Grannen eldar med ved

Här diskuteras allt kring vedeldning
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Grannen eldar med ved

Inlägg av peake »

Som ämnet säger, min granne eldar med ved som uppvärmning av sitt hus och problemet är att det ryker alldeles förfärligt stundtals. Jag har sedan de köpte grannhuset för 1 år sedan fått ett vitt sot-stoft på möbler och golv i mitt hus. Bilarna på gården har en kladdig beläggning redan efter en dag. Själv så har jag en pelletspanna.

Vad kan jag råda dem att ändra på i sin eldning?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av xdigger »

Hur ser röken ut, vilken färg alltså? Om man eldar rätt så är det värmedaller ovanför skorsten bara, även med en gammal omodern panna, ty jag vatit där. Mindre mängd ved som brinner i pannan samtidigt kan vara ett sätt, laborera med primär och sekundärluft kan vara ett annat sätt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av peake »

Grannen har en Keddy insats i en f.d öppen spis som värmekälla i huset. Röken är vit/grå men inget värmedaller utan röken stiger nästan inte alls ur skorstenen, nerslag av röken är vanligt.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av xdigger »

För mycket ved i insatsen låter det som, syret räcker inte till. Sotarna brukar säga att tre vedträn ska brinna samtidigt, mer ved så brinner det dåligt och man får dålig ekonomi i sin eldning.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av jumpingtiger »

Kan den va blöt också?
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av xdigger »

Fuktig ved är å andra sidan rätt vanligt med! ;) Givetvis SKA veden vara torr med!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av rod02 »

Fullt ilägg och pyreldning är det som är bekvämt för användaren. Men inte till förbränningen. Det blir nog lätt pyreldning om den har nån form av reglage, manuellt eller termostat. Det kan lätt bli för varmt i rummet annars... Pyreldning är när det brinner med luftunderskott med låg temperatur. Hög tempertur brinner renare. Om röken "lägger sig" kan det bero på vädret. Händer knappast när det blåser tex.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av peake »

Har pratat med grannen och gav naturvårdsverkets pamflett om hur att elda. Det mottogs inte med någon glad min direkt. Det har fortsatt att ryka ur skorstenen, en stark stank av tjära som håller på 1, 2 timmar eller längre. Kan inte längre vädra kläder ute eller ha öppet då allt sedan luktar av röken. Grannen har björkved har jag förstått, kan den lukta så illa. Har själv en 80 cm bred Spartherm (10-12 kW) som jag emellanåt eldar björkved i och jag har aldrig lyckats att få en likadan stank. Men jag eldar rätt kraftigt i början för att få upp rätt temperatur i eldstaden först, sedan kan jag elda med mycket lite luft så att det brinner länge.

Vad gör man? Vill ju inte skapa en bestående osämja men det måste väl vara grannens ansvar att inte förpesta omgivningen. Jag har drabbats av allergi (klåda), är det möjligt att den kan komma från röken?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av Andreas Hansson »

Snart är det sommar.
Om det fortsätter så får du väl ringa kommunen och ni kommer bli ovänner för alltid.

Tänk dig själv. En nyinflyttad klagar på min eldning!!
Naturligtvis har du rätt. Missförstå mig inte..
Lycka till
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Grannen eldar med vedpanna

Inlägg av xdigger »

Inte bara att han utsätter er för en äcklig rök så sätter han sitt eget hus i risk för skorstensbrand. Börja bråka med myndigheter så kan ni få elsningsförbud i hela området och det kan drabba dig med om du har otur och bor i en dålig kommun.

Försök och prata med grannen, sättet han eldar på är helt oekonomiskt, han får inte ut full effekt, bättre han eldar mindre antal vedbitar per gång istället.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av peake »

Andreas Hansson skrev:Snart är det sommar.
Om det fortsätter så får du väl ringa kommunen och ni kommer bli ovänner för alltid.

Tänk dig själv. En nyinflyttad klagar på min eldning!!
Naturligtvis har du rätt. Missförstå mig inte..
Lycka till
Nja, jag kanske skrev otydligt men det är jag som bott här länge och grannen flyttade in för drygt ett år sedan.

Det finns flera hus som värms med vedpannor i omgivningen men ingen som ryker och luktar som den här, som för övrigt inte är någon panna utan en spisinsats (Keddy 7kW)
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av André »

Kan nästan garantera att din granne eldar med surved..
Vet du om grannen köper veden el hugger den själv?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av Eldvin »

Det kan även vara så att grannen har problem med draget.Det kan vara så att skorsten har en area som inte är lämplig.Det kan läcka i en anslutning eller vara så enkelt att den är felaktigt installerad. Det går alldeles utmärkt att elda med sur ved bara det blir tillräckligt varmt. Men blir det inte det så ryker även snustorr björkved.Ett annat vanligt fel är att man gärna lägger in för stora bitar så det ska brinna länge vilket medför att det inte blir nog varmt. Hade det vart min nya granne så hade jag med stor vänlighet knackat på och föreslagit att vi skulle gått igenom det hela.Hade då denne granne på minsta vis moppsat upp sig så hade miljö och hälsa fått en anmälan omgående.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av Jonas O »

Skulle tippa på för mycket ved i eldstaden..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Grannen eldar med ved

Inlägg av Kelvin »

Ja, "för bra" ved och fullproppat vedutrymme är ett säkert sätt att få det att ryka så in i *******.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Skriv svar