Ulma vs Ariterm vs CTC

Skriv svar
hio11
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 29 apr, 2018 09:11

Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av hio11 »

Hej
Jag är på gång att byta ut vår oljepanna (ctc) med pelletsbrännare (px21) till en riktig pelletspanna och ny brännare.
Vi har fått offerter på Ulma Lambdapannan med TCA2, CTC Ecoflex samt Ariterm Biomatic 20i

Vad är pros and cons på alternativen?
Hur är skillnaderna på pannorna med avseende på
• strulfritt
• relativt enkelt/lite underhåll
• bra varmvattensprestanda
• övervakningsbar via internet (det vet jag att alla har men är något interface väldigt bra eller väldigt dåligt)
• verkningsgrad
• kan man laga själv om det strular
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av nyman »

Ska mest bara svara för varmvattnet. I min nuvarande bostad sitter en panna med varmvattenslinga. Går ej att tappa upp ett badkar och duscha får man göra snabbt. Har därför kopplat upp en elektrisk varmvattenberedare parallellt med pannans varmvattenslinga för att få någon ordning på det.
I mitt renoveringsobjekt som också stundtals är bostad har jag slängt ut den gamla pannan och satt in en CTC Ecoflex 12 år gammal. Inga problem med varmvattnet. I Ecoflex och Biomaticpannorna sitter en rostfri plattvärmeväxlare som bereder varmvattnet enligt motströmsprincipen.
Verkningsgraden är nog bra i alla tre pannorna du tittar på.

Hur ser din skorsten ut? Vet inte om ULMA klarar ett insatsrör på 100-110 millimeter. Ulma är nog mest tänkt att elda med hög effekt och sedan stopp mellan.
Min Ecoflec gjorde paus och tände med tändelement två gånger under den gångna vintern. Båda gångerna därför att pelletsförrådet var tomt.
Möjligheten att elda med underhållsglöd var anledningen att jag skaffade en Ecoflex.

Gillar du plåtbrännare och brännarrör kan du väl återanvända din PX21 så blir det billigare, passar i ulmapannans hål. En tusenlapp dyrare än ulmapannan är CTC Easyflex och då får du plattvärmeväxlare i stället för kopparslinga.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av FredrikK »

Som ägare av Ecoflex vill jag ju gärna säga just Ecoflex, men tyvärr tycker jag att den går bort eftersom den saknar lambdastyrning och automatisk sotning av tuberna som Ariterm Biomatic 20i har. Ska man köpa ny pelletspanna idag så tycker jag att man ska ta en panna som åtminstone har lambdastyrning.

Plattvärmeväxlare som Biomatic och Ecoflex har kan jag också ge tummen upp för. Har aldrig haft brist på varmvatten men ibland får dock elpatronen gå in och stötta för att orka hålla uppe temperaturen på pannvattnet. Eftersom brännaren i dessa pannor kan gå med underhållsglöd mellan eldningarna så startar den dessutom väldigt fort om man börjar tappa varmvatten.

Ariterm-brännare som sitter i Biomatic och Ecoflex har betydligt fler delar än Ulma-brännaren men jag upplever den ändå som väldigt robust och lättskruvad. Det mesta som man kan behöva göra finns dokumenterat med bild och text här på forumet dessutom.

Kort och gott, jag hade valt en Biomatic 20i.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
hio11
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 29 apr, 2018 09:11

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av hio11 »

Tack för svaren.

Innan jag ställde var det jämnt skägg men att det lutade lite mer åt Biomatic, men priset var åt Ulmas fördel därav viss tveksamhet. Nu lutar det ännu mer åt Ariterm-hållet.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av nyman »

Hej FredrikK. Vad egentligen blir bättre om man monterar en lambdastyrning på en biomaticpanna. Blir det inte litegrann utsmyckning. Brännaren har redan från början en stabil reproducerbar matning via internskruven.
När det gäller automatsotning av pannan valde jag medvetet bort det och undvek Biomatic. Tuberna måste ändå sotas förr eller senare, att skaka på turbulatorerna fördröjer sotningen.
Var med om att totalsota den fina pannan Effecta 220 en gång. Tunga magnetvibratorer lyftes bort och en massa turbulatorer drogs upp i trångt utrymme för sotningen. Två personer och hela pannrummet nedkletat med sot blev resultatet. Ecoflex har längre rökgasvägar i stället så man slipper de skitiga turbulatorerna. Dra tuberna 3 gånger på en vinter på ecoflexen var ett enkelt jobb som utfördes i rena kläder.

På enkla fallrörsbrännare är det självklart att lambdastyrning gör nytta. Matningen från en lutande skruv rakt ned i brännaren är inte alls särskilt exakt. Hur lambdastyrning på Ulma går till gör mig fundersam.
Ulmabrännarens fläkt saknar hastighetsstyrning och har bara tre fasta hastigheter vad jag sett.
Då måste lambdastyrningen påverka skruvmatningen som då ger en stor eftersläpningseffekt.
På en Effecta eller KMP lambda verkar styrningen direkt på fläkthastigheten.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av brushuvud »

Hej, svårt att svara på vad någon ska välja och att ge råd kan vara farliga saker ;)

Jag har skrivit utförligt om mina snart 10 år med Ulma så läs gärna under Ulma-fliken.

