Viking bio 20 startar på fel temp?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Hej, har en viking bio 20 från 2005 med värmebaronen star panna okänt årtal. Efter mycket trixande så har jag fått den att fungera ganska bra, men så idag märkte jag att den "småstartar" väldigt ofta. Den är inställd på ca 72 grader starttemp. Men den ligger runt 80, sjunker några enstaka grader och drar igång igen, den kör på lågeffekt en stund, matar pellets som en galning och helt plötsligt går den in i avkylning igen. Känns som den kommer sluka pellets såhär. Ligger för övrigt på 2 säckar om dagen, 120kvm + lite källare, två vuxna. Har knappt märkt någon skillnad i förbrukning från max på shunten till halva nu när det är lite varmare..

Testade nu, vid en panntemperatur på 80 grader, att bara spola lite varmvatten i badrummet, brännaren startar med en gång. Slump eller inte, den ska ju inte starta vid så hög temp!

Imorse när jag gick ner och kollade den stod pannan på ca 60 grader, gött tänkte jag nu har det "släppt". Men nu på kvällen beter den sig likadant igen..

Är det panntempgivaren som gett sig, eller är det något kretskort?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Kretskortet tror jag inte är trasigt.
Styrs brännaren av egen panntemperaturgivare eller används pannans oljetermostat?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Det är en panntempgivare kopplad till brännaren.

Nu har jag sotar ur den, startat den, spolar varmvatten för att droppa tempen för att se vad som händer

Kan det ha att göra med att fördröjningen är ställd på 0? Den borde väl ändå inte starta förrän den är nere i rätt temp? Har vridit ratten till ca 72 grader, då ska den väl starta på 72 och gå upp 16 grader? (Panntempgivaren ska väl ge en hysteres på 16 grader?)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Nä, den borde inte starta tidigare.
Kan bero på var givaren är placerad, om den utsätts för det kalla returvattnet från värmeväxlaren.
Kanske går att hitta ett bättre ställe.
Givaren har en hysteres på 16° så om ratten på kretskortet är inställd på 72°, startar brännaren vid 64° och stoppar vid 80°.
Sedan är det inte säkert att termometern mäter på samma ställe eller trögar och visar fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Ok, jag kommer inte åt själva givaren så lätt, behöver skruva av panelen på pannan. Men nåt harmoniserar ju inte verkar det som. Nu gick den till 80 grader, startade avkylning, får väl lite eftervärme för den är uppe i 84. Jag gick upp och spolade lite varmvatten, typ 20-30 sekunder, tempen ligger nu på 80 grader och nu startar den om igen......

Haha den hann inte ens starta innan det antagligen kom lite mer eftervärme som satte den i avkylning igen..

Förut har den även gått på modulerande effekt, men nu kör den lågeffekt och matar pellets ända tills den bryter. Har inte rört några knappar vad jag vet.. alla röda pluppar på SW1 och SW2 är åt vänster, vad jag kan utläsa av min engelska manual så ska det vara modulerande effekt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Ställ SW1/1 i högerläge så den inte får för sig att stega upp i högeffekt.
Du kan ju lägga in en startfördröjning på t.ex. 30 minuter för att undvika det där nervösa beteendet tills du kollat givarplaceringen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av d_anders »

Jag kör inte modulerande men vill minnas att det läget fungerar så att den börjar på lågeffekt en viss tid och att om den sedan inte har hunnit bli tillräckligt varm så går den över till högeffekt. Därmed är det inte alls orimligt att den "hinner klart" innan den hinner gå över till högeffekt.

Det verkar som att din tempgivare inte avspeglar tempen i pannvattnet på ett bra sätt. Detta kan t ex bero på trasig givare (ganska osannolikt), trasig kabel mellan givare och brännare (ganska sannolikt), extremt dålig placering av givaren (väldigt osannolikt om det har fungerat tidigare).

Möjligtvis kanske givaren även kan bete sig på detta sätt om det blir extrem skiktning i pannan eller om det finns på tok för lite vatten i pannan, men även dessa möjligheter förefaller väldigt osannolika.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Nu har pannan varit avstängd en stund, testade att sätta fast kablarna till panntempgivarkontakten ordentligt, dom är så tunna och såg ut att sitta lite halvbra.. startade pannan, tempen låg då på typ 76 grader och låg så tills jag bad tjejen spola varmvatten i köket, då gick den igång nästan med en gång.

Har nu satt på lite fördröjning, ska ringa nån imorn och se om jag kan få hjälp..
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ett annat alternativ att testa kan ju vara att temporärt plocka bort panntemperaturgivaren, och låta brännaren styras av pannans inbyggda termostat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Ok, ingen risk att det kokar eller så då? Vilken temp kan vara bra att ställa pannan på då? Står på max, 90 grader nu
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av Stegatorparn »

Är inte säkert att pannans oljetermostat är inkopplad när brännarens givare används.
Värmebaronen rekommenderar att brun termostatfas kopplas ihop med svart fas på överhettningsskyddet.

På Star-pannan rekommenderar Värmebaronen att brännargivaren placeras i dykröret på vänster sida bakom det fällbara automatikskåpet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Jag tror att den är inkopplad, för i när jag flyttade in så var brännarens temp ställd mycket högre, och när tempen då gick över vad panntermostaten stod på, så slog den ifrån, och alla lampor började tokblinka. Läste nåt i manualen att det blir så när dom "överlappar", att brännartempen går över panntempen om du förstår..

Resten av det du skrev lät som överkurs för mig i alla fall! :p
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av Abbe »

Be VB om en "BIOS" utan varmvattenfunktionen så kommer det funka lugnare...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
KristianM
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 23 jan, 2017 15:17

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av KristianM »

Abbe skrev:Be VB om en "BIOS" utan varmvattenfunktionen så kommer det funka lugnare...

mvh
Abbe
Ok, och vad innebär detta?

Detta är ju som sagt ett nytt symptom, den har inte gjort så här förut.. och det verkar ju vara något med just kranvattnet. Imorse när jag vaknade så var den nere på rätt starttemp och startade precis när jag kollade den.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 20 startar på fel temp?

Inlägg av GoForIt Pellets »

KristianM skrev:Ok, ingen risk att det kokar eller så då? Vilken temp kan vara bra att ställa pannan på då? Står på max, 90 grader nu
Ställ ner termostaten lite och så övervaka den initialt. På svärmors Nibe City Vx står den inställd på 80°.

Koka ska den ju inte kunna göra, såvida elinstallationen inte är regelvidrig.

Jag är av uppfattningen att den separata panntemperaturgivaren inte tillför något särskilt, utöver den "hysteriska" varmvattensfunktionen (om man använder det modifierade promet). Jag vet att det ger en högre hysteres än pannans ordinarie termostat, men skillnaden i förbrukning är minimal.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar