Luft i panna och ack.tank.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av eco »

Hej, jag har installerat Värmebaronens Vedolux UB 40, och deras 750 liters ack.tank, fungerar bra förutom att jag har massor av luft i systemet som tycks vara omöjligt att få bort, vid varje eldning så luftar jag pannan genom att öppna säkerhetsventilen i toppen på pannan, och ofta även ventilen i toppen på ack.tanken, har även luftat elementen, trots dessa åtgärder sedan minst ett par månader tillbaka så är det ny eller gammal luft kvar. En annan sak som jag inte kan förstå, är att fastän jag mäter trycket i botten på det slutna expansionskärlet med tryckmätare för bil och det då visar 1,5 bar, så visar manometern i toppen på kärlet 0 bar likaså manometern på pannan.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av Stegatorparn »

Två fel är uppenbara. För högt förtryck och för lite vatten i systemet. Expansionskärlet kan inte fungera normalt.

Förtrycket i expansionskärlet, lufttrycket i botten, skall vara höjdskillnaden mellan manometern och översta radiatorns överkant + 2 meter. 1 meter = 0,1 bar.

När förtrycket är justerat fyller du på vatten tills manometern visar 1,0 - 1,2 bar.
Sedan kan du gå runt och lufta i högpunkter och ev. fylla på mer vatten.

Sitter cirkulationspumpen för radiatorerna i tilloppsledningen eller returen?
Kan vara en bidragande orsak till att luft läcker in.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av eco »

Jag tror att jag förstår nu efter din förklaring, cirkulationspumpen sitter efter tanken och pumpar mot elementen, skall börja fylla på mer vatten lite varje dag eftersom jag har haft problem med säkerhetsventilen på pannan som är på 1,5 bar och har löst ut en gång, rörmokaren som monterat alltihop skall komma och byta till 2,5 bar.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av Stegatorparn »

Ska du spränga sönder din nya panna och acktank?
Om du ser på pannans och acktankens märkskylt lär det stå beräkningstryck 1,5 bar.
Att då sätta dit en säkerhetsventil på 2,5 bar resulterar i katastrof.
Säkerhetsventilen skall inte bytas!!!
Den är avpassad till din utrustning.

Det du ska göra är att sänka lufttrycket i expansionskärlet till 0,5 bar eller vad du kommer fram till enligt min tidigare beskrivning. Sedan ska vatten fyllas på.
Man kan ju undra vad din rörmokare håller på med, om det är han som föreslagit ventilbyte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av danei »

Jag hållet med Stegatorparn. Men samtidigt har du nog inte förstått hur systemet funkar.
När du har ett förtryck på 1,5bar så tar expansionskärlet inte emot något vatten under det trycket. Men en övertrycksventil på 1,5bar blir resultatet som om det inte fanns. Gör så här: med systemet trycklöst, som det tydligen är, sänk förtrycket till 0,5bar (eller räkna enligt tidigare inlägg) sedan fyller du systemet till 1bar. Nu är halv kärlet luft och halva vatten. Sedan luftar du systemet. Efter luftningen (och under om det behövs) fyller du åter igen till 1bar. Sedan ska du inte behöva fylla systemet fler gånger. Om trycket lår ner till 0,5bar (eller det som du satte förtrycket till) är det för lite vatten. Om trycket kommer upp till 1,5bar när det är varmt är det för mycket vatten. Utrustningen är normalt sett dimensionerad till ett arbetstryck på 1,5bar, så du ska inte ha en övertrycksventil med högre tryck än så.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av eco »

Hej, nu har jag justerat in trycket och fyllt på med vatten, sedan eldat upp ack.tanken till 80 grader och panntrycket ligger på 0,8 bar, nästan all luft verkar borta, jag är verkligen glad att efter flera månaders krångel med att försöka få bort luften i systemet, och att vara rädd att säkerhetsventilen på pannan ska lösa ut, att trycket nu ligger långt under 1,5 bar vid 80 grader i panna och ack.tank, samt att jag nu tack vare er, Stegatorparn och Danei , faktiskt har fattat det här med att justera in förtrycket i exp.kärlet och hur det fungerar, min rörmokare bör nog som fackman läsa på lite om anledningen till varför man har säkerhetsventiler, jag önskar er båda två en God Jul med biovärme i huset.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av Stegatorparn »

God Jul själv :santa:

Rätt till slut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Luft i panna och ack.tank.

Inlägg av danei »

Bra att det löste sig. 0,8bar med varm panna låter lite lågt. Men bara du ligger över förtycket med kall panna så är det bra.
Skriv svar