Min panna är utan Lambda.
Angående kommentar om skorstensdiameter så skriver Ulma på hemsidan att den klarar från 80, jag själv har 100-rör.
jag är övertygad om att alla system är bra. Det som avgjorde för mig var den låga pannhöjden då jag har lågt i tak och den snabba upptändningen.
Systemet är lättservat och jag tömmer asklådan efter varannan pall pellets. Det är snabbt och lätt att dra sotviskan, rör går snett nedåt på ovansidan av pannan. Lufttrycket gör själva brännaren så gott som underhållsfri, räcker att ta ur den en gång om året.
Jag får inte slut på varmvatten samt helt strulfritt med senaste brännarversionen med tryckluft. Tidigare kunde jag få eldavbrott då jag glömde gå och dra i askskrapan.

Jag tror att alla systemen du nämner är bra system!

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av FredrikK »

nyman skrev:Hej FredrikK. Vad egentligen blir bättre om man monterar en lambdastyrning på en biomaticpanna. Blir det inte litegrann utsmyckning. Brännaren har redan från början en stabil reproducerbar matning via internskruven.
Visst har den jämn och fin matning, men det i sig hjälper ju inte om tex. densiteten på pelletsen ändras. Ägaren får då själv justera med våg eller rökgasinstrument för att bibehålla sin fina förbränning. Har man väl grundjusterat för att hitta lämplig effekt på en lambdastyrd panna borde den själv klara av att kompensera för variationer i bränslet i åtminstone. Det är väl inte helt bortkastat ändå?
nyman skrev: När det gäller automatsotning av pannan valde jag medvetet bort det och undvek Biomatic. Tuberna måste ändå sotas förr eller senare, att skaka på turbulatorerna fördröjer sotningen.
Var med om att totalsota den fina pannan Effecta 220 en gång. Tunga magnetvibratorer lyftes bort och en massa turbulatorer drogs upp i trångt utrymme för sotningen. Två personer och hela pannrummet nedkletat med sot blev resultatet. Ecoflex har längre rökgasvägar i stället så man slipper de skitiga turbulatorerna. Dra tuberna 3 gånger på en vinter på ecoflexen var ett enkelt jobb som utfördes i rena kläder.
Man får helt enkelt värdera vad som väger tyngst. Tanken med funktionen bör ändå vara att det ska minska arbetsinsatsen totalt sett. För min del skulle det vara okej att behöva plocka ur turbulatorer mm. förutsatt att jag faktiskt kan dra ut på sotningsintervallet som det är tänkt.
nyman skrev: På enkla fallrörsbrännare är det självklart att lambdastyrning gör nytta. Matningen från en lutande skruv rakt ned i brännaren är inte alls särskilt exakt. Hur lambdastyrning på Ulma går till gör mig fundersam.
Ulmabrännarens fläkt saknar hastighetsstyrning och har bara tre fasta hastigheter vad jag sett.
Då måste lambdastyrningen påverka skruvmatningen som då ger en stor eftersläpningseffekt.
På en Effecta eller KMP lambda verkar styrningen direkt på fläkthastigheten.
Det finns en vinning i att inte ha för snabbt system också. Tar man ett medelvärde från syresonden över flera doseringar och styr matningen efter det borde man få ett system som är stabilt och jobbar sig in mot målvärdet sakta men säkert istället för att svänga hejvilt på minsta avvikelse.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av Icecap »

nyman: det må vara så att doseringen är stabil - men bränslet varierar i densitet!

Jag har testat en del och insett att varje pall egentligen kräver en justering om det ska vara helt rätt, alltså är lambdastyrning guld värd.

Om man - som jag - enbart har pellets som värmekälla och därmed har igång systemet året om blir det på sommaren ofta så att draget i skorstenen mer eller mindre försvinner. Min erfarenhet är att man måste sänka doseringen till ung. 70%.

Samma erfarenhet har andra här i forumet.

Så en dragregulator är bra mot högt drag men en lambdastyring (trög!) fungerar året om och kompenserar för årstidsvariationer i draget samt olika pellets.

All snack om dålig pellets är i mina ögon totalt skitsnack, det som avgör är om brännaren blir justerat rätt. Jag har testat ALLA de olika typer jag har kunnat få fatt på och INGEN (förutom torvpelletsen) var dåliga men lambdastyrningen justerade en hel del.

Så jag vill DEFINITIVT tillråda till lambdastyrning!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av iggeman »

hio11 skrev:Tack för svaren.

Innan jag ställde var det jämnt skägg men att det lutade lite mer åt Biomatic, men priset var åt Ulmas fördel därav viss tveksamhet. Nu lutar det ännu mer åt Ariterm-hållet.
Vilken blev det ??

Min Ariterm (driftsatt 2018-04-22) är jag mycket nöjd med, enkel att installera 4 timmar för rörmokaren, (men då hade jag gjort allt förarbete själv.)
Pannan har gått utan problem hittills.

Jag har ställt ner maxeffekt till 15kW och mineffekt till ca 11kW inte ens dottern har lyckas få slut på varmvatten :lol:
synd bara att sommaren kom så fort :D det är svårt att ge pannan en rättvis bedömning, men som jag upplever pannan verkar den vara mycket effektiv.
// Fredrik
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
hio11
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 29 apr, 2018 09:11

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av hio11 »

Jag får en Ariterm installerad på måndag och hoppas och tror att det blir kanonbra
iggeman
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 14 feb, 2018 16:19
Ort: Iggesund
Kontakt:

Re: Ulma vs Ariterm vs CTC

Inlägg av iggeman »

hej
g
Grattis bra val...... :D :D
Ariterm Biomatic+ 20i i drift sedan 22/04 2018
automatshunt CRB 121
Insatsrör i rostfritt i skorstenen
Skriv svar