Biobjörn käkar roster

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Biobjörn käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Fick en leverans av pellets med mycket spån i början på januari.
Körde brännarens intrimningsprogram som jag alltid gör vid ny leverans, där den matar fram under 6 minuter som sedan vägs.
Vikten matas in varefter brännaren väljer matning och fläkt efter vald effekt 15 kW, vilket fungerat perfekt under fem år.

När jag sotade pannan en månad senare, fick jag knappt ut rostret på grund av deformerad botten och framkant. Eldstaden i pannan var vit vilket betyder luftöverskott.

Bild

Körde igenom intrimningsprogrammet igen för att kolla om matningen hade ändrats, men icke sa nicke, matningen var densamma inom några gram.
Alltså borde pelletsen ha en lägre energiinnehåll.
I med ett nytt roster och ställde in brännaren med pelletstrim och rök-ickerök metoden.
Fick öka matningen med 25% innan det blev bra.

Trots att brännaren nu gått 3 månader med regelbunden övervakning, försvinner stålet snabbt i rostret.

Bild

Jag blir inte klok på detta och vad det beror på. Det ska ändå vara MA253 i rostret.
Någon som har en idé?

Pelletsen är snart slut som tur är.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Biobjörn käkar roster

Inlägg av nyman »

Helt otroligt. Måste vara något fel i styrningen som ger för mycket luft när någon komponent blivit lite trött.
Har sett bionordicbrännare som eldats av oansvarig person som lyckats förstöra fläktstyrningen så fläkten gick med full hastighet och sedan sedan inrättat matningen efter detta. Både roster, brännarhus och lågriktare var deformerade och lågriktaren hade bara 1 mm gods kvar längst ute.
Har aldrig ens lyckats uppmäta någon materialförtunning på rostren efter flera års eldning med originalroster som inte är gjorda av Avesta MA253. Enda stället som slits är där rostret längst ut har ett uttag för tändelementet.
Tur att Johan har vettigt pris på styrkortet till brännaren om det inte går att fixa. 2600 till Biobjörn och över 7000 för samma styrning till Iwabo S2.
Rippel från kraftaggregatet var en bra ide du hade. Kan kanske påverka styrningen av fläkthastigheten när en konding blir varm.

Har brännarhuset deformerats och blivit smalare så rostret är svårt att få in så kan man trycka in en tunn plåtbit mellan rostret och brännarhuset och sedan elda normalt så kan deformationen gå tillbaka.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biobjörn käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Ska kolla med instrument om luften ändras under en driftcykel.
Mycket märkligt är det.
Har dragit ner effekten till 12 kW för att spara på materialet tills jag hittar felet.
Brännarhuset är oskadat som tur är.
Sannolikheten att styrkortet skall spöka samtidigt med en ny pelletsleverans verkar dock låg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Biobjörn käkar roster

Inlägg av lange02 »

Inte kan väl pelletskvaliteten spela så stor roll så att rostret blir skrot på 3 månader.
Regleras fläktern av en enkel dimmer som hackar till växelströmmens sinuskurva så kanske den funktionen har blivit ostabil.

Förstår inte varför man gick ifrån exakt hastighetsreglering av fläkten med tachostyrning. Där fanns också en tråd att ansluta så man kunde mäta fläktens verkliga hastighet men det är en annan sak.

Har du en skruv lös :D , så kan du ansluta den och fylla en stor pappkartong med fin pellets från Byggmax och se om resultatet blir samma.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biobjörn käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Det första rostret blev skrot på en månad.
Har ännu inte blivit klar över var felet är men problemet började efter pelletsleveransen. Visst låter det märkligt.

Biobjörns fläkt är försedd med tachostyrning som läser av varvtalet men det kan ju bli fel även på den styrningen.

Jag har monterat min gamla reservbrännare Viking Bio som får köra slut på pelletsen i förrådet, medan jag felsöker Björnen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biobjörn käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Tog ut kretskortet och kollade av komponenter på kretskortet och kontrollmätte alla elektrolyter utan att finna något konstigt.
In med kortet igen och monterade tillbaka brännaren i pannan. Nollställde pelletstrimmet och körde igenom några säckar Vargapellets efter injusteringsproceduren med vägning av en 6 minuters matning.
Efter tre eldningscykler är eldstadsväggarna mellangrå, lågan fint ljusgul och allt är tillbaka i normalläget igen.

Vad kan man dra för slutsatser av det hela?
- Sannolikt var energiinnehållet i pelletsen lägre än normalt 4,8 kWh/kg vilket medförde att förbränningen blev för mager i utgångsläget och knäckte roster nummer ett under en månad. Räknar man baklänges hamnar energiinnehållet på 3,85 kWh/kg.
- När pelletsmatningen ökades efter rosterbytet, var matningen väldigt ojämn p.g.a. spån vilket stundtals gjorde att brännaren fick för mycket luft som skrotade roster nummer två på tre månader.

Får bli säckar från Byggmax i fortsättningen tills marknaden har stabiliserats. Nu verkar fabrikanterna pressa allt dom kommer över för att hålla leveranstider.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar