Så skäms man lite då

Skriv svar
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Så skäms man lite då

Inlägg av Älghår »

Lyckades när jag sotade idag elda upp både grovisen och dammsugaren (hum) :oops: .. Tänkte genom hinken mäta hur mkt aska det blev under ett halvår, nu var den full när jag sugit ur asklådan och då la det sig en gnista på filtret som började brinna vilket gjorde att det flög ytterligare en gnista in i dammsugarpåsen och fattade eld, luktade inge vidare, får nog leta efter nåt bättre än grovis, detta var itne roligt (och ganska otäckt).. :roll:
Biomatic 20+
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja tråkig att din filter brann.
Alltså du borde inte dammsugar direkt efter att den har svalnat ner.
Och grovis skall du inte full med aska utan tömma när grovis är halv spann.
Jadå, vill du ha säkrare som kostar över 1000-lapp
Exempel: Altberg

Föresten har jag grovis nu snart ett år och aldrig haft :twisted: eller problem. Och tycker att den har varit bra med grovis som är bättre än sopkvast
Och min gamla dammsugare mår bra än så länge. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jodå, jag har fått ställa ut min hemmagjorda asksugare några gånger, sedan jag sugit glöd med den, och den blivit rätt varm på utsidan. Nu har den inget eldfängt filter, som tur är, bara en tesil som gnistsläckare. Jag märkte det på att dammsugaren började lukta så konstigt! Kollar numera att det inte glöder någonstans, innan jag börja suga.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

manin skrev: Alltså du borde inte dammsugar direkt efter att den har svalnat ner.
Hum, ja, jag brukar låta pannan svalna i två timmar innan jag sotar och askar ur, även så ikväll, men Murphys lag gäller även aska som antagligen kan glöda i flera dygn vid rätt förutättningar..
Biomatic 20+
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Älghår skrev:Murphys lag gäller även aska som antagligen kan glöda i flera dygn vid rätt förutättningar..
En bekant hade sotaren på besök. Döm om hans förvåning när han fick se att sotaren hade tömt den dagsfärska askan från den stora baxi solo innova pannan i en stor PAPPKARTONG aldeles intill vedhögen. Kartongen med askan släpades långt ut på en åker. Hade sotaren varit kvar hade han nog hamnat där med...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Så skäms man lite då
Du e inte ensam Älghår, jag har lyckats 2 ggr :oops:

Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Askade och sotade ur pannan igår, väntade säkert en halvtimma efter brännaren hade stannat innan jag gick lös på den.
Varmt? Nästan, pannan var på 70 grader och det glödde en hel del men så farligt var det inte. Fast det klart jag tog inte grovisen direkt för det hade nog slutat illa för den. Spannen med aska åkte ut fortare än kvickt för det pyrde en hel del i den...
Borken
Fröträd

Inlägg av Borken »

Hur är askfällan egentligen konstruerad, är den så simpel som den ser ut på utsidan?

H Borken
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Borken skrev:Hur är askfällan egentligen konstruerad, är den så simpel som den ser ut på utsidan?

H Borken
"Hemligheten" är väl cyklonavskiljaren som sitter i toppen på burken.
Hade man en sådan med väl anpassade öppningar och vinklingar på plåten så skulle man kunna ansluta vad som helst under som är tillräckligt tätt och glödsäkert.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar