Fläktkonvektor

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!

Fläktkonvektor

Inlägg av brushuvud »

Ska renovera upp 75 kvadrat smedja till boyta. En rörläggare rekommenderade att jag skulle koppla på en fläktkonvektor för att värma alltihop, plus att jag ska ha en kamin för mysighet och spetsvärme.

Har ni synpunkter och är det någon som har sådana på boyta?

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
AndersAA
Lärjunge!

Re: Fläktkonvektor

Inlägg av AndersAA »

En fläktkonvektor kräver öppen boyta för att värmen ska spridas. Vanliga radiatorer ger mer valfrihet därvidlag samt kräver ingen el för att driva fläkten. Men som vanligt så är det för och nsckdelar.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Övervägt alternativet luftvärmepump?

Jag vet att det möjligen uppfattas som att "svära i kyrkan", men med nuvarande elpriser är den svårslagen.
I synnerhet i kombination med en kamin som spetsvärme.

I prisjämförelse så får du väl också en billig luftvärmepump till i stort sett samma peng som en fläktkonvektor.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

VVs-killen sa att det var bra med konvektor då jag redan har pelletsuppvärmning. Min första tanke var en luft/luft plus kamin.

Jag undrar också hur det funkar med konvektorn med kylning på sommaren, den kyls alltså med kallvatten istället för kylmedel? Vet ni var det vattnet tar vägen, ner i avloppet?

Vad gäller boytan så är det ett stort rum på cirka 45-50 kvadrat med ett separat rum längst ner i den avlånga smedjan som ska värmas.

VVS-killen sa att han kunde sätta in en konvektor som skulle täcka behovet för 6000:- Låter väldigt humant tycker jag!
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
AndersAA
Lärjunge!

Inlägg av AndersAA »

Fläktkonvektorn används för att kyla i samband med bergvärme, då pumpas vätskan från borrhålet runt i den. Det är väldigt ovanligt att samma konvektor används Youku både värme och kyla. Vill man det så krävs en 3vägs ventil.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Du vill inte blanda värmebärarna i hålet och radiatorsystemet, så det krävs en värmeväxlare också. Har man inget hål att ta kyla från så är det inte vettigt att kyla med konvektorn.

Fördelen med fläktkonvektorn jämfört med radiatorer är att man inte behöver lika många. Har man värmepump är det även en fördel att de kan jobba mot lägre temperatur. Om det handlat om ett verkstadsutrymme som används ibland skulle jag kört med fläktkonvektor för att kunna få en snabb uppvärmning. I bostadsutrymme ser jag det som en nödlösning.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Danei, Vad menar du med hål att ta kyla ifrån?
Ulmabrännare i Ulmapanna

danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ett borrat hål i berggrunden tex.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Danei: jamen då fattar till och med jag :) Ja, det är lite det jag tänkt, att det är slöseri med kylvatten om det är dricksvatten som kyler rakt ner i avloppet istället för en slinga...

Om jag däremot inte har behov av kyla, kan det då vara en poäng med konvektor till pannan istället för luftvärmepump på el?
Ulmabrännare i Ulmapanna

danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om vi helt bortser från det moraliska att bara hälla ut rent vatten och i ställer ser det krasst ekonomiskt.

Om man ansätter att man kan höja vattentemperaturen 10°C (ganska optimistiskt) och att vattenpriset är 3öre/l (rimlig ansats men det varierar) så medför det en kostnad på ca 3kr per kWh kyla. Det är långt över vad en värmepump koster i drift.

Om man jämför konvektor med luft/luft värmepump så beror det ju mycket på vad man tror om de kommande energipriserna, elen har ju låga termispriser lång fram i tiden. Så värmepumpen är antagligen inte ett dåligt val, men de dagar det är som kallast och man behöver värmen mest så är elen som dyras och pumpen som minst effektiv. Båda har ju nackdelen att de blåser.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Tack för svaren!
Konvektorn är ute ur bilden...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

Skriv svar