Skall vi försvara våra sedlar?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av Roli »

Jag skulle vilja säga hellre några samtal för mycket till SOS, än inga alls. Varför skall vi göra oss av med sedlarna??? Jag kommer bojkotta de affärer som inte vill ta emot min betalning med kontanter.....

Den gången kommunikationen lägger av eller att strömmen försvinner, då kan man betala med sedlar iallafall. Kanske inte får någon växel tillbaka eftersom kassa apparaten behöver ström, men jag kan betala och ta min vara... Försök det med plastkortet. De är många gånger smidiga men inte alltid och dessutom kostar de pengar att ha, vilket inte kontanter gör. Men bankerna vill väl tjäna mer pengar...... :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Fattigsverige har inte råd med SOSAlarm.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av micke_932 »

Det är tur för SOSalarm, att inte alla ringer...
Problemet är nog att alla faktiskt ringer dit, det mesta verkar vara alla idioter som ringer dit, allt från småungar till fulla idioter som vill ha en taxi.

Sen att dom rätt ofta har kålrötter som sitter och svarar på 112 gör ju att folk känner sig tvingade att säga till ungarna att ringa en förälder eller annan vuxen om något händer först, sen om dom har tid så kan dom ju eventuellt försöka med 112, men det är nog inget man ska göra om det händer något allvarligt, då är det bättre att ringa någon annan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av IR655 »

Här sitter man på gamla 500-kronors sedlar som man madrass-sparat i många år och kan inte ens sätta in dom på kontot.

Vad ska man göra när ens egen bank behandlar en som kriminell och vägrar ta emot kontanter?

Jag blir trött på bankerna och som gör egna tolkningar av EU-reglerna!

Det kommer aldrig bli kontantfritt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Det skall finnas en gräns vid 9000Kr. Borde vara lag på att bli upplyst om detta, när det blir gnäll.
Mitt tips begär att få veta vilken myndighet som styr, och kontakta dessa.

Finansinspektionen bla. Svar från Riksbanken " Det är absolut lagligt att ha kontanter hemma och varje enskild individ bestämmer själv på vilket sätt man vill spara. "

En jag pratade var tvungen att bevisa vad ett uttag skulle användas till, en barncykel. Borde gått att hänvisa till ovan. Vilket jag kommer att göra vid nästa större köp.

Har ni sett Wheeller dealer? "Cash in hand" verkar vara ett köp argument.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av IR655 »

Jag försökte sätta in 10,000 hos min bank (Handelsbanken). Damen förklarade bestämt att banken kan vägra ta emot en endaste krona om man inte kan intyga var pengarna kommer ifrån.

Jag försökte förklara att EU-reglerna har högre tak än 10,000. Hon sa att bankerna sätter en lägre gräns än EU-reglerna så i princip kunde dom neka en 1-krona om jag inte kunde visa var den kronan kom från.

Men det är lugnt! Jag sätter in pengar via Swedbanks automater varje vecka. Där slipper man i alla fall ett förhör och känslan av att man är skyldig tills motsatsen är bevisad.

10,000/vecka i Swedbanks automater tills alla gamla sedlar är insatta. Sen blir det att ta ut dom i nya sedlar :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Skall vi försvara våra sedlar?

Inlägg av rod02 »

Jag känner igen känslan...

De ansvariga för sedel och myntbytet vill inte ta nått ansvar, de skyfflar över på bankerna och affärerna. De vill inte heller ta ansvar, ven skal då? De ansvariga sa nått mjukt i nyheterna mot bankerna, med inget händer. De tar säkert ut hög lön för sitt "ansvar", men levererar magert.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar