BioBjörn Projekt & frågetråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Efter en hel del funderande och googlande valde jag att köpa en BioBjörn. Känns som en beprövad brännare med få rörliga delar, men ändå modern med automatisk uraskning och display. Reservdelar till vettiga priser verkar ju oxå finnas. Hittade brännaren på Blocket - ny i kartong hos en kille som aldrig kom igång med sitt pelletseldande. Komplett med skruv och monteringsram för en CTC. Nu skall den ju monteras i min VETO panna.

Startar en liten tråd för frågor/funderingar plus att det livar upp själva forumet, förhoppningsvis.

Min första fundering är angående monteringen i pannan. :!: Kan man sätta brännaren direkt i pannluckan? :?: Vanligtvis tar man ju bort luckan och monterar dit en fästplåt men det ger ju ett mindre hål när man skall sota ur. Tycker det vore smidigt att kunna ta lös brännaren och sen öppna luckan som vanligt.

Finns det nån som gjort så?

Jag inser att jag får "offra" en av luckorna men är beredd att göra det.

Bild
Senast redigerad av Lmeboy den sön 05 nov, 2017 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av nyman »

Nedre luckan ser ut att vara så stor att den går att svänga ut med brännarens fästplåt monterad.
http://www.torsbyugnen.se/veto.html
Utan fästplåt får man varken tätning eller snäppfästen.
Grattis till ett riktigt blocketfynd, såg också annonsen. :D
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Stegatorparn »

Jag hade väl hoppats på ett luckmontage i min panna, men då hade det inte gått att svänga ut brännaren och någon stos som flyttade ut brännaren var jag inte pigg på.

Du har ju en svängarm till Ecotecen. Kan du inte modifiera den till Björnen så blir det lite smidigare vid sotning även om hålet är lite mindre än luckans.
Lucköppningen i min panna var bara någon centimeter större än brännarhålet så det gjorde ingen skillnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Tack för input grabbar - kul att ni oxå kör BioBjörn/Bionordic!

Och ja tack, det blev en bra affär, 9 TSEK komplett med ett beg pelletsförråd och en extra skruv :D

Försöker nog med ett luckmontage ändå, har haft ecotecén monterad utan lucka och det har inte varit helt 100 för mig. Använder jag mig av monteringsramen till CTC pannan kan det nog bli bra.

Ide´n med svängarm är inte dum den heller då luckan öppnas åt vänster och åt det hållet är det rätt trångt. Är bara lite rädd att borra i pannan då jag hört att det finns vatten i den ha ha.. :D :D
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Efter lite vånda satte jag kapen i pannluckan.

Hade en hel del gratis tack vara CTC anslutningen. B.la. annat var den lika djup som min lucka så
efter att jag kapat hål i luckan så var det bara att "lägga i" ctc anslutningen och svetsa :D

Bild

Klart, med lite färg på! Notera klenoden till svets :lol:

Bild

Lucka på plats på pannan!

Bild

Montering klar och uppstartat i fredags! Går såå fint, grym skillnad mot Ecotecén..

Bild
Senast redigerad av Lmeboy den sön 05 nov, 2017 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Fråga fundering: Bör jag använda lågriktaren i min Veto C30 panna. :?: :?:
Jag kunde inte bestämma mig så jag kör med den så här nu. Har väl ca 12 cm upp till "taket" i pannan..

Bild
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Stegatorparn »

Ser ju verkligen proffsigt ut, snyggt jobb. :thumright:

När det är så nära till "taket", ska du använda lågriktaren som brännaren är konstruerad för.
Lågan får under inga omständigheter slå i plåten, vilket kyler lågan och förbränningen blir ofullständig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Tack Stegatorparen, det var vänligt sagt! :) Jag är ju bara en amatör fast jag gillar att göra saker lite noga kanske. Tar lite extra tid men man har ju resultatet kvar lääänge..

Även fint med din förklaring kring lågriktaren. ÄNTLIGEN har jag fattat varför lågan inte få slå i taket. Trodde faktiskt det var pannan som inte skulle må bra av det.. :oops: :oops:

Har mätt lite mer noga, och det är 12 cm till övre delen av brännarhuset och 18 cm till "CC" alltså mitt på där den mesta av lågan kommer. (Se bild) Vad tror du? Fortfarande lågriktare som gäller?

Jag har ju en så inga problem att använda den men fått för mig att det påverkar lågan/brännaren..

Bild
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av FRS05 »

Till min gamla iwabo brännare så rekommenderades minst ett avstånd av 200-250mm från glödbädden upp till pannans plåt. Den brännaren hade en liknande konstruktion som din. Står det inget i din manual?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Vednisse »

Behåll lågriktaren på i nedfällt läge, så lågan får brinna ut ordentligt. Du kan köra på full effekt utan att något förslits om brännaren är korrekt justerad.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Yes, då är lågriktaren ner fälld :thumleft:

Tyvärr står det ingen om detta i manualen, den lämnar lite att önska faktiskt. T.ex. står det inget om moduleringen heller men det har jag läst om här på detta fantastiska forum och testar nu.

Annars så är jag löjligt nöjd :lol: .

Enda smolket i bägaren skulle vara att det finns en del helt oförbrända pellets i askan i botten på pannan. Verkar som de ibland studsar ur, då de inte är det minsta brända. Inte många - kanske 12 st per dygn eller så. Har googlat pelletsbroms men får inte träff på BioBjörn. Nån som kan tipsa :?:

Till sist en allmän fråga: Vad är bäst, att köra på lite lägre effekt och få längre gångtider eller lite högre effekt och kortare tid :?: Gissar på det första..

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Efter två veckors problemfri drift valde jag att sota ur panna och brännare idag.

På bilden ser du hur rostret såg ut :!: Vad säger proffsen, är det OK på två veckor :?:

Ungefär hälften av hålen i botten var igensatta. Kört tryckluft dagtid.Lätt att göra rent, tog i princip bara dammsugaren och sög ur..

Bild

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Stegatorparn »

Det ser ju rätt bra ut.
Luften kanske inte räcker till riktigt. Kör du genom en reduceringsventil så ställ den på 6 bar för minst påverkan. Jag tog bort min reduceringsventil för max flöde.

Har själv blivit ganska lat och sotar panna och brännare varannan månad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Vednisse »

Jag tycker inte det ser så bra ut, har inga igensatta hål efter 800-1000kg med min Bionordic.

BioBjörn har dock sämre rensning vet jag av egen erfarenhet. Magnetventilen är sämre, men det är bara en del av orsaken. Den blåser före eldning istället för efter, samt att nedeldningen skiljer och lämnar mycket mer skit kvar på rostret.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Bra tips/tack för svar grabbar! Skall se om jag kan öka luftmängden/trycket på nått sätt. Ska ev. byta kompressor så gör det i samband med det..

Tror att jag läst i manualen att man kan välja när de skall blåsa rent (Före eller efter eldning)

Tolkar dig vednisse som att det bästa är efter eldning. Vad kan det vara med nereldningen som Biobjörn gör sämre?

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Skriv svar