Kondens inne i pannan

Skriv svar
PeterBlomberg
Gallringsobjekt

Kondens inne i pannan

Inlägg av PeterBlomberg »

Hej alla!

Jag har eldat pellets snart ett år nu (sedan januari) i en en gammal Diom kombipanna för olja/ved och jag har pelletsbrännaren i sotningsluckan på oljesidan.

Har problem med kondens i pannan och det REJÄLT! När jag skulle sota ur nu senaste var det flera liter vatten i pannan :(

Jag har haft en baffel i pannan och då har rökgaserna tvingats ner mot botten av veddelen och där tror jag att problemet ligger, kalla plåtar.

Vad tror ni jag kan göra åt det? Fundrara på att lägga in eldfast tegel i botten och mot ena ytterväggen. Kan det hjälpa tror ni?

Några andra idéer (förutom att byta panna förståss ;) )

Tacksam för tips o förslag

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hmm tycker det låter som pannan läcker i några porer.
Tappar du tryck i pannan ?
Vilken rökgastemp har du efter pannan?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
PeterBlomberg
Gallringsobjekt

Kan inte se att jag tappar tryck (i så fall så lite att det inte märks).

Har med baffel en rökgastemperatur efter pannan på ca 120-130 grader och utan ca 155. Detta med brännaren inställd på 9-11.5 kW.

Vad jag kan se så bildast det små vattendroppar på väggarna i pannan, kan dessa vara porer som det läcker ur? Kan det inte röra sig om kondens?

Utan baffel har jag inte alls samma problem med kondens.

/Peter
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

är det en sån panna som jag har www.palm.3w.se ?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

PeterBlomberg skrev:Utan baffel har jag inte alls samma problem med kondens./Peter
Kan det vara så att du inte hinner upptäcka fukten då baffeln inte begränsar luftflödet? Det kanske ventileras ut?

Hur som helst borde en ev. läcka visa sig ganska snart om du behöver fylla på vatten i systemet, för det du har kvar är bara det vatten som inte ventilerats ut. Hur gammal är din panna?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vilken temp kör du pannan på??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PeterBlomberg
Gallringsobjekt

Patrik:
Nej min ser inte riktigt likadan ut, inga mätare eller knappar. Däremot ser baffeln likadan ut.
Ser att du har din så att den bara delvis täcker hålet från oljedelen. Min sitter så att den täcker hela hålet.
Har du testat olika placeringar och sett någon skillnad?

Stugsittaren:
Säkert är det så, funken kan säkert torka upp och följa med rökerna upp i skorstenen.
Pannan är troligen från 70-talet (ingen som riktigt vet).

André:
Kör mellan 65 och 78 grader.

Om det är porer som gör att det läcker, är det något man kan täta eller är det ny panna som gäller?

/Peter

PS!
Har dröjt länge med detta inlägg pga strul med mina cookies i webläsaren. Fick inte lägga in nya inlägg...
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

PeterBlomberg skrev:Patrik:

Om det är porer som gör att det läcker, är det något man kan täta eller är det ny panna som gäller?

/Peter
För en tio år sedan började min panna läcka i en svets i eldstaden. Jag tillbringade några timmar liggande på golvet med armarna instuckna i pannan, för att försöka svetsa igen hörnet med min gassvets. Jag fick fylla, respektive tömma pannan med vatten åtskilliga gånger, innan jag fick det tätt. Det blev hela tiden porer. Till råga på allt tog syrgasen slut kvart i fem. En fredag! Som tur var, hade jag en kompis som hämtade en gasflaska på sitt jobb, så jag kunde göra det färdigt. Pannan har varit tät sedan dess.
Slutsats: Om läckan är synlig och åtkomlig, går den att svetsa igen. Det är väl som med ljuddämpare: De går att reparationssvetsa till en viss gräns.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

PeterBlomberg skrev:Patrik:
Nej min ser inte riktigt likadan ut, inga mätare eller knappar. Däremot ser baffeln likadan ut.
Ser att du har din så att den bara delvis täcker hålet från oljedelen. Min sitter så att den täcker hela hålet.
Har du testat olika placeringar och sett någon skillnad?
Den baffeln använde jag när jag körde med oljebrännaren.
Höjde jag baffeln så sjönk rökgastempen :D vilket innebar att jag fick för låg rökgastemp (Map skorstenen).
Skriv svar