Baktänder/poffar

Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Hej!

Har flyttat in i svärföräldrarnas hus i sommras, och dom har en Janfire flex-a monterad i en Erunom V30-panna med dragrbegränsare/lucka.
Detta har vart ”vilande” i ca 2-3år och dom har använt elpatron samt luftvärme, men när vi flyttade in så beställde vi sotning/besiktning och ny pellets, och drog igång grejerna på läge 2, har fungerat fint sen i september.
Sen blev det kallare ute och vred upp till läge 3 utan bekymmer, men när jag nu efter uraskning (görs 1gång i veckan) kör igång på läge två så smäller/poffar det till väldigt ofta och det blir rätt rökigt i pannrummet...
Men endast vid läge 2, inte på 3:an?
Det är nån liten spricka i rosterplåten men ska det göra så den ”baktänder” det går ju som bra på läge 3..
Någon som har en ide?
Funderar på att ta hit någon men vet ej någon i Falutrakten som grejar med Janfire.
Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Tilläggad att ny elspiral monterades när vi startade upp pelletsanläggningen oxå :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Icecap »

Är det poffar vid uppstart eller under driften?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Hej!
Under uppstartartarna, men borde det inte bli så då även på läge 3?
Jag är inte så hemma på pellets men har försökt läst mig till så mkt det går på bla det här forumet :D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Icecap »

Det som sker är att när det faller ner en startdos tänds tändelementet.
Detta vill - tillsamman med fläkten - värma upp pelletsen.

När den värms upp börjar den utveckla brännbara gaser och ihop med den varma luften från tändelementet kommer det till en punkt där de fattar eld.

Just den fas är ganska kritisk, samlas det för mycket gaser innan elden kommer blir det bokstavligen en explosion (har sett kort på en exploderat panna) - men oftast blir det ett *pooof*. Det ska alltså ske en utvädring INNAN eldstart och uppvärmningen av pellets ska helst ske snabbt och effektivt för att minska just denna del av fasens tid.

Nåväl, du får en *poof* vilket betyder att något är fel, det ska nämligen inte hända.
Orsaken kan vara:
* För långsam uppvärmning av pelletsen, detta kan orsakas av för liten eller stor startdos. För liten och varmluften strömmar förbi, för stor och den blockeras från att strömma snabbt nog. Korrekt startdos är viktig!
* Fläkten kör fel hastighet - eller är smutsig. Testa att ta en tandborste och rensa fläktens vingar, själv ett tunt lager damm kan påverka luftmängden ganska mycket. Rensa i alla fall fläkten ung. varje år bara för att vara säker.
Om fläkten är smutsig blir det mindre luft från fläkten vilket får uppvärmningen av pelletsen att ta längre tid, om spänningen är låg är det samma sak.
* Rostret ligger lite fel, jag minns något om att det måste ligga "helt nere" eller vad det nu var för att luften ska bli varm nog och strömma rätt.
* Det kan även vara för högt drag i skorstenen och för liten eller ingen dragbegränsare. Då hinner luften som ska värma upp pelletsen inte att bli varm nog till att övergångsfasen sker snabbt och effektivt.

Eller såklart en kombination av småsaker som ger detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Tack för svar.
Sitter en dragbegränsare kw012, men jag blir lite fundersam att den gått så fint innan något hände..
Kan det vara de små sprickorna i rosterplåten som ställer till det?
Den ligger jämnt o fint emot plåten, tänkte mest att det fungerar när man kör på läge tre, fast den kanske har snabbare/aggresivare tändning på trean?
Smuts på fläktvingsrna ska jag kolla upp, känns väldigt olustigt att köra igång den i detta skede, smäller till rätt högt så det skramlar om gragbegränsarn så det hörs upp på övervåningen, samt blir mkt rök i pannrummet :shock:
Sen lite drygt när vi precis fyllt på med pellets...
Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Hur vet man vad som är rätt startdos?
Har inte gjort några ändringar i inställningarna alls, det har ju som satg fungerat bra tidigare.
Med vänlig hälsning
Jonas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Stegatorparn »

Har din brännare effektomställning med vred så gör brännaren en kallstart i läge 2 med aktiverat tändelement vid varje start.
I läge 3 går brännaren med underhållseld i max 60 minuter, vilket betyder att om väntetiden är under 60 minuter så gör den en varmstart utan tändelement. Det brinner redan, inga poffar. Blir väntetiden längre, blir det en kallstart med risk för en poff.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Jepp den har vred för omställning..ska testa beställa ny elspiral samt ny rosterplåt få se.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av André »

Läge 2 och 3 har exakt samma inställningar förutom att läge 3 är med underhållsglöd, äldre modeller av denna brännare gick väl inte över till kallstart efter 60 minuter?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Stegatorparn »

Janfire Minor Och Flex Gul hade ingen maxtid men min äldsta manual från 2002 för Flex A anger max 1 timma. Kanske producerades det Flex A innan dess utan maxtid.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Icecap »

Hmmm - att EFFEKTEN i läge 2 & 3 är den samma minns jag också när jag ser det - vilket betyder att vilotiden blir så pass lång att brännaren ska göra kallstart och då poffar det.

Ställ alltså tillbaka till läge 2.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Stegatorparn »

Nu blev det väl lite tvärt om :wink: poffar i läge 2 men inte i läge 3. Alltså är kallstarten bekymret.

Funderar på om dragbegränsaren är rätt inställd, ger kanske för högt drag genom tändspiralen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Icecap »

Jag har ställd min så lågt som fysisk möjligt på regleringen, alltså en del under rekommenderat drag. Har fungerat perfekt genom tiden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas023
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 10 feb, 2019 23:26

Re: Baktänder/poffar

Inlägg av Jonas023 »

Nu har jag bytt rosterplåt, tändspiral samt gjort rent fläkten, dragbegränsaren inställd på ca 12mm..allt frid o fröjd, starta upp den på läge två och den gick igång, sen efter några timmar så skrammlar det till i pannrummet...då har den baktänt igen, dragbegränsarn hade flygit lös o låg på golvet varpå vi hörde ett skrammell, och hela pannrummet rökfyllt..
Känns sisodär att testa dra igång den på effekt 3 och hoppas den går bättre på det, den har iofs gjort det men när hela rummet blir rökfyllt så känns det inte speciellt säkert :shock:
Nä....får nog bli bergvärme framöver..
Skriv svar