funderinga kring statisk electrisitet

Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av higgis »

Fundera på att bygga ett litet förråd och suga upp pelletsen med en egenbygd vakuumsug (iplast) men efter att läst en del här så börja jag bli lite orolig ang statisk elextrisitet (dammexplosioner) . Har hittat en slang tror det är gummi http://www.swedol.se/slamsugslang.html tror ni den skulle funkar?

Hur har ni andra löst det?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av FRS05 »

Du ska använda ändamålsenlig slang till det, ingen sådan. Orkar inte googla för mycket men här har du en: http://www.pellvac.com/s/produkter.php

Samma men prislista på det: http://www.pellvac.com/pdf/Detaljprislista_2017.pdf

Finns säkerligen billigare, det är bara att googla lite:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av higgis »

Tack
har googlat ett tag innan jag skrev inlägget men blev inte klokare. Räcker det att slangen är antistatbehandlad? vill gärna inte investera för mycket i detta innan jag vet om allt funkar som jag tänkt.

Tror ni att man i uppstart (test fasen) kan använda annat? Har en gammal slang liggande.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av brushuvud »

Hej
Jag har fixat lite med detta. Jag mejlade med Dust Deputys kundservice. De förespråkade att jorda i golvet med en skruv.
Jag strippade en elkabel på skalet, lindade den längs slangen, borrade ett hål i källargolvet och skruvade ner kabeln där. Har funkat i ett antal ton pellets nu.
Min slang är oantistatisk 5 cm Julaslang. Kolla gärna http://forumbilder.com/brushuvud
där syns slangen

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av danei »

Slangen är helt isolerande, så en sladd på utsidan kommer inte att ge någon påverkan. Ett betonggolv kan nog avleda status elekrisitet, men jag skulle nog nytta skyddsjorden i stället. En behandling av slangen kommer inte att varanverksamheten särskilt länge. En jordad metalltrådarna inne i slangarna gör sannolikt nytta.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av d_anders »

Jag skulle ha köpt en slang med metallspiral och jordat spiralen i en ände.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av brushuvud »

Jag är absolut ingen expert på detta och det kan hända att jag gjort helt fel. Bara för att vara tydlig :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av danei »

Det hjälper inte att jorda spiralen om plasten är isolerande.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av d_anders »

Att jorda spiralen bör absolut minska potentialskillnaden mellan slangen och jord. Visserligen isolerar plasten bra, men spiralen är lindad ganska tätt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av Haseld »

Men spiralen är plastad på insidan, den ligger inbakad i plasten!! och är väl bara
en mekanisk förstärkning, så slangen inte plattas ihop.

Jag skulle inte lita på nåt annat än vad som ”danei” föreslår, en jordad metalltråd inne i slangen.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av higgis »

Tror ni denna skulle kunna funka http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ct-reviews

Den är i polyuretan är det alltid antistat?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av Doc »

Metalliskt kontakt behövs nog inte för avledning av statiskt elektricitet vid vakuummatning av pellets. Kan inte härleda hela fysiken men det har att göra med den höga spänningen och att plasten inte blir någon nämnvärd isolator då. Vid min originalslang är det en tunn koppartråd spirallindat på utsidan och inlaminerat i plastslangens ytterhölje. Änderna av koppartråden är jordade i varsitt ände.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av Doc »

Bild
Bild från webben. Kopparspiralen tjänar INTE som förstärkning av slangen detta görs genom en spiral an styvare plast.

Så om man vill säkra mot statiskt elektricitet i efterhand fungerar det troligen även om man spirallindar en isolerad fk kabel 0.75 rund slangen och jordar denna.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av brushuvud »

Är som sagt ingen expert och vill inte säga att jag vet något om detta rent fakta- eller teorimässigt. Men efter att ha lindat som Doc säger så har jag inte fått en enda liten pärla, det fick jag innan...


Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: funderinga kring statisk electrisitet

Inlägg av danei »

Det där hjälper inte mot urladdningar i pelletsen. Om syftet var brandskydd tror jag inte att det där hjälper alls.
Skriv svar