Första tråden, flera frågor

d_anders
Energiprofet!

Re: Första tråden, flera frågor

Inlägg av d_anders »

Om den har tre fasta lägen så prova det lägsta. Om inte så skruva ned den rejält och testa. Ställer du den för lågt så tar sig i varmvattnet fram till alla radiatorer, men det märker du. Fungerar allt så finns det bara fördelar med att ställa pumpen lågt.

Kollade på bilden nu och såg att du verkar ha 3 lägen. Troligen räcker läge 1 och läge 2 räcker i princip garanterat.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
widde
Fröträd

Inlägg av widde »

Antar att du menar att varmvattnet inte tar sig fram till alla element om den är ställd för lågt? :)
Ok, får testa och se. Undrar varför någon ställt den så pass högt från början..?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Mitt hus har 25 radiatorer och värmer 330 kvadratmeter i 3 plan. Pumpen, en Grundfos Alpha 2 ligger på lägsta kurvan och förbrukar 7 watt.
Går det ut 40° när det några minusgrader, kommer det tillbaka 30° i returen.

Måste fungera på 1:an i ditt hus också. Du kommer att spara c:a 300 kr el under en eldningssäsong.

Med ett syrafast insatsrör i skorstenen kan du köra hur låg rökgastemperatur som helst.
Tumregeln om 70° 0,5 m ner i skorstenen kom när man eldade med olja. Oljan innehöll några procent svavel som vid förbränningen bildade svavelsyra. Om den kondenserade i skorstenen, tog den styggt på det basiska murbruket.
Vid pelletseldning är det mest vatten som kan kondensera och orsaka frostsprängning efter avslutad eldning. Har man dragbegränsare som de allra flesta har idag, späs den fuktiga förbränningsluften ut med torr rumsluft och sänker temperaturen där kondensation kan uppträda. Så länge skorstenen är varm, fortsätter dragbegränsaren att släppa in torr rumsluft som torkar ut skorstenen även efter avslutad eldning.
Istället för att mäta temperaturen i skorstenstoppen är det bättre att se efter tecken på kondens.
Det är bättre att värmen stannar i pannan än försvinner ut genom skorstenen som spillvärme.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd

Inlägg av widde »

stegatorparn:
Låter kanon! Har sänkt min till lägsta nivån nu (1 av 3) och radiatorerna låter betydligt mindre överallt nu. :)
Verkar även som de får värme som de ska. Bra att kunna spara några spänn också!
Tackar för tipset! :)

Vårt hus har 12 radiatorer i 3 plan (2 plan boyta och 1 plan källare, som sagt)
2 st radiatorer i källarplanet har inte termostater utan bara vred.
Utöver radiatorerna har vi även en handukstork i ett av våra badrum som värms
upp av vattnet. Detta har också bara vred. Det funkar ju som en form av radiator
också.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Henrik_
Späd planta

Inlägg av Henrik_ »

Jag hörde av mig mitt sotningsdistrikt och det va där de såg att jag inte hade anmält Pelletspanna. En eldstad i vardagsrummet var besiktigad 2012 och den i gillestugan fanns inte med någon stans. Dock har jag ingen insats i den där nere så jag lät den vara "avställd" i väntan på att jag vill sätta in en kamin.

Va nu nere och sotade pannan. Den jag fick ny pellets så har askan gått ned till kanske 1/3. Jag fick inte heller ned någon grå aska när jag sotade kanalerna. Känns som att det är på väg åt rätt håll!

Öppnade upp Brännaren och den var inställd på låg effekt! Hade det på känn eftersom jag sällan gör fläkten.

nu ska jag köra allt ett tag och se hur det funkar, får hoppas att rysskylan kommer tillbaka så man kan ha något att referera mot.
Värmebaronen Pellmax CU - 12
Viking Bio-brännare - 12
Pellets 8 mm telge energi
Suterränghus 107+104 av tegel, delvis tilläggisolerad vind - 61
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det låter mindre.
Går åt mindre el.
Sliter mindre på pumpen.

Möjligen kan flödet bli lite lågt, med om värmen inte påverkas negativt finns det ingen nackdel. Ställ det på ett och testa.
Skriv svar