Enorm förbrukning

JockeG
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 01 sep, 2014 14:59
Ort: Gävle

Enorm förbrukning

Inlägg av JockeG »

Hej,

jag har en liten fundering angående pelletsförbrukningen. Har kört pellets de senaste veckorna när det varit riktigt kallt och tycker det varit en enorm förbrukning, 6 säckar per dygn!

Huset är tvåplans lättbetong från 1954 utan tilläggsisolering, 100 m2 per våningsplan. Övervåningen där bostadsdelen är har jag värmt till 21 grader och bottenvåningen där det är en gammal butikslokal till ca 14 grader. Där är elementen i princip avslagna och värmen kommer från pannrummet i källaren och den uppvärmda övervåningen. Rören till elementen på bottenvåningen går i taket i källaren, isolerade, och genom ett schakt i mitten av huset till övervåningen och sen i golvet. Inga rör i ytterväggarna.

Brännaren går på 20 kW då jag inte fått den att gå bra på lägre effekt och pannverkningsgraden uppskattar jag till drygt 80% genom att mäta mängden inmatade pellets och ta tid på hur lång tid det tar att värma pannan från 15 grader till 85. Rökgastemperatur 180 grader.

6 säckar skulle då ge 370 kWh per dygn eller 15 kW kontinuerligt. Låter lite mycket.

Den enda direkta konstigheten som jag ser det är att gångtiderna blir korta, 25-30 minuter, vilket ger många starter per dygn.

Hur mycket skulle det påverka förbrukningen jämfört med att ha större hysteres och därmed längre gångtid?
CTC-414 från -54 med PX21
Värmer 100 m2 till 21 grader och 100 m2 till 14 grader.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av micke_932 »

Det låter våldsamt, mitt illa isolerade 50-tals hus håller sig under 1.5 säckar per dygn så länge det håller sig över -20 grader, jag har dock bara 75 kvadrat per våningsplan, ingen värme i källaren (pannan värmer en del).

Längre gångtider sparar lite pellets, sparar lite tändelement men jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon jättestor skillnad på förbrukningen.

Jag håller mig vid 20 grader i och för sig men har två tonåringar som bidrar friskt till förbrukningen (duschar i 45 minuter åt gången).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
JockeG
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 01 sep, 2014 14:59
Ort: Gävle

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av JockeG »

Justja, det kan jag tillägga också. Har precis som du ingen värme på i källaren men varmvattnet går på elberedare för närvarande och påverkar inte den vanliga pannan alls.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
CTC-414 från -54 med PX21
Värmer 100 m2 till 21 grader och 100 m2 till 14 grader.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av d_anders »

6 säckar per dygn är mycket. Är det första gången du kör pannan eller har du siffror även från varmare veckor?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av luppg »

Hur kallt har det varit ute senaste veckorna? Min gamla anläggning sopade i sig en hel del om det var under -20 fast det är klar inte i närheten av 6 säckar snarare ca 3,5 - 4 per dygn, fast då stödeldade jag i vedkamin också, så inte omöjligt att jag hade legat i närheten av dina siffor annars
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av johano »

Ja, jag har också hamnat som värst på runt 3säckar/dygn, men då var det också ner mot -26 som kallast...

Hur stor hysteres kör du med och hur lång tid tar det för pannan att svalna av till den startar igen?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

JockeG
Har du en dragbegränsare i rökkanalen?
Vad jag förstår har du en ganska hög skorsten och är det då åtskilliga minusgrader, blir det bra drag i pipan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av AndersAA »

Något är tokigt Jocke. 6st säckar medför att en 20kW brännare skulle gå i stort sett kontinuerligt utan stopp. Samtidigt säger du att du har korta gångtider?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
JockeG
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 01 sep, 2014 14:59
Ort: Gävle

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av JockeG »

Ja, jag har en dragbegränsare installerad, en WZB-1. Skorstenen är 11 meter tegel så det blir rätt duktigt drag utan.

Just nu är det -4 ute och lite småblåsigt. Då verkar det gå runt 4 säckar per dygn

Jag har inte haft möjlighet att klocka gång/stopp-tider än men den verkar ha stått still i ca 45 minuter nu. Känns som lång tid jämfört mot vad jag sett tidigare men det är ju bra mycket varmare också.

Hysteresen är 12 grader.

Som sagt, nått verkar tokigt eller så är det enormt dyrt att värma det här huset.
CTC-414 från -54 med PX21
Värmer 100 m2 till 21 grader och 100 m2 till 14 grader.
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av JensS »

Pelletsen försvinner ju bevisligen. Antingen usel verkningsgrad eller uselt isolerat hus eller en kombination.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av d_anders »

Om du kör pannan på el ett tag så kan du bilda dig en ungefärlig uppfattning om verkningsgraden vid eldning genom att jämföra energiförbrukningen.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av d_anders »

Hur ser askan och sotet ut förresten? Om förbränningen är helt galen borde det synas.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av Erik_73 »

Går det åt 6 säckar/dygn och du får korta gångtider så går brännaren antagligen på mer än 20kW, verkningsgraden på pannan lär inte vara i närheten av 80% ifall brännaren körs på så hög effekt, jag skulle nog överväga ett pannbyte, en ny eller bättre beg. och byta brännare till en som går att få till att gå bra på lägre effekt än det du kör på nu samt att kunna ställa start och stop som du själv vill, alternativt modifiera pannan för att få den effektivare och enbart byta brännare

Lite foton på panna och aska hade varit intressant att se
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av Blomkvist »

Samma sak hände mig idag, förra veckan när det var -20 grader gjorde jag av med ett veckoförråd (10 säcker) på tre dagar, idag satt jag på styrelsemöte och frugan ringer och säger att vattnet är kallt.

sotade i söndags kväll, 20.00 idag var förrådet tomt.

Bild
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 402
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Enorm förbrukning

Inlägg av Haseld »

Läs tråden "Hög förbrukning av pellets", kanske du råkat ut för samma som Roli?
Nåt spjäll som inte kommit tillbaka i rätt läge när du sotade i söndags?
Sen anger du inte hur kallt det är nu, måndag/tisdag och var i landet du bor.

Väldigt kort slang tycker jag och nästan rakt över brännarröret , har inget med
förbrukningen att göra, men dålig säkerhet mot ev bakbrand.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar