styra Janfire NH från Acktank

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jmsbh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 21:26
Ort: Vallentuna

styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av jmsbh »

Hej,
Min Janfire NH på en TMV/NIBE panna är via en laddomat kopplat till en 500 liters acktank, varifrån varmvattensystem matas.

Kan jag styra brännaren så att den inte kör när acktanken är varm fast pannan är kallt?
Dvs. vattentemperaturen i acktanken ska vara inom ett intervall som styr när brännaren går, samtidigt att brännaren är kopplat till tempgivaren i pannan?

läste nånstans om en TK1F / TK1B styrenhet - någon som har några bra tankar?

/Richard
Pellmax CU, Viking Bio
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av FredrikK »

TK1B gör precis det du beskriver och styr brännaren mot temperaturen i tanken. Överhettningsskyddet i pannan får dock inte kopplas bort utan alltihop ska matas via det. TK1F styr även laddomatens pump.

Slå en kik på tillverkaren eKontrolls hemsida och läs mer om deras styrningar:
http://ekontroll.com/styrboxar/termosta ... styrningar
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
jmsbh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 21:26
Ort: Vallentuna

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av jmsbh »

Tack ska du ha, nu fattar jag :-)
Pellmax CU, Viking Bio
jmsbh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 21:26
Ort: Vallentuna

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av jmsbh »

Hej igen,

kopplade brännaren mot TKF1 , allt fungerar , utom att det är nu brännaren som stängs av helt när den inte ska gå.

Någon som vet vad jag behöver göra för att brännaren ska endast gå på vänteläge?

/Richard
Pellmax CU, Viking Bio
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av Stegatorparn »

Reläet för brännarstyrningen i TK1F skall ersätta drifttermostaten i elschemat som finns i manualen.
Du har kopplat så att all ström till brännaren går via reläet i TK1F och troligen överbelastat kontakterna som bara tål max 2 A. Brännaren förbrukar c:a 4,5 A när tändelementet är inkopplat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jmsbh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 21:26
Ort: Vallentuna

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av jmsbh »

Tackar för svaret. Ska försöka vara lite tydligare:

Kopplar jag drifttermostaten mot reläet i TKF1 så är kontakten antingen "on" eller "off" och då visar brännaren Janfire NH ett felmeddelande eftersom den förväntar sig alltid en signal som säger när brännaren ska vara i drift respektive i vänteläge.

Därför skulle jag vilja veta hur Janfire NH ska kopplas till reläet i TKF1 så att den går i vänteläge när reläet är "off" och kör igång igen när reläet är "on"?

Eller kan jag ändra inställningar i menyn av brännaren så att den förstår "on" och "off" signalen från drifttermostaten korrekt?

Tackar för alla konstruktiva synpunkter :)
Pellmax CU, Viking Bio
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av Stegatorparn »

Jag vet inte hur din brännare är inkopplad utan kan bara göra en kvalificerad gissning beroende på de uppgifter du lämnat.

Kör du pannan mot en acktank, går det inte att både använda brännarens temperatursensor och TK1F, man måste välja antingen eller.
Ska du använda TK1F, måste tempsensorn frånskiljas från brännaren och reläet i TK1F kopplas i serie med brännarens bruna kabel enligt elschemat. Är pannans drifttermostat också inkopplad i serie med reläet, skall den ställas på max för att inte störa TK1F´s funktion.
Brännaren ska alltså vara ansluten med fyra ledare: en svart fasmatning för strömförsörjningen, en brun termostatfas, en blå nolla och en grön/gul skyddsjord.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: styra Janfire NH från Acktank

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk går det - med rätt mjukvaruversion - att använda BÅDA externt termostat OCH den termosensor som kan kopplas på brännaren. Rätt inställd fungerar det mycket bra.

Men har man termostaten i pannan kan man bara glömma den delen, då är det UTESLUTANDE signalen från TK1 som gäller.

"brännaren Janfire NH ett felmeddelande eftersom den förväntar sig alltid en signal som säger när brännaren ska vara i drift respektive i vänteläge."
Nix, det gör den INTE! Och tro mig: jag VET! Men du kan ju skriva vilket felmeddelande du får, jag är mycket nyfiken.

Är det sensorfel som kommer är det för att du bryter sensorns ledning och DET är big NO-NO! Då kan du istället flytta sensorn eller montera en annan i tanken som du kopplar in istället.

Brännaren får en signal (230V fas) som betyder "termostat är kall, elda på nu!". Om det signal försvinner betyder det "OK, allt är varmt nog, sluta elda".

Det signal kommer oftast från pannan men kan faktisk komma i brännaren om man kopplar på den termosensor som kan kopplas på - och man har rätt mjukvara.

I detta fall ska den ENDA koppling av termostatsignalen till brännaren vara från TK1F som i sin tur mäter på ackumulatortanken.

Alternativt är ju att koppla som Stegatorparen skriver vilket har den fördel att om överföringen av värme från pannan till tanken störs blir pannan inte för varm. Jag rekommenderar att koppla på detta vis och - som Stegartorparen skriver - ställa upp panntermostaten en del så att det bara är om det blir skit i systemet som pannans termostat bryter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar