BioBjörn Projekt & frågetråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Stegatorparn »

Det står i min manual också att man kan välja att blåsa före eller efter eldning, men det stämmer inte. Den funktionen finns inte i min från 2014. Troligen en tidig programvara som ändrats.

Har justerat upp urblåsningstiden från 45 sek till 180 sek då jag tyckte det blev för mycket kvar i rostret.
Skadar inte att experimentera lite. Beror nog en del på vad pelletsen innehåller hur lång tid det tar innan allt förgasats. Fotocellens värde syns ju hela tiden och jag kör tills den visar 0%. Då ligger inget kvar och pyr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Tack Stegtorparen! Då behöver jag inte leta ihjäl mig efter den inställningen.. :lol:

Men urblåsningstiden går ju att justera som du gjort, så skall testa med det! Att man ser fotocellens värde hela tiden är ju guld värt..

En annan sak - Energibiten http://www.energibiten.net som har sålt brännare/reservdelar - har de lagt ner..?

Är det Pelletsteknik som gäller om man vill köpa ett extra roster tex?

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Stegatorparn »

Bolaget är fortfarande aktiv och redovisade moms 2016, men några på forumet har haft kontaktproblem.

Pelletsteknik är väl det enda alternativ jag känner till när det gäller reservdelar som tändelement och roster.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Haseld »

Vednisse skrev:Jag tycker inte det ser så bra ut, ...........
I det här fallet får jag nog hålla med ”Vednisse”
Så här blev det med min egenbyggda tryckluftsuraskning i Iwabo.
Bild
Blåste bara 2 sekunder före eldningen, samtidigt som fläktens testblåsning (15 sek.) startade, använde inte ens reläets skiftfunktion, (som hade varit nödvändigt med Stegatorparns blåstider) 7 kg tryck, 25 L tank, kompressormatning 3 tim på EM, så luften räckte inte till urblåsning före varje start, till nästa EM, vilket heller inte är nödvändigt. Blåste upp en hel del på locket, men där var det väl inte i vägen för eldningen.
Så ”Lmeboy”, där finns det potential till förbättring.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Vednisse »

Bionordic's "nedeldning" skiljer beroende på vilket program man har i PLC'n. Har alltid kört med Pelletsteknik's i mina brännare.

Min slutar helt enkelt bara att mata pellets, fläkten går vidare på drifthastighet tills fotocellen tappar allt ljus. Och den är riktad rakt ned på rostret och ser mycket bra, till skillnad mot Biobjörn som har en annan placering (anpassning för att det ska funka med Ekontrolls styrning).

När fotocellen inte ser mer ljus går fläkten upp i varv för att skapa övertryck i brännaren så inget skit åker baklänges när tryckluften skjuter.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Jepp, bara och inse - det går att förbättra! Tack för svaren!

Ska börja med kompressorn och luften fram, även kolla vad det sitter för magnetventil i brännaren..

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av energibiten »

Hej. Grattis till en bra affär.
Lite svar på en del frågor du har.
Vad det gäller uraskning före samt efter stämmer det inte.
Brännaren gör en uraskning med tryckluft före start. Renblåsning med fläkten efter driftstopp.

Ang igenläggning av hålen så kommer aldrig tryckluften kunna göra rent dessa då munstyckena sitter ovanför roster, detta är en ren intrimnings fråga.

Vad det gäller pelletar som hoppar in i förbränningsutrymmet. Kan bero på avståndet mellan slang och brännare. Har ingen pelletsbroms då detta inte är ett stort problem.

Modulering. Du skall inte använda modulering om du inte har 2 ingångar till brännaren.
Brännaren har inte en andra ingång som standard men det går att koppla in en extern styrning på kortet men finns ingen anledning till att ha denna funktion.
Rekommenderas inte att användas.

Har du fler frågor går det bra att maila mig
Näe vi har inte stängt.
EnergiBiten är ett företag som mår utmärkt.
info@energibiten.net :lol:
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Vednisse »

Förtydligande angående "igensatta" hål på rostret, så bygger det ju på ovanpå rosterytan (inte i själva hålen).
Blåser tryckluften rent ytan efter/före eldning så blir det inget som täcker hålen, man ser ju klart vad jag menar om man tittar på Lmeboy's bild.

Dålig pellets och justering påverkar så klart hur mycket det skräp som bygger på rostret, tryckluftsrensningen är ju till just för att råda bot mot kass pellets.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av energibiten »

Så sant. Uppfattade det som om hålen vart igen brända. Om det blir en kaka ovanpå så är det ändå en inställningsfråga. Tryckluften är ju inte en kompensation för dåligt inställda brännare utan ett komplement. Själv kör jag en pall pellets mellan rengöring av rostret, i en ctc 1100. Uraskning måste dock ske varje vecka.
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Kul att få svar från leverantören i tråden :D Jag är väldigt nöjd med brännaren och tycker det är stort att även jag får support fast jag inte köpt brännaren direkt av dig. Fast det var en bra affär - tack för grattis.

Stämmer ju att det blir en liten kaka över hålen. Senaste tiden ca hälften av vad man ser på bilden efter första ursotningen av pannan. Gör inte så mkt i nuläget tycker jag. Likaså så är det väldigt få pellets som studsar ur så det är med ett icke problem.

Svaret på moduleringen förstår jag inte - det jag menar med modulering är när brännaren går ner i effekt när man börjar närma sig pannans inställda stopptemp. Den använder jag och tycker att den fungerar väldigt bra. 5 grader innan stopptemp går brännaren ner ett antal KW. Denna funktion kanske inte kallas modulering?

Som sagt - är väldigt nöjd :!:
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av nyman »

Ser det ut som på Viking B16 med uraskningen så finjustera höjden på utblåsningsmunstyckena så att det blåser precis ovanför rosterbotten.
Det där med modulering tycker jag är en ickefråga efter att ha provat i flera år. Den skall i varje fall inte sitta i slutet på eldningen utan i så fall i början. I slutet på eldningen ska skorstenen rensas från uppkommen kondens med hjälp av värme från röken.

Det jag skulle önska som förbättring av BioBjörn är ett tändsystem med keramiskt element så det blev snabbare tändning och mindre åtgång på de numera dyra tändelementen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Tack för tipset om att justera höjden på utblåsmunstyckena Nyman :thumleft: Ska se om det är möjligt.

Moduleringen ger ju längre brinntider och färre start och stopp. Det tycker jag verkar bra. Vad missar jag?

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av nyman »

Jag eldar ändå vid så låg effekt att modulering bara medför sämre förbränning. blir inte tillräckligt varmt i brännaren. Ska man märka någon skillnad i drifttider så får man modulera rätt mycket. De blir vatten i skorstenen när man modulerar som sugs upp av kalkbruket i fogarna som med tiden vittrar och bara sanden blir kvar i fogen.
Pelletsteknik har ett moduleringsprogram till Viking B16 där moduleringen sker i mitten på bränncykeln och de sista 7-8 graderna innan stopp går brännaren på full effekt. Klart bättre än vanlig modulering där man lämnar brännaren i paus med vatten i skorstenen.
Myten om att "dragbegränsaren vädrar ut fukten i skorstenen" dras alltid upp men stämmer inte, När brännaren stannat brukar dragbegränsaren stänga.
Det är ju inte det brända teglet som är känsligt för vatten utan kalkbruket i fogarna och det suger åt sig vatten som ett läskpapper. Skadan är redan skedd när bruket utsatts för fukt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Lmeboy
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 06 nov, 2016 22:44

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av Lmeboy »

Tack för svaret Nyman. Låter mkt bra att du kan ligga på låg effekt.

Jag har själv testat det och det fungerar bra tills min tonårsdotter duschar. Då tar det typ hela natten innan pannan har återhämtat sig.. :lol:

Var har du dina rökgaser ca? Jag ligger på ca 200 grader.

8)
Fr.o.m. 2017-11-03 BioBjörn :-) Tidigare använde jag Ecotec´s Agrotec brännare (Som man även kan elda med havre) Panna: VETO C30. Tigex 25 Draglucka.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: BioBjörn Projekt & frågetråd

Inlägg av nyman »

Har en effekt på omkring 11 kW och rökgasen kring 160 grader i en inte alltför idealisk panna. Kunde jag ligga på högre effekt med samma rökgas vore det bättre.
Två vintrar kring 2010 var det temperaturer mellan -24 och -29 i många dagar i rad. Har för mig effekten då ökades till 14 kW. De brännarkonstruktörer som satt standardeffekten på sina brännare till 20 kW förstår jag mig inte på.
Pannan har kopparslinga som numera är kalkad. Svårt få fram varmvatten. Ska försöka med citronsyra till sommaren. Vill inte kosta på något då den kåken förmodligen ska säljas om ett par år.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar