Jag ska börja hålla utkik efter en modernare panna nu till våren när folk börjar byta till bergvärme osv. Så tänkte kasta ut frågan här om vilka pannor som skulle kunna passa så jag vet vad man bör leta efter på begagnatmarknaden. Om nu någon orkar läsa igenom hela listan

I dagsläget har jag en CTC171 som fungerar utan anmärkning som är för att vara en gammal ved/oljepanna tämligen lämpad för pelletseldning så det enda som är av intresse är de nyare tingestarna som är konstruerad för pellets (och pellets/ved).
Jag har dock en del udda krav på pannan som den måste uppfylla respektive bör uppfylla
Skallkrav:
- Trångt pannrum: Utrymmet som den måste få plats i mäter: 60 bredd (kan gå upp till 80 cm men då måste pannan ut lite från bakre vägg eller så måste rör bilas upp ur plattan och dras om. Djup 90 cm (70 cm om pannan måste ut från bakre väggen så att rören inte flyttas) Exakt mm-passning på djupet är inte kinkigt men för varje extra cm som den sticker ut kommer brännaren längre ut i rummet som även utgör hall. Djupet är beräknat exklusive brännare. Höjd; 180cm men då är det nära rör som går i taket. Nuvarande panna är 160 och då får cirkapump etc plats över utan problem.
- Stor vattenvolym och möjlighet till anslutning av solvärmare. Dvs: Ingen laddpanna, saknar acctankar och har inte något ställe där en sådan kan placeras, dvs behöver en panna med inbyggd tank.
- Ska fungera för en uppbringande brännare (har inte för avsikt att byta bort biolinen).
- Rökröranslutning i toppen. Pannan står "i skorstenen" med rökröret anslutet rakt uppåt.
- Sotning framifrån eller automatiskt. (Det finns inte så mycket plats över pannan all sotning bör ske framifrån). Omöjligt med sotning från sidan eftersom det är betongväggar där

Bör:
- Idag har vi bra med varmvatten bara pannan är uppe i temperatur när man börjar uttaget, det bör den nya också klara. Här får pannan även gärna ha en temperaturbegränsare för varmvatten inbyggd för det som matas ut från pannan går rakt ut i varmvattenrören. (Och det kan vara trevligt med skållningsskydd enligt moderna byggregler)
- Inbyggd shunt, gärna för flera kretsar och gärna med automatik med styrning på utomhustemperatur, den gamla lär inte passa till ny panna. Vi har ettrörsystem på nedervåningen och ska dra upp vattenburet på övervåningen (blir nog en separat krets) och i tankarna ligger golvvärme i tvättstuga/pannrum osv.
- Vårt nuvarande system är uppbyggt för att delarna ska vara oberoende av varandra med flera JFB och personskyddsautomater, dvs det är egen matning för shuntautomatiken, egen för cirkpump, egen för elpatronerna och egen till pelletsbrännaren. Önskvärt med egen elanslutning för elpatroner, cirkpump och shuntautomatik (brännaren kommer att ha en egen oavsett!)
Ringer det en klocka hos någon som tänker på en panna som uppfyller ovanstående?