Vattenläckage?

Skriv svar
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Vattenläckage?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Jag har en Värmebaronen Komet panna som fungerar bra. Jag har dock märkt av att vattenledningen in till pannrummet porlar och nu har jag hittat varför. Det verkar läcka ut vatten från en av ventilerna.

Såhär ser det ut : https://imgur.com/a/8sIjLNO

Brunnen ska vara stängd men vattnet tar sig troligen ner i avloppet ändå. Man kan se en stabil ström av vatten ut från slangen. Vad jag förstår så ska här endast komma ut mindre mängder vatten?

När jag försöker vrida på denna : https://i.imgur.com/l9aC44c.jpg

så märker jag att det avtar något när jag vrider åt höger och ökar när jag vrider åt vänster.

En gissning är att denna ventil är kass? Finns det någon tillfällig snabb lösning? Är det något jag kan byta själv eller bör jag ha hit en rörmokare? Spontant känns det som det borde räcka med att stänga av vattnet och sen skruva av den gamla och på med en ny? Men det kanske krävs vissa verktyg eller till och med en viss känsla för att få rät på det?

Pannan är inte inställd på sommarläge då vi vill ha lite värme i källaren.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är packningen i den mjukstängande säkerhetsventilen som är kass och du måste stänga av varmvattnet med ventilen under säkerhetsventilen.

Det kan gå att ta av ratten på säkerhetsventilen, ibland en dold skruv i rattcentrum eller bara dra av den, skruva ur insatsen och byta packningen. Har gjort det själv på ett annat fabrikat.

Annars byter du säkerhetsventilen till en med R15 utv. gänga lik originalet 9,0 bar (kg). Dom brukar inte vara så dyra. https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe- ... -15mm-9kg/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Jimmyxn »

Tack!

Kände igen problemet så jag sökte lite i mailen. I slutet av 2016 så var en rörmokare här och bytte ut ventilen, de tog 5 min o kostade 1000 kr.

Jag bor när Rinkaby så de kan vara läge att lära sig hur man gör detta.

Du säger varmvatten? Det är kallvatten som går in i den utifrån? Ledningen är märkt blå.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är kallvatten som går in i pannan, men det är varmvattnet i huset som blir avstängt.
Kallvattnet i huset fungerar ändå, så det är okej att gå på muggen. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Jimmyxn »

Stegatorparn skrev:Det är kallvatten som går in i pannan, men det är varmvattnet i huset som blir avstängt.
Kallvattnet i huset fungerar ändå, så det är okej att gå på muggen. :)
3x grader utomhus så de kan nog leva utan varmvatten ett litet tag.

Så då gör jag följande :

1. Stäng av inkommande vatten på ventilen under problem ventilen. Vattnet in i huset behöver inte stängas.
2. Skruva av muttorn som sitter i utloppsröret(ner och it på golvet)
3. Skruva av felande ventil genom att snurra hela biten.
4. Snurra på en ny så långt att den passar utloppsröret.
5. Skruva på muttorn mot utloppsröret.

Kanske ska stänga av pannan innan detta?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Stegatorparn »

Gängan på den nya ventilen ska förses med något tätningsmedel.
Lin och tätningspasta är bäst, men det funkar också med 4-5 varv gängtejp om man inte backar.
Utloppsröret anpassas sedan när ventilen är fastdragen och tät. Man får lossa lite å väggklammorna.

Pannan behöver inte stängas av.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Roli »

Jimmyxn skrev:Kände igen problemet så jag sökte lite i mailen. I slutet av 2016 så var en rörmokare här och bytte ut ventilen, de tog 5 min o kostade 1000 kr.
En säkerhetsventil borde hålla mer än knappt två år, tycker jag......
Hur ofta motionerar du den? Det är inte så att det har kommit beläggning på ventilsätet som försvinner när du motionerar den?
Vrid den åt det håll som det börjar komma vatten och fortsätt tills det "klickar" till i ventilen. Gör detta sedan några gånger, då kanske den tätnar. Säkerhetsventiler SKALL motioneras regelbundet annars börjar de läcka. Detta står i de papper som följer med en ny ventil hur ofta man skall göra detta. Men det är nog ingen info som rörkrökarna förmedlar då de hellre vill komma och byta ventilen till en ny, fast det kanske många gånger räcker med att motionera den....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Jimmyxn »

Har inte motionerat den tyvärr, jag har dock provat motionera den nu 10 gånger men det rinner lika mycket vatten från den ändå.

Försökt kontakta rörfirman för att se om det kan gå på reklamation men annars är jag på väg att inhandla en ny ventil och lite lin på Rinkaby rör.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Vattenläckage?

Inlägg av Jimmyxn »

Fick tag på rörmockaren och det verkar som att de faktiskt kommer hit mitt i sin semester och byter ut den gratis :) Vi får se hur det går.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Skriv svar