Tips och råd inför sommarens pannbyte

Skriv svar
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Tips och råd inför sommarens pannbyte

Inlägg av leinad1973 »

Efter veckans haveri med bränt kort i Janfire NH brännaren så är det nu beslutat att bet blir byte under sommaren till helautomatisk panna som är optinerad för pellets.
Har kollat runt lite på interwebben och det finns en uppsjö av alternativ.
Tanken är att jag vill ha en panna med automatisk sotning/uraskning samt någon form av bulkförråd.
Vill ha så självgående panna som möjligt.
Tömma askhink lite då och då samt fylla på pellets i bulkförråd någon gång per år är inom rimligt göromål.
Jag vill ha tips på vilka pannor som kan vara intressant för mig.
Vad för tillbehör kan vara intressant, så som solfångare, acctank, lambda eller något annat??
Vill ha en helautomatisk panna med så bra verkningsgrad som möjligt till ett vettigt pris.
Betalar heller lite extra för bra kvalitet och service så man får något som är pålitligt.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tips och råd inför sommarens pannbyte

Inlägg av nyman »

Så stor uppsjö på bra lösningar är det väl inte. Du har ju redan en renoverad Janfire NH. Om du plockar på en Combifire panna till den så har du Janfires lösning på modern panna. Visserligen inte automatsotad panna utan spaksotning. Men det blir sak mindre som kan krångla. Bulkförråd tar upp stor bostadsyta som du kan använda till något nyttigare.
Med de krav du ställer skulle du säkert må bäst med bergvärme.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Tips och råd inför sommarens pannbyte

Inlägg av AndersAA »

Fröling får nog anses som riktig kvalité. Kostar en hel del men har svensk återförsäljare.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Tips och råd inför sommarens pannbyte

Inlägg av leinad1973 »

nyman skrev:Så stor uppsjö på bra lösningar är det väl inte. Du har ju redan en renoverad Janfire NH. Om du plockar på en Combifire panna till den så har du Janfires lösning på modern panna. Visserligen inte automatsotad panna utan spaksotning. Men det blir sak mindre som kan krångla. Bulkförråd tar upp stor bostadsyta som du kan använda till något nyttigare.
Med de krav du ställer skulle du säkert må bäst med bergvärme.
Det finns många pannor/brännare därute men jag vill ju ha tips på dom bra lösningarna.

Nja, renoverad är ju brännaren inte. Brännkoppen är slut och brännaren har några år på nacken. Förhoppningsvis så håller den säsongen ut. :D

Ang. förråd så har jag stor källare med rum som är outnyttjade. Problemet är väl att det är lite lågt i tak(185-190cm).
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Tips och råd inför sommarens pannbyte

Inlägg av iggeman »

Hej
Även jag ska göra samma resa i vår....
jag stod i valet mellan BV, luft-vatten eller ligga kvar med pellets

Jag valde Pellets,,, fel eller rätt får framtiden visa :)

Jag har beställt en Biomatic +20i lite dyr men jag har varit så nöjd med min gamla brännare Biomatic20 från 04
den har nu gått felfritt i 5 år sedan jag köpte den begagnad, endast Kullager och slussen har bytts under alla år.

jag kommer även att bygga ett nytt bulkförråd eftersom mitt gamla Pellstore har gått sönder i duken
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
Skriv svar