Biomatic + Trimning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mirashjältar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 okt, 2018 23:39

Biomatic + Trimning

Inlägg av Mirashjältar »

Hej, har en Biomatic+ 20 KW som värmer en liten villa på 75 + 75 kvm källare i Norra sverige. Vi köpte huset för 1.5 år sen och jag tycker den har dragit ganska mycket i snitt, 20 kg / dag (har varit avstängd sommaren). Temperaturen står dessutom inställd på 19.5 grader men huset håller ändå konstant runt 21. Tills för någon månad sen hade allt funkar som det skulle, vi tömde aska, tog bort kocks en gång i månaden. Plötsligt började det ryka in, bytte packning runt brännarluckan (packningen med fyra bultar genom) till en betydligt tjockare av något skumgummi liknande material. Det funkade inte och det blev en del tjära som rann ut där. Hittade detta forum som tipsade om att öka på fläkten, från 50 skruv / 40 fläkt satte jag den till 40 skruv / 45 fläkt, endast effektläge hög är aktiverat. Det löste problemet men den drar fortfarande mycket pellets och det är fortfarande alltför varmt i huset.

Vad kan jag skruva ner för att den ska spara lite pellets och faktiskt bränna när det närmar sig set temperaturen i huset? Kan aktivera effektläge låg hjälpa? Isf med vilka inställningar ungefär? Röken är vit och fin nu. Ska man sänka någon annan setpoint?

Tacksam för svar
Senast redigerad av Mirashjältar den ons 10 okt, 2018 14:30, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en rumstemperaturgivare ansluten borde den justera automatiskt.
Annars sänk inställningen för kurva under shuntstyrning med c:a 4°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mirashjältar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 okt, 2018 23:39

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av Mirashjältar »

Jo, det är väl det jag tycker också. Jag förstå om den svajar lite men den borde absolut ligga +- 0,5 grader tänker jag. Testade sänka nu så får vi se vad som händer, tack för hjälpen :) Uppföljning kommer
Mirashjältar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 okt, 2018 23:39

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av Mirashjältar »

Okej, då har temperaturen sänkts till mer korrekt värme, ligger nu ca 0,6 grader från setpunkt, testade att både höja och sänka temperaturen och den verkar följa efter bra. Då återstår frågan varför den eldar trots att värmen inte går ut i elementen? Tempen står på setpoint 19,5 på pannan, sensorn säger 3 grader ute och 20,0 inne. Elementen är kalla (som sig bör med tanke på att det är varmare i huset än vad jag bett om).

Men ändå matar den in pellets var tionde minut eller så? Är det varmvattenberedaren som ska ha sitt? Känns ju som att det vore billigare med beredarens elvärme isf. Kände på rören över pannan, varmvatten ut är varmt (man kan ta men drar tillbaka handen efter någon sekund), kallvatten in är också ganska varmt (man kan ta men fixar inte att hålla 15 sekunder), värme ut i huset är kallt.

Något förslag på denna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan ju sänka kurvan 2° till så hamnar du "spot on".

Brännaren går med underhållsfyr för att snabbt komma upp i effekt vid värmebehov t.ex. vid en dusch.
Fabriksinställningen är 60 min, vilket är den troliga inställningen i din panna, därefter stannar brännaren och gör en kallstart vid behov. Glödhållningstiden kan förkortas, förlängas eller helt stängas av i menyn "Effekt inställningar", "Glödhållning". Vid kallstart tar det 5 - 10 minuter innan brännaren ger full effekt.

Varm- och kallvattenrör över pannan är i regel alltid varma pga att värmen sprider sig genom kopparrören när det inte är någon tappning. Isolera rören för att minska värmeförlusterna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mirashjältar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 okt, 2018 23:39

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av Mirashjältar »

Hej, japp den stod på 60 minuter. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det om jag sänker den? Säg att man sätter den på 20 min istället? Sliter mycket mer på elpatronen? Eller är det bättre att slå igång effektläge låg? I nuläget är bara hög igång som sagt.

Stopp av cirkulationspump står nu på 25 grader, bör den vara högre eller lägre? Försökte läsa i manualen riktigt hur den fungerar men stod inget särskilt vettigt, begränsar den uppåt eller nedåt? Är det säkerthetsstopp för att element inte ska bli för varma?

Rören går upp och blir isolerade ungefär en meter över pannan så det ser jag inte som något större problem. Förstår att det blir varmt när vatten inte cirkulerar. Varför motsvarar 2 grader på shunt under en grad på inomhustemperaturen? Finns någon vettig förklaring eller har du någon graf som ger förklaringen?


Uppskattar enormt att du tar dig tid att svara, tycker dom har en del att jobba på med instruktionsboken gällande hur alla inställningar hänger ihop.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av Stegatorparn »

Utetemperaturen styr framledningstemperaturen efter vald kurva så önskad rumstemperatur konstanthålls.
Vilken kurva som väljs beror på hur väl huset är isolerat. För moderna hus är radiatorer i regel dimensionerade för 55°C tilloppstemperatur och 45°C returtemperatur vid dimensionerande lägsta utetemperatur för orten. Vid 0°C blir framledningstemperaturen 40°C för att hålla 20°C rumstemperatur, alltså 2° per grad rumstemperatur, mycket förenklat. I verkligheten är det mer komplicerat än så då man räknar med vattenflöden och varierande returtemperaturer.

Vid stopp av cirkulationspumpen på 25° utetemperatur medför att pumpen går större delen av sommaren i onödan. Pumpen startar 3° under stopptemperaturen.
Sätt stopptemperatur till 17° eller vad som kan vara lämpligt i ditt fall. Man får prova sig fram.

60 min glödhållning kan vara lämpligt under den kalla årstiden när värme går ut hela tiden. Sommartid är det bättre att stänga av brännaren och värma med elpatron för varmvatten. Kan bli tjära och blanksot i rökgasvägarna om glödhållningen ligger inne för länge.

Det kan vara idé att aktivera lågläget också. Då startar brännaren på hög 8° under inställd panntemperatur och går över i låg 4° under nämnda temperatur. Gångtiderna för brännaren blir lite längre vilket är gynnsamt för verkningsgraden.
Lämplig effekt för låg är c:a 10 kW. Hur man mäter in effekten beskrivs i den här tråden.
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... em#p155559
Märk att inställningar i tråden förmodligen inte gäller din panna.
När rätt effekt är inställd justeras fläkten för resp. effektläge tills eldstadsväggarna i pannan får en mellangrå färg. Vid mätninarna är det enklast att avaktivera den effekt som inte skall mätas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic + Trimning

Inlägg av André »

En biomatic går aldrig ner och gör kallstart om man inte ställt in den på de, om slussvingarna är slut ryker det in och den klarar inte hålla glöden lika länge utan glöden brinner ut och sen larmar den på optovakt. Med frisk sluss går det fint med underhållsglöd 90 min, den pytsar in 55-60 gram pellets varje gång så har man 90 min så kanske den inte ens behöver pytsa in mellan ledningarna då de är kallt ute.
Så du ska snarare öka än minska tiden men förutsatt att slussvingarna är bra, men händer som sagt inget mer än att den larmar om du ställer tiden för långt. Vet dom som klarat köra med 120 min också, då pytsar den bara in lite mer/dygn än vad en kallstart kräver som är runt 450-500 gram pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar