Hej!
Jag är ny här på forumet men har hängt här ett tag och kollat igenom lite, trevligt folk!
Jag har idag en NIBE CITY med 13kW elpatron från 1996 (oljepanna)
PELLX px21 brännare från 2006.
Matarskruv till ett 8säcks förråd.
Jag har inga stora tankar för vatten utan kör bara med pannans inbyggda.
Jag kör idag just nu med LAXÅ 8mm
Det känns som det går åt mer pellets än det har gjort trots kalla vintrar förr.
Jag har uttemp från pannan cirka 38grader och justerar detta genom en innegivare. På alla vattenburna element sitter det nya termostater som VVS kille har kopplat in.
Vart någonstans kan jag börja felsöka, vet inget hur lågan ska se ut, vart jag justerar luft/bränsle mängd eller startmängd. Hur fort ska cirkulationspumpen gå? Jag har en dragbegränsare monterad men vet ej vilket läge den ska stå i ( det är en motvikt på den).
Nybörjare, vill lära mig men hur går jag tillväga?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Nybörjare, vill lära mig men hur går jag tillväga?
Många tycker de går mycket energi denna vinter, Tror de beror på extremt lång fuktig höst samt blåsigt för som hos mej som har shuntstyrning med innegivare har märkt att vid likvärdiga utetemperaturer shuntas det ut ca 7 grader varmare mot tidigare år för samma innetemp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Nybörjare, vill lära mig men hur går jag tillväga?
Joakim87: Du kan jo också följa tråden "Nybliven husägare med pelletsanläggning"
Där har Cicaro listad en bra förklaring på de flesta punkter som ingår i värmesystemet. Det är en bra allmän början.
Sen skriver du: "Det känns som det går åt mer pellets än det har gjort trots kalla vintrar förr."
Det är en alltför subjektiv bedömning. Man glömmer så lätt!
Börja med en almanacka vid förrådet och skriv upp varje pelletssäck.
Nov. och Dec. 2015 har det gått åt ungefär lika som dom senaste 5 åren, med lite variation.
Januari nu ser dock ut att bli extremt, men Jan. 2015 gick det åt 6 säckar mindre än genomsnittet för dom 5 sista åren. Det är lite ner och upp ibland, när förbrukningen går upp, känns det naturligtvis värst.
Och man behöver inte ha någon avancerad loggnings-utrustning för att ha god koll på förbrukning.
Där har Cicaro listad en bra förklaring på de flesta punkter som ingår i värmesystemet. Det är en bra allmän början.
Sen skriver du: "Det känns som det går åt mer pellets än det har gjort trots kalla vintrar förr."
Det är en alltför subjektiv bedömning. Man glömmer så lätt!
Börja med en almanacka vid förrådet och skriv upp varje pelletssäck.
Nov. och Dec. 2015 har det gått åt ungefär lika som dom senaste 5 åren, med lite variation.
Januari nu ser dock ut att bli extremt, men Jan. 2015 gick det åt 6 säckar mindre än genomsnittet för dom 5 sista åren. Det är lite ner och upp ibland, när förbrukningen går upp, känns det naturligtvis värst.
Och man behöver inte ha någon avancerad loggnings-utrustning för att ha god koll på förbrukning.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017