Konstigt värde ut temp

Skriv svar
annord
Fröträd

Konstigt värde ut temp

Inlägg av annord »

Tjena

Snabb fråga till forumet för att se om någon känner igen "incidenten" :)

När jag gick ner till pannan imorse och kollade över statusen, så bläddra jag över till menyn där det står hur varmt vatten den verkligen släpper ut på elementen (ÄR värde) och hur varmt den borde släppa ut (BÖR värde).

Detta har alltid varit ok, men nu stod det 25 grader (42 grader). Jag gnuggade mina trötta ögon och kollade igen jo 25 (42). Jag bläddrad runt ett varv i menyerna och när jag kom tillbaka stod det typ 39 (42) vilket är mer normalt.

Nu har jag övervakat det hela över ett par koppar kaffe och det verkar stämma bra och ÄR och BÖR värde är samma +/- någon grad.

Tilläggas ska att när jag noterade konstigheten hade jag absolut inte kalla element eller kallt i huset. Inget kändes onormalt när jag yrvaket gick upp. Röret där givaren sitter kändes också som det låg kring 40 gradera snarare än 25.

Var jag jävligt trött imorse eller är något på väg att lägg av? I så fall vad? Givaren som sitter på "ut" röret och är kopplad med kabel in i pannan?

Ariterm Bionet, Bequem brännare, med shuntstyrning
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Cicaro
Entusiast!

Re: Konstigt värde ut temp

Inlägg av Cicaro »

Det är inte så att du råkar ha tryckstyrd cirkulationspump och tvårörssystem med termostater på elementen? Tänker att om du inte hade något flöde i elementen för tillfället så sjönk temperaturen eftersom inget vatten passerade shunten/temgivaren och sen när du kollade så hade något/några element öppnat flödet och cirkpumpen startat?

Ren spekulation alltså :roll:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
annord
Fröträd

Re: Konstigt värde ut temp

Inlägg av annord »

Cirkulationspumpen går hela tiden.

Dock tror jag att jag kom på vad som hände.

När jag gick upp vred jag upp elementet i sovrummet - drar ner det på natten - kan det vara så att elementet fylldes rappt med varmt vatten och jag hann ner till pannan innan shunten parerat för detta. När jag kom ner så vet jag a shunten tickade dvs ställde om sig.

Jaja hur som helst kollat av den under dagen och samma ÄR och BÖR värde
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Skriv svar