Byte till L/v?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Jag går i funderingar på att byta bort min pelletsanläggning till L/V
Försöker forska lite själv ,men känner att jag inte riktigt greppar ämnet.
O jag litar inte på försäljare som säljer ett specifikt märke ,dom vill ju givetvis sälja det dom har!
Har CTC o Nibe hos dom närliggande rörmokarna ,så jag funderar väl lite åt det hållet ,då det är bar med nära service.
Jag gör detta av bekvämlighetsskäl ,inte av ekonomiska.
Någon som gjort detta bytet ,o valt någon av dessa märken?
Hur har det gått ,har det funkat som det ska ,o har driften kostat ungefär det ni räknat med?
Mvh Anders
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Dave »

Hej Anders.

Byter min anläggning nästa vecka, det blev en CTC EcoAir 406 och EcoZenith 250/L. Hade mellan Thermia eller CTC att välja på i närområdet.
Pannan rostat sönder och pelletsinstallatörer är sega på att sälja ...vi behöver värme nu inte om 3-4 veckor. Prismässigt skiljer det inte mycket ca 5-10000:-
Får återkomma hur vi upplever detta...lite skräckblandad förtjusning eftersom jag är en gammal eldare.
Allt som står under min signatur, förutom pannhelvetet,huset och familjien, kommer inom kort att säljas :cry:

Mvh // Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Ska bli spännande att se.
Skicka gärna PM ,på vad det beräknas gå på ,hela paketet?
Vad är det för autoshunt du har?
Modell?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Dave »

I tisdags var det installation och igångsättning av nya systemet, naturligtvis har det inte varit kallt efter det...skeptisk som jag är så håller jag ett extra öga på detta och återkommer med info.

Mvh // Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byte till L/v?

Inlägg av rod02 »

Informera gärna om din nya elräkning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Dave »

Det kan jag väl göra, men det är ganska irrelevant då vi drog ca 2-3 ton pellets/ år och hade 6000-8000kWh/år i husållsel.
Men man får ta kWh summan under pelletstiden och jämföra samma period med LV.

Varför det blev LV har att göra med min katastrofpanna som bara orkade med 14 år tillsammans med en urusel support på en annars bra brännare och ett byte av dessa kostade lika mycket som pump...nu slipper jag sota och dammet från pellets. Och mer utrymme i källaren, vilket jag kommer att bygga om till en ManCave med cigarr rum och bar 8) :lol: :cheers:

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Ska bli spännande iallafall ,o se hur du upplever detta...
Nu är det kanske lite sent för mig att byta i år ,men inför nästa säsong så...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Nu har man snart gått en hel vinter o funderat.
O kommit fram till att jag har för fräscha grejor för att redan byta ut.
Men har ändå kommit fram till jag behöver någon sorts backup.
Så jag funderar väldigt starkt på att komplettera med L/L-pump.
O att jag behöver komplettera med något har blivit väldigt uppenbart nu i vinter.
Dels tack vare pelletsbrist ,samt att jag legat sjuk hemma under en längre period o inte haft möjlighet att fylla förrådet.
O då har ju elpatronen gått in...o den är för liten ,så den har fått slita som tusan då.
Fördelen är ju att det är en relativt låg investeringskostnad ,samt att när pumpen gjort sitt , sammanfaller ungefär när brännare o panna gjort sitt ,förhoppningsvis.
Någon som kombinerar detta ,o gillar det?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte till L/v?

Inlägg av nyman »

Vad tror du om en monoblock luft-vattenpump som komplement? Bra att ha pelletspanna om det blir riktigt kallt. Luftvärmepump blir ett susande och så räcker inte värmen till källaren och stängda sovrum.
Hat tittat lite bå Nibe och Panasonic monoblock. Daikin har två små modeller också men jag tror inte de är invertermaskiner.
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten- ... k-6kw-2302
På nibes röriga hemsida får man fram en äcklig skäggslusk i helfigur men Dinvvsbutik har till och med priserna uppsatta på nibemaskinerna.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... 3-8kw.html

En Focus PE20 med shuntstyrming är väl ingenting du måste skrota, bra att ha pelletsmöjligheten kvar om kylan smäller till.
Rördragning eldragning och dränering vid utedelen kan man göra själv och bara koppla in en installatör för det sista så blir det billigt och man får garanti.
Sotningskostnaden spar man in om man i huvudsak värmer med L-Vpumpen. Man slipper alla tankar och dyrt tingeltangel så en monoblock pump blir inte så dyr och numera är också de inverterstyrda.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Det blev faktiskt beställning av en pump.
Träffade en kompis ,o vi började diskutera värme ,o han hade gjort exakt samma sak för några år sedan.
O han var grymt nöjd!
Fungerade jättebra att köra parallelt ,han bor som jag ,på flera plan.
SÅ han körde pump på 1 väning ,o fyllde ut med pelletsvärmen ,där det behövdes i huset.
Även ekonomiskt så blev det bättre än han trott.
Ett monoblock hade ju varit bra ,men då sticker det ändå iväg i investering.
Tanken är ju att jag förr eller senare ska sluta bära pelletssäckar ,o det är väl då lämpligt när anläggningen börjar bli trött.
Jag blir ju inte yngre heller....
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Nu lyfter jag tråden igen...
För med dagens priser ,så vill jag hålla ner pelletsförbrukningen så mycket det går.
Så jag är skarpt inne på budgetvarianten ,o har kikat på Bonus Air12
Har fått ett väldigt bra pris på det.
Då kan jag behålla pellets ,som spets.
Pumpen är inte lika bra som CTC ,Nibe m.fl ,men samtidigt är inte CTC m.fl så mycket bättre ,att det försvarar det höga priset.
Har dessutom hört ganska gott om Bonus air.
Men tänkte kolla om det finns någon här som kör denna pump?
Det offererade priset gäller året ut ,så ett beslut bör tas snart!
God Jul!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte till L/v?

Inlägg av nyman »

Tjäna in kostnaden för pumpen genom mindre pelletsförbrukning tror jag tar mycket lång tid. Bekvämlighet är främsta argumentet.
Har också tittat på Bonus Air. Samma tillverkare som till Jula Anslut, Foma och Invest. Dåliga garantier och mycket strul verkar man få på köpet. Inte särskilt billig heller om man köper nya modellen.
https://www.vvsobadrum.se/varme/varmepu ... nus-air-12
Panasonic säljer sin 7 kW modell billigare.
https://varmepumpshopen.se/produkt/pana ... gKhfPD_BwE

En Focus PE20 + Bequem kör du knappast slut på utan de håller i många år till.

Pelletsbristen är ett övergående problem men elbristen kommer att permanentas.
Tre kärnkraftverk redan nedlagda under största tyssstnad från propagandapressen, samtidigt bygger man ut spårvägar och tjatar om batteribilar. Import av el kommer att bli dyrt för Tyskland har satt sig i samma idiotiska situation.
Så fort det blir en köldknäpp och slutar blåsa får man dra igång de oljedrivna reservkraftverken och det blir riktigt dyrt.

Här skriver man lite om sådant som agendapressen i Sverige förtiger.
https://uk.reuters.com/article/uk-swede ... KKBN1JS1G1
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Byte till L/v?

Inlägg av Anders75 »

Det som fick mig att bestämma mig ,var att jag fick tag på några stycken som hade köpt denna pump ,o som hade det ganska bekymmerlöst.
Ska se om jag hittar lite info som jag fick ,där det framgår att det inte är en Jula-pump med andra klistermärken.
Problem o reklamationsmässigt så är inte felprocenten högre än hos något annat märke ,oftast är problemet relaterat till att någon hemmapulare installerat pumpen. (Ta det med en nypa salt ,men det är den infon jag fått)
Att Baxi har den i sitt sortiment ,är väl ett litet ,men ändå ett tecken på att det iallafall fungerar.
Det roliga är att dom som är mest kritiska ,är dom som aldrig haft pumpen ,eller sett pumpen ,utan går på det dom hört ,eller förutfattade meningar.
Men nu är beslutet taget.
Trots att även jag är generellt skeptisk mot Kina-saker.
Även om det mesta vi tar i är tillverkat där.
Prismässigt ,så fick jag ett riktigt bra pris iallafall.
Jag brukar jämföra så här...
Jag har hört att det finns folk som köper Dacia ,trots att märket fått skrämmande dåliga betyg i kvalitet m.m
O det känns väl sådär att köpa en bil som är tillverkad i Rumänien/Marocko ,o dessutom bygger på Renault.
Länder vars kännetecken inte är att dom bygger kvalitetsbilar.
Men det fungerar även för dom :)
I vilket fall så ska det bli spännande ,o förhoppningsvis bekvämt.
För ekonomiskt så lär jag inte bli rikare av det.
Kommer rapportera hur det går ,både positivt o negativt.
En del vågar aldrig erkänna att deras val inte föll väl ut.
Men sådan är inte jag ,fungerar det inte ,så ska jag jaga rörisen ,o även lufta mig här.
För pellets kommer jag ju fortsätta med ,om än i mindre skala.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byte till L/v?

Inlägg av nyman »

Hoppas det blir bra!
Det är Invest Living som modifierar de här kinapumparna. Samma som också modifierar Anslut, Foma och Invest.
Vill göra så mycket själv av installationen och på så sätt är Baxi Air bra. Men 12 kW effekt verkar mycket om man bara ska ha den som komplement till pellets. Någon på varmepumpsforum skrev att pumpen inte ska vara för stor för då blir den mindre effektiv

CTC 400-serien on-offpump är ju inte dyr och väl beprövad. Vad tror du om den. De nya Nibe och CTC verkar inte kunna gå utan en extra elektroniklåda inomhus men informationen är dålig. Infosidorna innehåller mest ansikten och hundar och väldigt lite praktiskt.

Har du dragit rör och el redam så du kan komma igång snabbt? Ska den dockas in på pannan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byte till L/v?

Inlägg av rod02 »

Det har blåst lite nyligen. El beroende = kallt hus. Min nästa panna blir ved med pelletsbrännare. Men det lär dröj. Grova rör och självcirkulation här. L/L kanske.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar