Biomatic 20+, extra shuntuttag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Tack för dit svar Stegtorparn, uppskattas mycket.

Då blir det till att beställa de kopplingar som behövs för att få ihop det sista. Jag provar med 66 graders ventilen först och ser hur det funkar.

Vad det gäller strypventilen så får jag göra som du säger och prova mig fram. Nu utan termiskt ventil så stabiliserar sig panntemperaturen på cirka 72-73 grader och returtempen ligger på cirka 57-58 grader dvs cirka 15 grader lägre än panntemperaturen. Du säger att jag skall börja strypa flödet när det går ut 80 grader ifrån pannan, är det alltså så att har jag helt ostrypt på shuntledningen så kommer flödet ej gå genom värmeväxlaren utan enbart genom shuntledningen? Sedan så börjar jag strypa tills returtempen hamnar på 66 grader?

Hur påverkar den termiska ventilen effekten på värmeväxlaren kapacitet att värma poolvattnet. Kommer jag få ut mindre effekt av värmeväxlaren med den termiska ventilen inkopplad gentemot som det är idag utan denna ventil? Utan ventil är dock inget alternativ eftersom returtempen blir för låg och värmer pannan poolvattnet och man skall duscha så får man duscha i kallvatten. Tänker bara om jag får räkna med att pannan får gå längre tid för att uppnå samma temperaturhöjning på poolvattnet?

Ser placeringen av avluftare ok ut eller bör någon omplaceras eller saknas det någon?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Avluftarna är helt rätt placerade. Luft samlas i slutet av horisontella rör sett i strömningsriktningen och det är där avluftarna får bäst funktion.

Största delen av pumpens flöde kommer att gå genom en ostrypt shuntledning och en bråkdel kommer att gå genom värmeväxlaren beroende på dess större inre motstånd. Ju högre flödet genom shuntledningen är, ju högre blir motståndet, vilket påverkar fördelningen av flödet till värmeväxlaren.
Samma gäller motståndet i värmeväxlaren. Litet flöde = lågt motstånd och större flöde = större motstånd.
Genom att strypa shuntledningen ökar man motståndet i nivå med värmeväxlarens och flödesfördelningen styrs enbart av temperaturen.

Värmeväxlarens effekt/kapacitet är större än pannans och kommer därför att överföra all den energi som pannan producerar. Den termiska ventilen ser till att det sker vid rätt temperatur för att skydda pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Tusen tack för ett utförligt och utmärkt svar. Nu är de kopplingar m.m. som behövs beställda. Återkopplar när installationen är färdig om hur det fungerar.
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Jaha, då var det inkopplat. Begriper dock mig inte på varför det inte verkar fungera som jag trodde det skulle fungera. Mätaren för returtempen visar fortfarande ungefär samma temperatur som innan jag byggde om systemet dvs cirka 55 grader, är till och med snäppet lägre temperatur nu. Om jag provar att ha den extra strypventilen på shuntledningen öppen helt så borde väll det gå ut samma temperatur tillbaka i returledningen om jag fattat det hela rätt dvs att inget går via värmeväxlaren. Även om jag har strypventilen öppen helt så stannar returtempen på max 60 grader, snarare 56-57. Även pannan sjunker i temp och stabiliserar sig på 72 grader med strypventilen helt öppen så det verkar gå en del genom växlaren ändå? Pannan jobbar oavbrutet och med en temp på 72 grader. Så nånting händer ändå eftersom pannan får jobba konstant.

Där jag köpte den termiska ventilen så fick jag hjälp av "vrida" den rätt så att anslutningarna kom rätt. Provade även innan jag monterade att blåsa i de 3 olika anslutningarna på ventilen. I den anslutningen som skall anslutas till röret från värmeväxlaren så var det stopp vid blåstest dvs det övre uttaget på den termiska ventilen. De två andra, nedre och högra, som går till shuntledningen med strypventil respektive returledningen var det fritt flöde i. Är det inte så det skall vara kopplat i mitt system? Borde ju vara stopp uppifrån tills rätt temp uppnås dvs 66 grader.

Får dessutom ingen större effekt av värmeväxlaren, ökar max 0.5 grader i timmen gentemot 2 grader/timmen innan. Verkar som cirkulationen inte riktigt vill komma igång i systemet. Har avluftat på alla 3 avluftare ett antal gånger, kommer bara vatten. Men eftersom returtempen är låg, dålig effekt av värmeväxlare plus att cirkulationspumpen blir riktigt ordentligt varm så kanske det är så att jag inte får igång cirkulationen i systemet? Om så , vad skall jag prova för att få igång det? Jag har ökat trycket i expansionskärlet till nästa max och luftat flertal gånger. Finns det ev. luft kvar ändå? Känns som att man borde haft en avluftare vid den termiska ventilen också för att kunna avlufta shuntledningen med strypventilen på. Som det är nu, finns det inte risk att det är kvar luft i denna del. Frågan är i så fall var jag skall sätta in denna avluftare. Känns som att man då borde haft ett extra uttag på den termiska ventilen där man satt in avluftaren.

Det är inte så att man också hade behövt en avluftare på shuntledningen med strypventilen. Som det är nu så kanske den inte blir tömd på luft?

Varför får jag ändå låg returtemp och dålig cirkulation m.m? Jag begriper det inte. Någon annan som begriper bättre?

Bifogar en bild. Får dock be om ursäkt att den verkar hamna på fel håll. Ligger på rätt håll i datorn men när den läggs in på forumet så vänds den fel.
Bilagor
image1.JPG
image1.JPG (124.64 KiB) Visad 4699 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Har lite svårt att följa rördragningen på tilloppssidan till värmeväxlaren.
En bild från annan vinkel kan kanske förtydliga.

Retursidan med pump och termisk ventil är i alla fall rätt kopplad.

Pumpen avluftad? Stora skruven i gavelcentrum.
Luftat med avstängd pump?
Inlopp till vänster och utlopp till höger på värmeväxlarens poolvatten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Tack för ditt svar.

Hade lagt in fler bilder från början men av någon anledning hamnar de på fel håll så tog bort alla utom en. På telefonen visas de dock på rätt håll, konstigt. Lägger in de ändå, hamnar de på fel håll så går det ju alltid spara ner dem och sedan vända dem på rätt håll.

Pumpen visste jag inte av den gick att avlufta så jag hade stora förhoppningar att det skulle hjälpa men tyvärr utan resultat.

Provat att avlufta både med både pump av och på, kanske fel men ändock provat.

Inlopp till vänster och utlopp till höger för poolvatten.

Om jag har strypventilen helt öppen och pannan håller 80 grader så borde jag väll inte tappa speciellt mycket värme på retursidan? Just nu så är den inte i närheten av 80 grader.

Är det inte risk att jag inte har fått ut sista luften ur systemet på shuntledningen med strypventilen. Den ledningen tar väll ingen avluftare så som det ser ut nu? Avluftningen på cirkulationspumpen tar väll inte den ledningen utan bara returledningen från returen på pannan och upp till pumpen. Känns då som att shuntledningen saknar avluftning men jag kanske är helt fel ute?

En annan fundering också. Borde jag inte koppla så att shuntledningen kopplas på "uppvägen" på värmefällan? Som det är nu så borde det bli självcirkulation på shuntkretsen/returledningen. Blir lite samma typ av problem gällande självcirkulation som jag hade innan fast att det nu inte går igenom värmeväxlaren. Hela shuntledningen inklusive cirkulationspump och röret upp till vänstra sidan av värmeväxlaren blir nu ordentligt varma vilket känns naturligt eftersom de inte ingår i själva värmefällan. Den termiska ventilen öppnar väll även den så värmen stiger ända upp på vänstersidan. Varmt är det i alla fall där. I övrigt så verkar värmefällan fungera. Högra sidan är sval.
Några andra tankar och funderingar? Just nu blir det lite frusterat när det inte fungerar. Jag hade givetvis hoppats att det äntligen skulle bli riktigt bra men just nu funkar inget.
Bilagor
image5.JPG
image5.JPG (121.58 KiB) Visad 4691 gånger
image2.JPG
image2.JPG (84.27 KiB) Visad 4691 gånger
image4.JPG
image4.JPG (112.7 KiB) Visad 4691 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Lite märkligt att du inte får runt vattnet genom shuntledningen.
Finns det en avluftning i värmefällans topp? T-röret borde sitta med avluftventilen uppåt så det bildas ett utrymme för luft ovan röret. Annars kan det bli stående luft i halva röret.
Shuntledningen borde avluftas genom värmefällans avluftare vid stoppad pump.

Visst borde shuntledningen sitta efter värmefällan, men om rören isoleras minimeras förlusterna.

Värmeväxlaren är en s.k. spiralvärmeväxlare och en liggande spiral kan vara svår att avlufta. Kräver högt pumptryck och flöde för att pressa ut luften.
När du fått cirkulation i shuntledningen så är det max hastighet på pumpen och hårt strypt strypventil som gäller för att driva ut luften. Strypventilen skall inte släppa igenom mer vatten än att den termiska ventilen öppnar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Återigen, tack.

Har 3 st avluftare som sitter enligt tidigare ritning. Har avluftning i värmefällans topp, se sista bilden i förra inlägget. Skall prova att vända på denna avluftare och även den vänstra vid värmeväxlaren, dessa har avluftarna sittandes åt sidan. Om det nu verkligen kan ha så stor betydelse så att cirkulationen inte kommer igång. Om nu det är cirkulationen som är grundproblemet?

Kommer även koppla om det så shuntledningen sitter på uppvägen på värmefällan. Känns inte så bra att få hög temperatur upp till vänstra plastkopplingen på värmeväxlaren. Det var det som hände förra året med läckande plastkoppling till poolslangen på grund av hög temperatur i kombination med avstängd cirkulationspump för poolvattnet. Vilket innebar vatten i hela pannrummet. Känns även som att cirkulationspumpen borde må bättre av att inte stå i hett vatten konstant.

Har provat alla 3 hastigheterna på cirkulationspumpen och alla tänkbara lägen på strypventilen.

Tar verkligen det heta vattnet från pannan till shuntledningen vägen över värmefällans avluftare vid stängd cirkulationspump såsom det ser ut nu? Denna avluftare sitter högre än T-korset där shuntledningen går iväg. Känns som att det liksom blir en egen krets som går från pannans extra shuntuttag via shuntledningen och förbi den termiska ventilen och sedan tillbaka till returen på baksidan av pannan utan att ha avluftats. Dock känns det som att om cirkulationspumpen inte är igång så kommer temperaturen bli så hög i shuntledningen att den termiska ventilen öppnar och det varma vattnet stiger upp på vänstra sidan av värmeväxlaren. Då borde luften försvinna via den avluftare som sitter där på vänster sida av värmeväxlaren? Ledningen för shuntledningen och förbi termiska ventilen upp till vänstra avluftaren blir ordentligt varma vid avstängd cirkulationspump vilket tyder på att den termiska ventilen öppnar. Då borde man även kunna få denna krets avluftat där uppe till vänster. Men jag har provat utan resultat.

Vad tror du, skall jag prova att sätta en avluftare på shuntledningen precis innan den termiska ventilen?

Såg även nu ikväll att längst ner på returen in i pannan på baksidan så har jag fått en liten "uppförsbacke" på en böj som skall vara 90 grader (lödd 90 graders koppling). Kan denna uppförsbacke på 2-3 cm spela roll för avluftninge och cirkulation?

Nästa åtgärder blir nog följande om ni inte har några andra förslag:

* Vända så jag får alla avluftare pekandes uppåt.

* Koppla på shuntledningen på "uppvägen" av värmefällan.

* Eventuellt sätta in en 4:e avluftare på shuntledningen precis innan den termiska ventilen för att säkerställa att jag får bort luften i shuntledningen.

* Eventuellt kapa returledningen på baksidan av pannan för att få bort den lilla "uppförsbacke " som finns där.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Är du säker på att pumpaxeln snurrar? Skruva bort luftningsskruven och konstatera om axeln verkligen roterar.
Har pumpen stått still en längre tid kan den fastna och behöver hjälpas igång. Finns ett mejselspår i pumpaxeln för detta ändamål.

Shuntledningen ser ut att ligga i våg och då borde det inte kunna bli några luftfickor som hindrar cirkulationen.
En extra avluftare är dock aldrig fel.

Är lite osäker vad du menar med uppförsbacke, men antingen går luften upp genom termiska ventilen eller in i pannan om det råkade bli en lågpunkt innan anslutningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Försök nr:1 denna nya dag.

Skruvade loss avluftningen till pumpen. Axeln snurrar på i bra fart utan problem.

Ändrade så att alla avluftare pekar uppåt. Luftade systemet och provkörde. Händer inget!

Körde med strypventilen helt uppe och returtempen steg för en kort stund upp till 66 grader vilket gjorde att jag hade förhoppningar att det var på gång. Tempen sjönk dock lika fort igen till att hamna på cirka 55 grader. Med strypventilen öppen borde väll man få högre temp på returen när pannan ger 80 grader ut. Borde väll tyda på att cirkulationen inte kommer igång?

Kan jag gjort för stor värmefälla, cirka 30 cm. Men alla rör blir varma så känns som att värme tar sig förbi värmefällan utan problem när cirkulationspumpen går.

När jag skulle bygga värmesystemet för poolen var det någon som sa till mig att det kan vara problem med att ha cirkulationspumpen på sugsidan som det blir i mitt fall. Lättare att få snurr på det om den sitter på trycksidan. Dock sas det att så som det ser ut i min installation så blir jag "tvungen" att ha den på sugsidan.

Är det så att jag får kavitation i pumpen tro?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av Stegatorparn »

Cirkulationen verkar onekligen ha problem. Värmelåsets storlek kan inte påverka utan det är antingen luft eller något annat hinder som hindrar cirkulationen.

Kavitation hörs som om det vore luft i pumpen. Det uppkommer om det är för lågt tryck i inloppet.
Pumpen fungerar bäst i tilloppsledningen men i ditt fall borde det inte vara något problem att få cirkulation i shuntledningen, då där inte finns några tryckfall av betydelse som skulle sänka trycket till pumpen.
Jag kan inte förstå varför pumpen måste sitta i returen. Den termiska ventilen fungerar lika bra med pumpen i tilloppet.

Kanske inte så sannolikt, men pannan har ju några år på nacken och det kanske har samlats gegga i pannbotten som täpper igen returanslutningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av hc77 »

Försök nr:2

Kopplat om så att shuntledningen istället sitter efter värmefällan. Nytt test med samma resultat som innan dvs funkar ej.

Ja, känns som att det är cirkulationen som är bekymret. Om den bara kommer igång torde problemet vara löst. Skulle kanske kunna vara gegga som satt igen returanslutningen. Är dock sista alternativet jag vill kolla upp eftersom jag då måste tömma hela pannans vattenvolym. Har ingen golvbrunn i pannrummet.Tömde hela pannan förra våren när systemet kopplades in. Cirkulationen fungerade i höstas när jag stängde ner systemet.

Hade en del problem förra året med att få igång cirkulationen emellanåt men löste det då med avluftning och påfyllning av vatten till systemet eftersom trycket sjönk i expansionskärlet. Visade sig senare under hösten/vintern att blåsan i expansionskärlet hade gett sig. Bytte då denna och trodde att detta också skulle lösa varför jag fick fylla på systemet och lufta det ibland förra året. Plus att jag flyttade vänstra avluftaren längst ut på ledningen istället för att ha den ovanpå värmeväxlaren. Men nu får jag ju inte igång cirkulationen överhuvudtaget verkar det som.

Skall man alltid avlufta med cirkulationspumpen avstängd?

Dåligt förklarat med "uppförsbacke" men menar att 90 graders böjen är lite överböjd så sista biten innan returen in i pannan lutar uppåt. Se bild.

Brukar aldrig ge upp och tänkte inte göra det nu heller men nu börjar fantasin ta slut på vad jag skall hitta på. Sätta in en avluftare vid termiska ventilen och tömma pannan är väll det som återstår känns det som.
Bilagor
image3[1347].JPG
image3[1347].JPG (119.09 KiB) Visad 4672 gånger
image2[1345].JPG
image2[1345].JPG (119.16 KiB) Visad 4672 gånger
image1[1344].JPG
image1[1344].JPG (71.04 KiB) Visad 4672 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, extra shuntuttag

Inlägg av Stegatorparn »

hc77 skrev: Skall man alltid avlufta med cirkulationspumpen avstängd?
Ja, det är nödvändigt och man väntar 5 - 10 minuter så att mikrobubblor hinner vandra i väg mot en högpunkt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar