Pelletsbrist?

Skriv svar
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av Pfaff »

Fågelfors hyvleri brann sommaren 2017 och de har inte fått igång produktionen än, hösten 2018.
Pratade just med hyvleriet.
Så det får bli nåt annat fabrikat denna vinter, dock svårt att få tag i 6 mm pellets i södra Skåne, hittar endast på Granngården.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Stora Enso måste väl kunna leverera, dom levererar ju till Ystad i alla, så mycket längre söderut kan du knappt komma?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Kan säga att alla indikationer jag som återförsäljare fått sen Juli i år(från flera producenter), att det kommer bli en brist denna säong igen, så köp hellre några säckar extra än några för få. Det lär knappast bli billigare på vårkanten än det är nu med tanke på rådande situation.

Jag själv har försökt att säkra upp mitt kundbehov sedan maj i år, och det går helt enkelt inte att teckna avtal. Producenterna törs inte.
Hittat ett par mindre aktörer, men dom ger oss 30-40% av begärd volym.

Hittar ni pellets till vettigt pris= köp så ni klarar er denna vinter, är mitt råd
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av mt4base »

Trist för dem som inte har plats för kanske fler än 4 pallar och måste beställa mitt i svinkalla vintern :(
Får hoppas de kan få igång produktionen av pellets på bredare bas än idag. Det märkliga tycker jag är att ett tag tyckte man att man hörde ofta "äsch, det finns ingen efterfrågan på pellets, det är på väg bort, alla kör bergvärme/VP numer". Man åker förbi JULA och där gapar pallen med pelletssäckar tom sen länge, samma på många andra ställen?
Verkar inte som pellets är så dött ändå...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror att en stor, bidragande faktor är alla dessa pelletseldade små fjärrvärmeanläggningar som har poppat upp som svampar runt omkring på nya områden. Istället för att bygga en rejäl anläggning som klarar drift med flis, så bygger man ut nätet med mindre satelliter.
Eftersom de kan drivas i princip obemannade, så är de säkert också kostnadseffektiva i förhållande till de större bemannade anläggningarna. Ibland sägs det att det är som effektreserv, men det ryker allt som oftast även när det är plusgrader ute.
De här små, helautomatiska anläggningarna tror jag förbrukar en hel del av den produktion som tidigare gick till privatmarknaden. Det susar lätt igenom en bulkbil med pellets. Pellets som tillverkaren kan leverera till en plats, komma till med hela ekipaget (släp) och därmed slippa köra säck och stå och leverera med truck eller kranbil i villaområden. Naturligtvis ligger det leveransavtal i botten, som vid akut brist måste prioriteras.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

mt4base skrev:Trist för dem som inte har plats för kanske fler än 4 pallar och måste beställa mitt i svinkalla vintern :(
Får hoppas de kan få igång produktionen av pellets på bredare bas än idag. Det märkliga tycker jag är att ett tag tyckte man att man hörde ofta "äsch, det finns ingen efterfrågan på pellets, det är på väg bort, alla kör bergvärme/VP numer". Man åker förbi JULA och där gapar pallen med pelletssäckar tom sen länge, samma på många andra ställen?
Verkar inte som pellets är så dött ändå...
Fast det där förstår jag inte med att man inte har plats.
Pelletsen kan står utomhus utn problem. Lägg en presenning över pllarna så kan dom stå där flera år.

Bor man i villa och således har lite tomt, så borde man få plats med sitt årsbehov utan några som helst problem.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Pfaff skrev:Fågelfors hyvleri brann sommaren 2017 och de har inte fått igång produktionen än, hösten 2018.
Pratade just med hyvleriet.
Så det får bli nåt annat fabrikat denna vinter, dock svårt att få tag i 6 mm pellets i södra Skåne, hittar endast på Granngården.
Vad jag fått höra av en producent, så köpte fågelfors in en hel bulkbåt med pellets från Baltikum, 40.000 ton.
Stämmer det så kanske det var därför Bauhaus kunde så gott som ge bort sin pellets ett tag. Har för mig dom var nere på 29.90/säcken ett tag.
Nu är det slut på den varan, och dom säljer Södras pellets för 44.95. In sisådär liten höjning på 50% :oops:
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Fast det där förstår jag inte med att man inte har plats.
Pelletsen kan står utomhus utn problem. Lägg en presenning över pllarna så kan dom stå där flera år.
Det vet jag inte om jag håller med om, möss och råttor kan göra sitt och jag har som längst haft pallar under presenning utomhus i ett år och det var på håret, dom pallarna var inte plastade under pelletsen som dom gjorde förr, verkar som om dom slutat med det, dom suger upp rätt duktigt med fukt underifrån som kryper in i dom nedersta säckarna, blir mest spån kvar i dom när man öppnar dom.

Ett flertal säckar var fuktskadade också (2-3kg spån), fanns inga hål i plasten runt pallen men fukten kryper in i säckarna i alla fall på sidorna.

Men visst, om det är en riktigt plastad pall med plast i boten på pallen så kan det klara sig något år i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PR
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 19:58

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av PR »

Har vi hamnat i brist-tider igen? Min lokala Byggmax har slut på pellets och vet inte när dom får in nya leveranser. Lagerstatus i flera andra butiker säger 0. I år har jag iaf ett litet lager hemma tack och lov.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

Inte förvånande. Värmeverken kör pellets i stället för flis för att spara in personal samtidigt som arbetslösheten bland unga svenska teknikintresserade grabbar ökar.
De välavlönade hästtanterna med jobb i kommun, stat eller landsting och väldigt flexibla arbetstider har blivit medelålders, lata och köper värmepellets till stallströ i stället för billig halm.
När jag tittade in på Granngården stod två tanter med SUV och släpvagn och lastade pelletssäckar som kostade 50:- styck.

När nu politikerna i idiotisk dumhet låtit miljöpartister bestämma över landets elförsörjning med resultat 4 kärnkraftverk nedlagda så vore det ju en fördel om pelletsförsörjningen fungerade.
Holländarna köper billig kanadensisk pellets men här är produktion och distribution av pellets kopplade så ingen vill ha in något nytt konkurrerande alternativ.
Bra att Byggmax satsar helt på 8mm pellets och låter den helt obehövliga 6mm pelletsen visa på noll i lagersaldot.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av mrxswe »

Vad är det för fel på 6mm, för min del så har det inte varit något problem tvärtom.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Det är inget fel på dom, däremot kan en del brännare/skruvar trivas sämre med dom eller kräva lite större justeringar av inställningar (vilket vi latmaskar inte tycker om), men om det funkar lika bra så är det inga problem alls.

Det som man däremot kan störa sig på är vissa företag (och personer) som framställer 6mm pellets som den stora frälsningen och ännu värre är vissa personer som tidigare vräkt galla över 6mm pellets och sagt att det är i stort sett gamars avföda och när dom väl får pengar av lite större aktörer så är plötsligt 6mm pellets en gåva från högre makter som skall hällas i förrådet med stor andakt, personligen skulle jag mycket väl kunna köpa 6mm pellets dock inte från Stora Enso i så fall.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

För bequembrännare har vi ju nu aktuella problem med 6mm på forumet. Pelletsen brinner upp för snabbt så det blir problem att få en stabil glöd.
Kan någon säga varför vi inte kör sågspån direkt ned i brännaren?
Åkarna blir ju glada när de får åka två gånger till samma område med pellets, det blir ju riktigt miljövänligt det.

Just nu aktuellt: Pelletsrea på Jemfix Sandviken. 39:95 per säck 8mm. Vida pellets.
Förmodligen har Wisswood som tillverkar Vida för stor kapacitet på 6mm sidan och har därför tubbat JemoFix att bara sälja 6mm i fortsättningen. Framtidens bränsle, fantastiska tändförsök och blablabla. :)
Synd då JemoFix har en del byggvaror och ligger inom min svängradie. Nu slipper de sälja något till mig och det blir Byggmax i stället.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Nyman:
eller så skiter man i att handla från byggkedjorna överhuvudtaget, och håller sig till EN lokal pelletsaktör istället. Du kommer tjäna på det i långa loppet alla gånger, om du hittar rätt aktör.

Byggkedjorna skiter fullständigt i stammisar. Dom har pellets som lockvara på kampanj ibland för nästan självkostnadspris, sen när dom har slut struntar dom i dig som kund.
Vi som sysslar med pellets på heltid ser till att våra stammisar alltid har pellets, oavsett om det är brist eller ej. Har vi inte själva, så skaffar vi från nån som har och ser till att våra kunder inte går tomma (så jobbar vi själva iaf, plus några konkurenter som vi hjälper/får hjälp av när det behövs). Håller man sig hos samma leverantör är det säkert inte omöjligt att få fram lite rabatt heller.

Det har varit begränsat med pellets hela denna säsong (även om det inte synts utåt i offentligheten lika mycket), men kan lova dig att inte en enda av våra kunder har varit utan.

Sen förstår jag inte att folk åker och handlar 10-15 säckar åt gången (under hela säsongen). Det kan aldrig vara billigare än att köpa hemlevererat till rimligt pris. Även på så små mängder som 2 pall blir det billigare att få det hemkört än att slita på sitt eget fordon fram och tillbaka mellan bygghandeln och hemmet.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av mt4base »

ACP skrev: lör 16 mar, 2019 18:03 Håller man sig hos samma leverantör är det säkert inte omöjligt att få fram lite rabatt heller.

Sen förstår jag inte att folk åker och handlar 10-15 säckar åt gången (under hela säsongen). Det kan aldrig vara billigare än att köpa hemlevererat till rimligt pris. Även på så små mängder som 2 pall blir det billigare att få det hemkört än att slita på sitt eget fordon fram och tillbaka mellan bygghandeln och hemmet.
Du har många bra åsikter där men jag har eldat pellets i över 10 år. ALDRIG har jag haft en möjlighet till nån rabatt för att jag är trogen kund. Det är ALLTID samma visa, "vi har inga marginaler, det finns inga rabatter i pelletsbranschen, osv". Jag har faktiskt fått rabatt, när jag var kund hos Stora Enso, då bjöd de på en pall när man köpte 10st på samma gång. Det var jättebra, men inget unikt för att jag var trogen kund sen många år tillbaks, det var en rabatt alla fick. Det är mina egna erfarenheter, jag är kanske bara urkass på att pruta eller helt enkelt haft fel leverantörer. SE lämnade jag sen de gick över till 6mm, synd för allt fungerade bra med dem, köpte där utan problem i många år till iaf vettiga pengar. De hade snabba leveranser och bra kvalitet överlag av det jag fick levererat.

Använder nu en annan leverantör nu som visat sig bra men på tok för dyr. Tror inte jag har råd att vara "trogen" den leverantören när pallarna kostar 2800-3000 styck, det blir att leta utifrån pris nästa gång, något jag faktiskt inte gjort tidigare på samma sätt. Viktigt för mig har varit att de levererar när de ska och att kvaliteten är fullgod. Jag får känslan att pelletstillverkarna vill prissätta sig så att ingen köper av dem och att de därmed kan lägga ned och jag tror det blir så om inget händer. Pellets innebär för mycket jobb och problem kontra el och VP, då behövs en morot (läs vettigt pris) i "andra änden" men den är ju borta, sen länge med dessa prishöjningar.

Håller med dig om de som köper så små mängder. 10-15 säck??? Det laddar jag varje helg, hela vintern. Att då åka och HÄMTA dessa hos en handlare och då inte veta om det finns eller inte? Hoppas flertalet som köper på det viset har väldigt liten åtgång, kanske har de nån kamin som eldas som komplement till nått annat i uppvärmningen? Såg en dam på byggmarknaden sist, hon lastade typ 25 pelletssäckar bak i sin Audi A5 modell nått år gammal. Undrar hur den bilen såg ut invändigt när den transporten var klar? :(
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar