Pelletsfårråd i jordkällare?

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Pelletsfårråd i jordkällare?

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har en jordkällare på ca 18 kubikmeter som jag inte använder. Verkar det vettigt att regla ut från väggarna (för att få ventilation) och sätta golvspånplattor (eller nåt)? Det finns en ventil i taket där man kan sätta en fläkt. Enfas el finns framdraget. Det kan visserligen bli lite fuktigt på väggarna under vissa årstider men tror ni det kan fungera?

Matningen in till pannrummet blir antingen rakt in (under backen) ca 25 meter med en skruv? Eller en 32 mm PE-slang längs staketet men då blir det 45-50 meter. :shock:

Synd att inte använda ett så stort utrymme som ändå står tomt. Annars får jag bygga ut garaget eller nåt. Det blir då ca 15 meter från pannrummet.

Vad tror ni, är jag lite galen eller mycket? :wink:

Frågan påminner mycket om Tunstas nedgrävna förråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Senast redigerad av Stugsittaren den lör 17 dec, 2005 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Tycker det verkar vara en helbra ide se till att ventilera ordenligt runt förådet bara
Thermia Biomatic 20+
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Bra idé!

En jordkällare av det gamla hederliga slaget fungerar ju som "kylskåp" därför att den ligger under jord och därmed har lägre temperatur än ytterluften. Nuförtiden är det väl få av oss som faktiskt använder jordkällaren som alternativ till kylskåp så pelletsföråd borde vara ett perfekt ändamål. För att förhindra mögelbildning då ju jorden har kontakt med rummet släpper man om jag minns rätt, in luft, lågt i rummet. Då rummets tak ligger nära marknivån och taket därmed under den varmare delen av året har högre temp än golvet får man självcirkulation som ser till att rummets ytor förblir torra (varm luft stiger uppåt samt att ytterluftens rörelse suger luft ur ventilen).

Om jag hade byggt ditt förråd hade jag tänkt så här:

-Regla ut från väggar, golv och tak med impregnerat virke för att tåla mark kontakt och medge ventilation
-Sätt fuktspärr mellan reglarna och utsidan av skivorna som utgör väggar, golv och tak.
-Säkerställ ventilation runt pelletsförådet (fläkt på taket om nödvändigt)
-Ventilera inte själva förådet utan fyll på torr pellets

/Clearsmoke
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Clearsmoke skrev:Regla ut från väggar, golv och tak med impregnerat virke för att tåla mark kontakt och medge ventilation
-Sätt fuktspärr mellan reglarna och utsidan av skivorna som utgör väggar, golv och tak.
-Säkerställ ventilation runt pelletsförådet (fläkt på taket om nödvändigt)
-Ventilera inte själva förådet utan fyll på torr pellets
/Clearsmoke
Min jordkällare är trots namnet ett uppmurat utrymme med gjutet golv och tak. :wink:
Jag fick en burk (ca 20 liter) med färg för bergrum. Borde funka som fuktspärr. Eller kommer den fel om jag målar på väggen/golv? Vet inte hur jag skall få upp den på väggarna, lite rädd att andas in skiten bara. Undrar vad som finns i sån specialfärg? :evil: Kanske viktigare att fultspärra till plattorna?
Varför inte ventilera förrådet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Min jordkällare är trots namnet ett uppmurat utrymme med gjutet golv och tak. :wink:
Då är det ju som en källare.. :wink:

De enda som kan va är väl om taket är tätt??

Om bara taket är vattentätt så är det bara att regla upp mov väggar o golv.. Så har jag gjort i källaren..
Tog en tjock tjärpapp o la mellan regel o vägg/golv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Då är det ju som en källare.. :wink:

De enda som kan va är väl om taket är tätt??
Men ändå inte riktigt som en källare. Det kan bli mycket fuktigt på väggarna, myggorna stortrivs där :evil:

Taket verkar vara tätt. Det är gjutet i en välvd form, men väggarna verkar inte lika täta. Präpallar och -lådor som jag ställt in där murknar på ett par år :roll: i alla fall när dörrarna är stängda. Det finns en liten sluss på en knapp meter åxå.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Men ändå inte riktigt som en källare. Det kan bli mycket fuktigt på väggarna, myggorna stortrivs där :evil:

Taket verkar vara tätt. Det är gjutet i en välvd form, men väggarna verkar inte lika täta. Präpallar och -lådor som jag ställt in där murknar på ett par år :roll: i alla fall när dörrarna är stängda. Det finns en liten sluss på en knapp meter åxå.
:? om du fixar ventilation som Clearsmoke skrev borde de funka bra..

Å andrs sidan är det inte så noga om förrådet är helt tätt då de inte är i huset så om du använder tryckimpregnerade reglar o formplyfa så ska de hålla länge.. Tog upp en formplyfa som legat i gräset i ca 7 år o den va i otroligt bra skick..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Å andra sidan är det inte så noga om förrådet är helt tätt då de inte är i huset så om du använder tryckimpregnerade reglar o formplyfa så ska de hålla länge..
Tack för dina kommentarer André!
Bygghandlaren rekommenderade tryckimpregnerade brädor istället. Det blir billigare men inte lika tätt (vilket som du åxå sa inte spelar så stor roll).

Men hur skall man enklast få in pelletsarna till pannrummet? Tänkte ha en separat motor som tömmer förrådet. Grannen har ett antal gamla 3fasare från 110-550W som han inte behöver (nedväxlade till 20 rpm) . :P Behöver dock dra 3-fas dit :roll: eller kanske byta motor på växeln till en 1fas :) efter en 45 graders vinkel blir det något liknande den "jth" har.

Så gräver man ned en skruv 20-25 meter eller suger 45-50 meter för att få in de pellets som trillar ner från förrådsskruven?
Skriv svar