Kraftig prisökning

Skriv svar
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

André skrev:Dom flesta sågverk går väl på max idag?
Blir de lågkonjunktur lär de bli ändå mindre råvara till pellets :roll:
Yes, det gör dom, och lägg där till att ett par sågverk är upptagna med att ta hand om det brandskadade virket.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

peake skrev:Scand-bio tar 2720:-/pall eller 52:30/säck idag. Att förse huset med varmvatten går väl men uppvärmningen får nog kompletteras med en braskamin för att hålla ned förbrukningen
Priset beror helt klart på hur många pall du tar, då transportkostnaden är en stor del av totalsumman, men 2720:- är ett rejält överpris även i nuläget kan jag säga.

Vi själva tar 2299:- från 4 pall och uppåt-
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

micke_932 skrev:Då var jag nog ut i grevens tid, köpte på mig 6 pallar när byggmax höjde för nån månad sedan, fick betala 2245:- per pall tror jag det var och det tyckte jag var dyrt ;)
Ett mycket bra pris för denna säsong. Är det pellets som håller kvalitet så kan du känna dig helt nöjd =)

Måste du använda citering till varje inlägg du skriver så se i alla fall till att de är mindre än ditt egna inlägg. Annars "drunknar" ditt inlägg bland citeringarna.... /Roli moderator
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av peake »

ACP skrev:
peake skrev:Scand-bio tar 2720:-/pall eller 52:30/säck idag. Att förse huset med varmvatten går väl men uppvärmningen får nog kompletteras med en braskamin för att hålla ned förbrukningen
Priset beror helt klart på hur många pall du tar, då transportkostnaden är en stor del av totalsumman, men 2720:- är ett rejält överpris även i nuläget kan jag säga.

Vi själva tar 2299:- från 4 pall och uppåt-
Jo, ScandBio är ett lustigt företag men som många andra så har de begränsat hur många pallar du får beställa. Jag frågade om det fanns någon rabatt att få, jo men då måste jag köpa 6 pallar. Ja men då gör jag det sade jag, men då sade ScandBio att det är max. 4 pallar/kund som gäller och ingen rabatt. Många andra leverantörer gör likadant och andra har infört sälj-stopp (Böta Kvarn). Leveransen av 4 pallar kom igår kväll/natt och lastbilen ringde någon gång vid 21 tiden på en mobil som inte hördes. Jag förväntade inte någon leverans alls dess utom. Pallarna ställdes inte där det var markerat utan längre bort från huset. Kundservice informerades och lät meddela att om de skulle flytta om pallarna så kommer det att kosta extra. Vissa verkar inte ha förstått vem det är som betalar deras löner!
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av mrxswe »

Vilken tur att man beställde tidigt i år då, betalade 2135kr pallen och nu vill dom ha 2435kr.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av peake »

Vilka är "dom" som vill ha 2435:-?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av nyman »

Stora Enso vill ha 2435 per pall ostandard 6mm pellets hemkört om man beställer minst 10 pallar vad jag kan se.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av mrxswe »

Ja det ä Stora Enso 6mm
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av teufel »

En aspekt som inte har förts fram:

På grund av sommarens torka så har många skogsmaskiner stått stilla i juni-juli av rädsla för att starta nya skogsbränder. Ni kommer väl ihåg att det just var en skogsmaskin som startade branden i Västmanland.

När väl regnet kom hade många bråttom ut i skogen läste jag i Land Lantbruk.
För djuren var regnet det som räddade upp en katastrofal situation, jag vill hoppas att det var samma sak i skogen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

teufel skrev:En aspekt som inte har förts fram:

På grund av sommarens torka så har många skogsmaskiner stått stilla i juni-juli av rädsla för att starta nya skogsbränder. Ni kommer väl ihåg att det just var en skogsmaskin som startade branden i Västmanland.

När väl regnet kom hade många bråttom ut i skogen läste jag i Land Lantbruk.
För djuren var regnet det som räddade upp en katastrofal situation, jag vill hoppas att det var samma sak i skogen.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

Fast just nu är efterfrågan på spån och pellets mycket högre än tillgången.
Det är tillgång/efterfrågan som styr priset.

Att stora delar av avverkningen stod stilla i 2 månader kör man heller inte ikapp på några veckor. Man kan inte köra fortare än max, utan allting blir förskjutet 2 månader mer eller mindre.
För att köra ikapp krävs en kapacitetshöjning, och pga den lilla marginal underleverleverantörerna/entreprenörerna har så vågar ingen investera.

Sågarna kan heller inte gå mer än på max, så man kommer inte ikapp direkt bara för att avverkning kan ske.

Gällande regn så var det raka motsatsen förra hösten. Det var alldeles för blött i skogarna, så avverkning kunde inte ske i normal takt. Detta gällde inte bara sverige, utan även i öst/baltikum.
Spånlagrena var små redan ifjol, sen när den långa ihållande kylan kom åts lagrena upp fort, vilket ledde till brist.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av manin »

Nu är våra pellets slut som köpte förra året augusti för 11200kr för 6 pallar . Då kollar jag idag och tänker beställa nån efter semester brukar sjunkar lite på pris.. Men ops :shock: idag kostar det 2600 kr uppåt per pall. Tja drygt 5000 kr mer motsvara 2 pallar .

Undrar jag om någon som har hört hur det ser ut läge idag hos sågverk och pellets tillverkning ...om det ser bra ut resultat eller risk att få ont om pellets framåt till hösten?

Kanske funderar jagr köper en åt gång eller 6 pallar hos Buggmax för 2495kr billigast jag hittade idag å så länge. Ifall höjdning eller ska man ha kall mage att chansa vänta till aiugusti ...

Vad tror ni själv ...!?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av micke_932 »

Lite udda, på nyheterna sa dom att dom ska göra flygbränsle av sågspån och hyvelspån för det finns det hur mycket som helst av :?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av nyman »

Vid det här laget vet väl de flesta hur väl underbyggda de miljöpartistiska fantasiprojekten är. Att lura statliga tjänstemän till att betala ut forskningsbidrag är de experter på. Civilingenjörer som har någon koll på vad det handlar om finns det inte många av i dagens administration.
Om flygbränslet ska tillverkas genom förgasning eller fermentation med oljeproducerande jästsvampar tycks man inte vara eniga om.
Tvätt med "ultrarent vatten" har redan fått statliga bidrag.

Manin, i mitt byggmax ger de pallpris på 2229:- för pellets.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av DLS »

Hm pratade med min leverantör idag som alltid brukar köra midsommar kampanj.
Förra året gav jag 2050kr/pallen.
Nu sa han att dom skulle göra en höjning i augusti med 200kr pga att en spånleverantör höjt priset rejält så att deras kampanjerbjudande nu var gamla priset som tydligen nu låg på 2300kr med fri frakt om man köpte mer än 4 pall.
Känns inte som att det kommer bli billigare till hösten o törs nog inte vänta på om det kommer nått priskrig mellan byggmax, bauhaus, jem o fix.
Bergvärme blir mer o mer intressant :roll:
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av rod02 »

micke_932: SVT avslöjade med "fake news"...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar