Golvvärme på övervåning

Skriv svar
Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Golvvärme på övervåning

Inlägg av Miki_s »

Hej! Vi bor i ett sutteränghus byggt 1965. Hela nedre plan är av betong och oisolerad. Huset värms upp med hjälp av en CTC 1100 med Viking bio pelletsbrännare och radiatorer på båda plan.

Vi ska snart renovera övervåningen och jag har starka funderingar på att sätta golvvärme där uppe. Det är även planerat att inom några år renovera där nere och då ska vi bila upp den gamla plattan. Sätta 300mm isolering sen gjuta en ny med golvvärmeslang.

Mellan våningarna är det betongbjälklag. På det är det sedan 80mm sand och småsten. Och på sanden är det gjutet en till platta på ca 50-60mm. Jag tänkte bila upp allt ner till bjälklaget. Sedan sätta någon typ av cellplast 50mm och gjuta en ny platta med ca 70mm med golvvärmeslangen i. Fungerar detta?

Jag vet att jag kanske får lite takvärme där nere. Men det gör inget då det ändå behövs lite extra värme nere.

Bifogar några bilder så ni kan se. Alla förslag är välkomna!! Tack på förhand!!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Golvvärme på övervåning

Inlägg av psau »

Hej du,

Jag har ett sutteräng hus med betongbjälklag.

Jag lyssnade lagom på allas rekommendationer och la golvvärme på ovanvåningen som jag gjöt in med flytspackel, ingen isolering under, ett underbart lyft i hela huset.

Eftersom du kör med så låg temperatur på golvvärmen tänker du inte på att värmen kommer från taket på undervåningen.

Vintertid med enbart golvvärmen på ovanvåningen så håller vi ca 21-22 grader uppe och ca 18 grader nere utan ett enda element på nedervåningen.

Enda nackdelen är någon vecka på våren då solen strålar in och plattan är lite för varm då känns det varmt inne man annars funkar det finfint.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Re: Golvvärme på övervåning

Inlägg av Miki_s »

Låter ju kanon! Kan du beskriva lite mer utförligt hur du gjorde? Vad för slang du använde? Cc mått osv?:) jag har en beredare jag använder under hela sommarhalvåret. Och vedkamin på övervåningen vid behov. Så kommer isf stänga av pannan på sommaren som jag hittills gjort. Tack för svar!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Golvvärme på övervåning

Inlägg av danei »

Isolering känns inte motiverat när det handlar om en övervåning.
Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Re: Golvvärme på övervåning

Inlägg av Miki_s »

Va på rinkaby rör idag och vi kollade på uponors system. Han påpekade inget vad det gällde att jag skulle köra med isolering. Vet inte vad jag annars skulle kunna andvända mig av för att fylla upp utrymmet när jag bilat bort den översta plattan och forslat bort sanden. Stenull är inget alternativ då jag måste ha något som är stabilt att gjuta en ny 5cm tjock platta på.

Har även räknat på att täcka slangen med bara flytspackel och det skulle gå åt en bit över 200 säckar för att få en höjd på 30mm och det skulle hamna på 30,000:- för bara flytspackel? Om jag nu räknat rätt? :?
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Golvvärme på övervåning

Inlägg av psau »

Jag körde LK 16mm slang cc 150 tror jag kommer inte ihåg.

Du kan inte sänka golvet isf att fylla ut mitt golv sänktes ca 20-25cm iom att jag tog bort det uppreglade golvet på köpet fick jag fönstrena på en för mig bättre nivå och inte nere vid knäna som det kändes förut.

Jag tror att jag pumpade in ca 8-9ton flyt på ovanvåningen hade nivå differenser på som mest 6 cm i bjälklaget...

När det gäller dessa mängder funkar inte säck utan pumpbil är det enda rätta...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Golvvärme på övervåning

Inlägg av Roli »

Du får ett "snabbare" golvvärme system om du lägger en isolerande cellplast på din gamla platta innan du gjuter ditt nya golv. Men snabbare menar jag att systemet hänger bättre med i temperatur svängningar, tjockplatta lika med stor massa som är värmetrög vilket tar längre tid att värma upp samt håller värme längre. Tänk på att kontrollera vilken min. "plattjocklek" ditt tilltänkta golvvärmesystem vill ha, det varierar mellan olika slangdimensioner och fabrikat. Tycker annars att det du föreslog i första inlägget verkar helt ok.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar