Rökgasanalys

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Rökgasanalys

Inlägg av widde »

Gjorde en rökgasanalys på pelletsbrännaren och pannan häromdagen och fick följande värden;

Bild

Ser ok ut va? =)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rökgasanalys

Inlägg av xdigger »

Tycker O2 är lite lågt, runt 8% borde du dra upp den till, skulle tro att den sotar lätt nu. Samtidigt kommer du se att CO2 kommer minska till ca 12%.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Rökgasanalys

Inlägg av widde »

Hur ändrar jag O2? :P
Nu finns inte rökgasanalysinstrumentet kvar, så svårt att få reda på vad det blir sen.. :P

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Ser ingen anledning till att du ska ändra något, CO halten ligger under 300ppm och således ska det inte sota så det utgör något problem!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rökgasanalys

Inlägg av xdigger »

För att öka O2 så ökar du på fläkt eller minskar matning. Men om du inte har kvar instrumentet så råder jag dig att inte röra nåt. När min brännare gick på 7% då fläkten blivit smutsig så vart det en jäkligt tråkig beläggning i pannan. Ökade till 8% igen efter fläktrengöring, vips inga mer beläggningar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Xdigger om du har 0,5% eller 10% i O2 säger inget om det sotar eller inte... det är CO halten som visar hur mycket oförbränt kolväten det är!!!!!!!!!

O2 visar mängden restsyre i rökgasen, CO halten visar hur hög halten av oförbränt kolväte som finns i rökgasen och det är just detta som visar om det sotar eller inte, det som styr om CO halten är hög eller låg är temperaturen i förbränningen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rökgasanalys

Inlägg av xdigger »

Det är möjligt men O2 och CO2 brukar hänga ihop.. Tror det har med fysikens lagar att göra, men vem är väl jag att ifrågasätta...
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Ja det stämmer att O2 och CO2 hänger ihop, dessa två värden visar samma sak i förbränningen, vid en fullständig förbränning av pellets är den maximala halten CO2 20,3% vid 0% O2 således ger ett syre överskott på 21%O2 ett CO2 på 0% och säger inget om det sotar eller inte....verkar vara ett enormt "svalt"intresse att lära sig hur dom olika mätvärden hänger ihop och vad som styr vad i förbränningen av pellets på detta pelletsforum
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rökgasanalys

Inlägg av xdigger »

Inte ett dugg, har ett starkt intresse. Däremot fick jag lite taskiga vibbar av ditt inlägg, troligtvis beror det på missförstånd från min sida. Det ber jag om ursäkt för isåfall. Det är svårt att läsa av på ett forum hur sändaren av meddelandet vill att mottagaren ska ta det. Jag vill dock inte tro att du menade så som jag tog det först.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Har påpekat i mängder av trådar om just detta om att det är oförbränt kolväte som gör att det sotar och det är halten CO som visar det, och att det är förbränningstemperaturen som styr den halten och så länge det finns ett syre överskott så kan den temperaturen vara tillräckligt hög för att det inte ska sota, du kan ha ett syre överskott på 9% och ha för låg temperatur i förbränningen och få sot i pannan
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rökgasanalys

Inlägg av xdigger »

Fast jag har noterat i mina mätningar att för mycket o2 och för lite o2 ger för högt CO, det finns en sweetspot som man gärna vill hamna på så får man ner co till under ca 100ppm om man träffar rätt. Däremot har jag även noterat att brännarna gärna vandrat lite så perfekt inställd ena dagen kan vara katastrof dagen efter, därför tycker jag att ett lätt luftöverskott är säkrast.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Hade det varit min brännare som var perfekt inställd ena dagen och katastrof nästa utan att jag ändrat inställningarna så hade jag bytt ut den, inte ens min gamla brännare från -02 har så svajig förbränning
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Rökgasanalys

Inlägg av xdigger »

Pellets varierar i olika längder, klart det inte är helt exakt. Sen ska man ju ha klart för sig att ett tunt dammlager på ex fläktvingarna påverkar mer än man tror.. Man vill ju kunna ha brännaren gå en månad utan att behöva tänka.. Allt håller sig inte helt perfekt oavsett vad du har för brännare och oavsett hur bra du tror den är. Alla brännare jag mätt har vandrat något pga av ovanstående variationer.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Har gjort tillräckligt många mätningar så jag vet hur mycket det varierar under bränncykeln samt gjort kontinuerliga mätningar över tid, även om CO halten har toppar på 500-600ppm så blir det inte tillräckligt med sot att det ställer till med problem att göra rent eller att det skitar ner så mycket att verkningsgraden påverkas katastrofalt, givetvis är det bäst med en helt ren panna utan varken aska eller sot partiklar för verkningsgraden skull
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Rökgasanalys

Inlägg av Erik_73 »

Widde har du tillgång att göra fler rökgasmätningar?

Har du svalt i pannrummet då ingående luft verkar vara ganska låg?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar