BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Olle45 »

Jag chansar här på att någon har svar !!
Jag har några frågor om BeQuem 20 var sitter inställningarna för mängd förbrännings luft och mängd pellets ?
Eller finns andra fel ?
För att röken vill komma ut i dagsförådet ?

För info ska sotarn komma nu till nästa fredag, men tror att felet inte finns att söka i skorstenen ?
Probem uppstog i samband med ny pelletsleveransen ....
därför ligger det när tillhands att brännaren behöver justeras om ??

Någon här som kan BeQuem 20 och har råd att ge ??
Tillverkar rökgasutrustning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Eldvin »

Hej Olle! Om det ryker ur brännaren där slangen sitter fast så ska du först kolla slussvingarna INNAN du börjar rota i inställningarna,även kolla det lilla röret mellan fläkthuset och brännare. Inställningarna hittar du i en undermeny .
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Brynäs »

Håller med föregående skrivare att det verkar vara slussvingarna som börjar ge vika,kontrollera detta först kan finnas en möjlighet att vända på dem om det är den gamla modellen annars får man köpa in ny slussimpeller.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av xdigger »

På min ecotec så ryker det likadant för dom fel som ovanstående skriver samt om jag fått mycket koks i koppen med, så du kan ju även passa på att knacka rent i koppen, rengöra slitsar osv. Thermia och Ecotec är ju rätt lika.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Eldvin »

Jag tror det är tvärt om .Att man får koks i koppen då slussvingarna är dåliga :D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Roli »

Det har jag inte sett några belägg för att mängden koks i koppen hör ihop med hur slitna/dåliga slussvingarna är.
Tycker snarare att koksmängden varierar med pelletskvaliteten/märket/tillverkaren/ingående material i pelletsen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av xdigger »

Däremot som jag skrev kan det om man har för mycket koks i koppen bli så att det ryker baklänges! Jag var med om det häromdagen. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Eldvin »

Men varför ryker det bakåt när det blir för mycket koks??
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av André »

Kan tänka mej att de skulle kunna ryka bakvägen om koppen är full med aska el om man får som en kaka ovanför luftslitsarna men aldrig varit med om det även där det varit extremt långt mellan rengöringarna, De vanliga är slussningarna el röret mellan fläkt/brännarrör som blivit tätt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Eldvin »

Om det det är koks hela vägen upp kan jag förstå att inte luften kommer ut,men om det bara är koks på botten?? Packas pelletsen så hårt att luften som ska gå i det lilla röret inte har nån stans att ta vägen??
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av xdigger »

Blev som en ring en bit ner i koppen, så det blir som en förträngning, under skarven mellan kopp och vinkel.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Kenta_G
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 25 feb, 2016 15:05

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Kenta_G »

Vill tacka Olle45 för att han startade denna tråden och även alla som försökt att ge förslag på vad det kan bero på.
Olle45 har försökt att hjälpa mig med detta problem på alla de sätt och jag vill nu bara berätta hur det har gått..

Sotaren var här i fredags den 19:e feb 2016 och meddelade att det var en del skägg i röret och påpekade att jag nog tillför för mycket pellets så det borde jag justera, tyckte han...
När de hade sotat färdigt märkte jag att det var bra mycket bättre drag.. :-)
När sotarn lämnat sotade jag ur pannan noggrant såsom knackade ut lagringar i kopp och slittsar, alla väggar skrapades, askkoppen tömdes helt och asksugen gick på högtryck. Fungerat felfritt till i onsdags (Igår)

Igår Onsdag luktade det bränt och var rökigt i pannrummet igen, dock ej brandrök men tillräckligt för att det skulle lukta rätt bra.. När jag lyfte på locket till tunnan (Pelletsförrådet) kom det en hel del med rök. Stängde av pannan och gjorde rent pannan lika metodiskt som i fredags den 19:e men när jag startade efter sotning kom det ändå rök från pelletspåfyllningen, det var dock väldigt lite men men..

Idag har jag satt dit nya Slussvingar och skruvat åt vid infästningen av brännaren.
Nu håller jag tummarna att det räcker.. De gamla var väldigt slitna.

Jag har inte tidigare haft några som helst bekymmer med pannan och jag har inte ändrat några inställningar. Det som jag funderar på är när jag fick slut på Neova pelletsen så köpte jag 25st Varga pellets säckar på byggmax o använde slut på dessa tills jag fick den nya leveransen med Neova pellets och det var 2 dagar senare det började bli rökigt i pannrummet. Kan det vara så att Neova pelletsen har väldigt ojämn kvalitet eller var det Varga pelletsen som är den egentliga boven?

Tackar för alla råd o tips.. :-)
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Eldvin »

Pelletsen varierar mellan fabrikaten .Alla 8mm pellets är 8 mm bred,men olika långa, olika hård olika tung, brinner alltså olika fort. Om det ska brinna riktigt så måste mängden bränsle och luft stämma. Så har du bestämt dig för en pelletssort så måste brännaren få rätt förutsättning för den sorten.
Kenta_G
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 25 feb, 2016 15:05

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Kenta_G »

Ja jag har ju kört på Neova sedan vi flyttade in i april förra året då de förra ägarna också hade kört med denna pellets så jag antar att den är inställd då jag inte haft problem tidigare med detta..
Problem med rök från pelletsmagasin Började för ca: 3 veckor sedan.
:D
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 20 inställningar luft / bränsle

Inlägg av Eldvin »

Nån gång tar saker slut.Pellets tex. Ibland är det slussvingarna.Och folk blir lika förvånade.Lika förvånade när dom kör med en helt annan pellets än dom gjorde innan."För det spelar ju ingen roll vilken man köper. Men om jag ska handla wisky eller cigaretter åt dom och köper ett helt annat märke än vad dom sa att jag skulle så blir det gnäll! Fast det i grund och botten är samma sak.
Skriv svar