kan det vara så att det är för att det blir så kallt nere i källaren den drar mycket pellets lr vad tror ni ?

Säg till om ni behöver veta något mer, vi har aldrig haft pellets förut så vi är inte direkt kunniga.

Tack på förhand!

Mvh
danei
Pannrumshärskare!

Re: Hjälp med pannrums frågor

Inlägg av danei »

Nej. Att det är kallt i källaren påverkar inte förbrukningen i någon större grad.
Vad har du för panna?
karlsson-peter
Prima virke

Inlägg av karlsson-peter »

Ett kallt pannrum borde väl göra så att pannans vattentemperatur sjunker fortare?
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi

Inte intresserad av annan dragbegränsare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Framgår inte var huset ligger eller hur kallt det är ute när det går åt 2,5 säckar.
2,5 säckar motsvarar en energiförbrukning av 8 kW, vilket inte är orimligt när det är några minusgrader ute.
Ett oisolerat pannrum bidrager också till ökade systemförluster.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter mkt då de knappt varit kallt nånstans i landet denna höst/vinter :?
Jag har liknande storlek på kåken som jag håller 21,5-22 grader i plus källaren på 80m2 där de är 17-18 grader å med utetemp runt 0 grader går det 17-18kg/ dygn, minns inte exakt men ca 50-55kg/dygn klarade jag mej på då det va kring 25-30 minus för för några år sedan..
Kör elpatron än å de går nu 76-80 kWh/dygn inkl hushållsel..
Men de finns mkt som spelar in, tex om man bor på öppenplats där det är blåsigt påverkar mer än man tror, vindstilla å -12 går de lika mkt pellets som vid 0 gradigt å blåsigt/storm hos oss..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar